گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا وارز تهران؛ ورود دلار به کانال جدید/ تداوم رشد قیمت سکه

اقتصادنیوز: برنده بلامنازع بازارها در بهار ۹۹، بازار سهام بود، ولی با آغاز تابستان، این بازار رقیب بسیار جدی پیدا کرده است و آن رقیب هم سکه امامی است. سکه از لحاظ بازدهی در ۲۳ روز ابتدایی تیرماه تنها ۸ درصد کم تر از شاخص کل بورس رشد کرده است؛ این در حالی است که در فصل بهار، شاخص کل ۱۴۸ درصد افزایش یافته بود و افزایش سکه به سختی به ۳۰ درصد رسید.

گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا وارز تهران؛ ورود دلار به کانال جدید/ تداوم رشد قیمت سکه

به گزارش اقتصادنیوز روز دوشنبه هم بازار سهام افزایشی بود و هم بازار سکه. با این حال، سرعت رشد فلز گران بهای داخلی بیشتر از شاخص کل بورس بود. در بیست و سومین روز تیرماه، سکه به راحتی از سطح 10 میلیون و 500 هزار تومانی عبور کرد و با 250 هزار تومان افزایش به بهای 10 میلیون و 700 هزار تومان رسید. با رشد4/2 درصدی روز سوم هفته، میزان بازدهی سکه در تیرماه کمی بیش از 35 درصد شد. شاخص کل بورس نیز دیروز در ارتفاع یک میلیون و 816 هزار و 214 واحدی قرار گرفت که موجب شد بازدهی آن در 23 روز ابتدایی تابستان به حدود 43 درصد برسد. سهم رشد شاخص کل بورس دیروز تنها 2دهم درصد بود، حال آنکه سکه 2 درصد رشد داشت.

 سکه حتی در هفته گذشته بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل بورس داشت و در حالی نزدیک به 10 درصد رشد کرد که شاخص با رشد حدودا 9 درصدی روبه رو شده بود. چنین روندی نشان می دهد که برای بازار سهام در فصل تابستان رقیبی جدی پیدا شده است؛ رقیبی که تحت تاثیر رشد دو متغیر دیگر گام در راه دنبال کردن بورس گذاشته است: اولی افزایش قیمت دلار و دومی رکوردزنی های طلای جهانی.

امروز  این دو عامل نیز به کام معامله گران سکه حرکت کردند. در ساعات گذشته دلار وارد کانال 23 هزار تومانی شد و با 450 تومان افزایش به بهای 23 هزار و 200 تومان رسید.طلای جهانی نیز بار دیگر وارد کانال هزار و 800 دلاری شد و شائبه های برخورد به سقف قیمتی  را تا حدی از میان برداشت. طلا در هفته گذشته از مرز هزار و 800 دلار عبور کرد، ولی در روز آخر هفته کاهشی شد و به محدوده هزار و 790 دلار بازگشت. این مساله باعث شد که برخی از برخورد اونس به سقف بگویند و تردیدهایی را نسبت به روند افزایشی اونس رقم بزنند.

در واقع امروز، دو تردیدی که در مسیر افزایشی سکه وجود داشت، تا حدی رفع شد. روز یک شنبه قیمت سکه برخلاف دلار افزایش قیمت را تجربه نکرد. عده ای از فعالان باور داشتند، سکه بازان نسبت به عبور دلار از مرز 23 هزار تومانی تردید داشتند و برای همین با احتیاط رفتار کردند. دسته دیگری معتقد بوند، سکه بازان در انتظار واکنش اونس به مرز هزار و 800 دلاری هستند. روز دوشنبه هم دلار از مرز 23 هزار تومان رد شد و هم طلای جهانی کانال هزار و 800 دلاری را فتح کرد. این دو عامل زمینه ساز بازگشت هیجان به بازار سکه ای شدند که در رده دوم بازدهی تیرماه قرار دارد.

در این میان، عده ای از فعالان هم باور داشتند، رشد قیمت حواله درهم امارات نیز در انتظارات افزایشی سکه بازان نقش داشته است. بر اساس گفته های فعالان، امروز حواله درهم نه تنها از کانال 6 هزار و 200 تومانی عبور کرد، بلکه کانال 6 هزار و 300 تومانی نیز جلودار رشد درهم نشد و ارز کشور همسایه در نهایت در کانال 6 هزار و 400 تومانی قرار گرفت. چنین رشدی به معنای آن بود که معادل دلاری حواله درهم در بازار داخلی می توانست  بالای 23 هزار و 500 تومان باشد. در واقع این مساله موجب شد که سکه بازان نسبت به رشد بیشتر دلار خوشبین تر شوند.

معامله گران فنی نیز باور داشتند سکه با رشد امروز فاصله معناداری با سطح 10 میلیون و 500 هزار تومان ایجاد کرد و حرکت به سوی کانال 11 میلیون تومانی را کلید زد. با این حال،‌ این نکته را باید در نظر گرفت که هم سکه و هم دلار از ابتدای خردادماه رشد زیادی را نسبت به دو ماه ابتدایی سال تجربه کرده اند. گروهی از فعالان باور دارند، بهبود وضعیت سمت عرضه می تواند قیمت سکه و دلار را با کاهش جدی رو به رو کند. یکی از فعالان عنوان می کرد، کافی است که حرکت افزایشی درهم متوقف شود، هم زمان دلار و سکه نزولی خواهند شد.

این مطلب برایم مفید است
42 نفر این پست را پسندیده اند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان