نقد و بررسی فیلم نگهبان قدیمی ( The Old Guard )

موفقیت آثاری نظیر « خروج » در سرویس نتفلیکس، نشانه خوبی برای حمایت و سرمایه گذاری بیشتر این کمپانی در آثار اکشن مبتنی بر فرمول " جمع بشیم بریم دیگران را بزنیم " بود

 نگهبان قدیمی: The Old Guard

موفقیت آثاری نظیر « خروج » در سرویس نتفلیکس، نشانه خوبی برای حمایت و سرمایه گذاری بیشتر این کمپانی در آثار اکشن مبتنی بر فرمول " جمع بشیم بریم دیگران را بزنیم " بود. فرمول برنده ای که مخاطب از تماشای آن احساس رضایت داشته و کمترین میزان استرس و تفکر ممکن را در حین تماشای فیلم نیز متحمل می شود. « نگهبان قدیمی » جدیدترین محصول کمپانی نتفلیکس است که اقتباسی از داستان مصوری به همین نام است. داستانی که از فرمول اکشن گروهی بهره می برد و در ساخت آن بیش از آنکه به کیفیت فیلمنامه اهمیت داده شود، شاخصه و هنجارهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

« نگهبان قدیمی » داستان گروهی به رهبری زنی به نام اندی ( شارلیز ترون ) را روایت می کند. گروهی که بنا به دلایلی نامشخص، هرگز نمی میرند و حتی زمانی که کشته می شوند مانند ولوورین، دوباره ترمیم شده و به زندگی باز می گردند. اما پس از انجام ماموریتی ناموفق، آنها خواب فردی را می بینند که مانند خود آنها خیال مردن ندارد و پس از بریده شدن گلویش در افغانستان، زنده شده و به زندگی باز می گردد. اندی پس از یافتن این سرباز ( کیکی لین )، او را به عضویت گروه خود در می آورد اما...

نگهبان قدیمی: The Old Guard

« نگهبان قدیمی »  فیلمنامه ای ضعیف دارد که تمام قراردادهای یک اثر کلیشه ای در آن رعایت شده است. فیلم با گفتگوی گروهی از انسان های بی هویت آغاز می شود. انسان هایی که نه تنها در ابتدای فیلم، بلکه تا انتهای فیلم به درستی متوجه نمی شویم که هدف شان از انجام ماموریت های مختلف چیست! اما مشکل فیلمنامه از نقطه ای آغاز می شود که در می یابیم این شخصیت های بی هویت همان کلیشه " مامور امنیتی سابق " نیز شامل حال شان نمی شود و در واقع، آنها انسان هایی نامیرا از یک قرن تا چند ده قرن گذشته و احتمالاً دوران زیست انسانهای اولیه می باشند که به دلایل نامشخص، نمی میرند و از آن دوران تا به امروز در کنار هم مانده اند و حالا ماموریت های نظامی انجام می دهند!

چنین قصه ای، فرصت های زیادی در اختیار سازندگان قرار داده تا اثرشان را تبدیل به یک فیلم اکشن سرگرم کننده نمایند اما مسیری که کارگردان فیلم با نام جینا پرینس بای دِ وود، برای ترسیم روایت قصه در نظر گرفته، یک درام پند آموز است که در آن شخصیت های نامیرای قصه هر چند دقیقه یک بار نصیحت های اخلاقی به مخاطب در باره زندگی ارائه می کنند و سپس زمانی که احساس می کنند کمی آدرنالین خون تماشاگرانشان کاهش پیدا کرده و آنها در شُرف خوابیدن هستند، چند دقیقه اکشن خسته کننده را به نمایش می گذارد که در یک طرف آن یک دوجین انسان مسلح و در طرف دیگر انسان های نامیرایی حضور دارند که می دانیم اگر بمیرند هم نمی میرند!

نگهبان قدیمی: The Old Guard

اما همانطور که اشاره شد، برای خلق شخصیت های این داستان، سازندگان توجه زیادی به مسائل اجتماعی روزِ آمریکا داشته اند و به همین دلیل است که تمامی شخصیت ها هم راستا با جنبش های اجتماعی این روزهای ایالات متحده خلق شده اند. از حضور اجباری و بی دلیل دو همجنسگرا در فیلم و سخنرانی احساسی شان در میانه داستان که شلیک به شعور تماشاگر محسوب می شود تا حضور شخصیت های زن قدرتمندی که در راٌس امور هستند و مردانی که یا دیوانه هستند و یا خیانتکار. در این مسیر، سازندگان یک شخصیت زن سیاه پوست را هم به اجبار در داستان گنجانده اند که تکلیفش با خودش مشخص نیست و هر لحظه تصمیمی می گیرد که چند دقیقه بعد بدون دلیل خاصی آن را نقض می کند!

شخصیت های منفی داستان نیز از همان فرمول کلیشه ای آثار اکشن پیروی می کند. دانشمند بیماری که می خواهد به هر شکل ممکن به یک اکتشاف علمی دست پیدا کند و در این راه از هیچ اقدامی ابایی ندارد. او صاحب شرکتی به نام " مریک " است که ظاهراً قرار است فرمول نامیرا شدن را از طریق دارو منتشر کند و به پول هنگفتی دست پیدا کند. در این مسیر او می خواهد هر طور که شده شخصیت های نامیرای داستان را بدست بیاورد و مطابق انتظار، هیچ قانون و سازمان و ارتش یا هر عامل بازدارنده دیگری در مقابل او قرار نمی گیرد تا اینکه عدالت نامیرایی ها به مقابله با او برخیزد و تاوان زیادی خواهی او را کف دستش بگذارد!

نگهبان قدیمی: The Old Guard

« نگهبان قدیمی » در بخش اکشن توفیق چندانی کسب نمی کند و اثری معمولی به شمار می رود که می تواند برای دقایقی مخاطبش را سرگرم کند. نتفلیکس تا جایی که می توانسته سعی کرده از هزینه تراشیدن برای این فیلم خودداری کند و به همین دلیل است که اغلب سکانس های اکشن فیلم یکنواخت و خسته کننده هستند و البته  حجم موسیقی اضافه نیز آن را به تجربه ای آزار دهنده مبدل کرده است. موسیقی که در بدترین لحظات فیلم، بدترین ضرباهنگ ممکن را دارد و مشخص نیست چطور توانسته رضایت کارگردان را برای نهایی شدن کسب نماید. موسیقی در برخی از سکانس های اکشن حتی از صدای شخصیت ها و افکت ها نیز بیشتر است و این حجم از موسیقی، لحظات فیلم را نامتوازن کرده است.شارلیز ترون به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم، قابل قبول است و توانسته گلیم خود را آب بیرون بکشد اما نقش اندی مشخصاً برای او ساخته نشده و ترون نتوانسته توانایی های بازیگری خود را در اینجا به رخ بکشد. دیگر بازیگران فیلم نیز وضعیت بهتری از ترون ندارند و در این میان، کیکی لین نیز بدترین بازیگر فیلم به شمار می رود.

در مجموع « نگهبان قدیمی » اکشن ضعیفی است که شاید بتواند برای یک بار تماشا مخاطبش را سرگرم کند، به شرط آنکه فیلم اصلاً و ابداً جدی گرفته نشود. محصول جدید نتفلیکس فیلمنامه ای ویران دارد که کلیشه های ژانر اکشن در آن رعایت شده و در کنار آن، جنبش های اجتماعی نیز سهم بسزایی در روایت قصه دارند. در سال های نه چندان دور، فیلمنامه با مختصات خود سینما نوشته می شد و نویسندگان تلاش می کردند تا با استفاده از خلاقیت های قلم شان، قصه ای ارجینال را برای پرده عریض سینما روایت کنند. اما حالا در « نگهبان قدیمی » این جنبش های اجتماعی و هشتگ های مهم هستند که شخصیت و رفتار و منش و حتی اهدافشان را تعیین می کنند!  

 

 

10                                                         imdb logo22 

 

منتقد : میثم کریمی                                       

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نگهبان قدیمی : نگهبان قدیمی The Old Guard

کارگردان : Gina Prince-Bythewood

نویسنده : Greg Rucka، Greg Rucka

بازیگران :

Charlize Theron...Andy

KiKi Layne...Nile

Matthias Schoenaerts...Booker

Marwan Kenzari...Joe

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 125 دقیقه  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان