اخبار هنرهای تجسمی؛برپایی نمایشگاه خوشنویسی، میراث ماندگار/ کاغذ حاصلخیز به نمایش درمی‌آید

برپایی نمایشگاه «خوشنویسی، میراث ماندگار»، «کاغذ حاصلخیز» و تشریح جزئیات دوسالانه ملی سرامیک ایران از سوی دبیر هنری این رویداد، تیتر اخبار هنرهای تجسمی را تشکیل می‌دهند.

اخبار هنرهای تجسمی؛برپایی نمایشگاه خوشنویسی، میراث ماندگار/ کاغذ حاصلخیز به نمایش درمی‌آید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین نمایشگاه مجازی خوشنویسی «میراث ماندگار» با هدف گردآوری آثار سفیران شایسته فرهنگ و هنر ایران، چهارشنبه 25 تیرماه 1399، رأس ساعت 22 به‌شکل مجازی در اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو-ایران با شناسه unesco.iran افتتاح می‌شود.

متن پیام حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در این باره بدین شرح است:

"روزگار بس دشواری است. دیدار و باهم بودن و یکدیگر را ندیدن، شده است پروتکل زندگی در این روزها. هنر اما از جنس باهم بودن است و دیدن؛ و ما در فصل غم‌انگیز از هم گریختن و فاصله‌ها، همچنان دست به دامان هنریم و هنرمندان. نوازندگان و خنیاگران در همایش باشکوه ما آمدند و به‌ افتخار سربازان سلامت سازها کوک کردند و نغمه‌ها سردادند. گرافیست‌های خلاق با طراحی‌های زیبای خود و بزرگان فرهنگ و ادب در برنامه‌های زنده کمیسیون و سخنان نغز و پرمغزشان برایمان زیبایی و شور آفریدند؛ و اینک با گشایش نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، شمارا به تماشا می‌خوانیم؛ و این تماشا را آغاز می‌کنیم با چهره‌های درخشانی از هنرمندان محبوب خوشنویس. سربازان فرهنگ و هنر ایران. سفیران شایسته فرهنگ ما. آن‌ها که رونمایی کردند با زیبایی و شکوه از گنجینه‌های شعر و ادب و دانایی این سرزمین. نمایش آثار اعضای شورای خوشنویسی آغاز یک‌ راه است؛ و صدالبته همه خوشنویسان از استادان بزرگ تا جوانان خوش‌ذوق و پرشور همه عضو افتخاری این سازمان 70 ساله و کهن هستند. اینجا خانه همه هنر‌ورزان و اهالی فکر و خرد و دانش است. از این ‌پس جلوه‌هایی از هنر هنرمندان ایرانی و خارجی را به همین شیوه برای دوستداران ایرانی و خارجی به نمایش خواهیم گذاشت. هنر بر کرونا پیروز خواهد شد. فاصله‌ها را در هم خواهد شکست. هنر از جنس باهم بودن و دیدن است؛ و همه را باشکوه و زیبایی گرد هم خواهد آورد. با سپاس از همکاران پرتلاشم و آرزوی شفای هرچه زودتر چندین یار گرفتار آمده در دام ویروس کرونا، همه علاقه‌مندان را به تماشای آثار 9 استاد برجسته خوشنویسی ایران فرامی‌خوانم. این تماشا را مرهون اندیشه بلند و تلاش خستگی‌ناپذیر استاد چیره‌دست و بااخلاق هنر، استاد محمد حیدری هستیم."

 این نمایشگاه مجازی از طریق تارنمای www.gallery.irunesco.org نیز قابل دسترس خواهد بود.

«کاغذ حاصلخیز» به نمایش درمی‌آید

نمایشگاه «کاغذ حاصلخیز» جمعه 27 تیرماه در گالری باوان افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار 8 نقاش جوان به نمایش درمی‌آید که وجه تشابه آنها استفاده از کاغذ است. الهام پورخانی، ترلان تبار، هما حسینیان، مهدیه کواکب‌پناه، یاسمین مشاری، آدنا میرزاخانیان، نازگل نیری و شادی یثربی هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌اند که هر کدام برخورد متفاوتی با کاغذ در روند خلق آثار دارند.

کاغذ در این آثار عنصری محوری است که می‌توان از آن به عنوان بستری برای کنشگری بهره برد، در عین حال خود این عنصر واکنش‌های متفاوتی بنا بر برخوردی که با آن می‌شود ارائه می‌دهد. آثار این هنرمندان را می‌توان از دو دیدگاه نگاه کرد؛ هنرمندانی که کاغذ را به عنوان بستری برای نشان دادن کنش به آن انتخاب کرده‌اند و هنرمندانی که کاغذ را به مثابه عنصری در نظر گرفته‌اند که خود در خلال برخورد هنرمند با آن واکنش نشان می‌دهد. در این نمایشگاه مخاطب کاغذ را به عنوان روایتگر هریک از آثار در مقابل خود می‌بیند.

نمایشگاه «کاغذ حاصلخیز» از 27 تیر تا 7 شهریورماه در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک 7 برپاست. همچنین این نمایشگاه به‌صورت مجازی در تارنمای گالری باوان به نشانی https://bavangallery.com  قابل‌مشاهده است.

سرامیک، بستر گفت‌وگوی دوطرفه را فراهم می‌کند

کوروش آریش سرامیست و دبیر اجرایی دوسالانه ملی سرامیک ایران به تشریح برخی جزئیات مطرح در فراخوان این رویداد هنری پرداخت.

وی درباره مخاطب‌شناسی دوسالانه و چگونگی جذب مردم به این رویداد گفت: درباره این مسائل در شورای سیاستگذاری صحبت شده است و ماحصل این صحبت‌ها سوق یافتن رویکرد دوسالانه به سمت رسانه سرامیک است.

وی با بیان آن که اصولا با شنیدن واژه رسانه ذهن ما به سمت مقولاتی چون رادیو و تلویزیون معطوف می‌شود، درباره مفهوم رسانه سرامیک افزود: ما به روزنامه واژه رسانه را اطلاق می‌کنیم و هیچ‌گاه به کاغذ نمی‌گوییم رسانه؛ بدین معنا شما به محتوای برنامه رادیو، رسانه می‌گویید نه به دستگاه رادیو؛ امروزه هنر نیز به عنوان یک رسانه تلقی می‌شود؛ چون نقش پیام‌دهی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: تفاوت رسانه هنر با دیگر رسانه‌ها آن است که رسانه‌ای یک‌طرفه نیست؛ بلکه دوطرفه است؛ هم اثر هنری پیامی را منتقل می‌کند و هم اینکه انتقال پیام منوط به خوانش مخاطب است؛ به عبارتی قصد اثر هنری انتقال پیام مستقیم نیست.

آریش با اشاره به اینکه در هنر قرار است درک اثر به مخاطب سپرده شود، ادامه داد: سرامیک نیز به مثابه هنر چنین قابلیتی دارد؛ سرامیک البته از مقبولیت تاریخی در کشور ما برخوردار است و می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند تا مخاطب در دریافت اثر مشارکت کند؛ رویکرد ما در این دوسالانه نیز سرامیک به مثابه رسانه است.

این سرامیست بیان کرد: وظیفه هنرمند ایجاد پیوند و دیالکتیکی میان هنر و تکنیک است و نباید اثر صرفاً یک وجه داشته باشد.  مخاطب سرامیک، مخاطب‌ خاص‌تری به حساب می‌آید؛ اگرچه سرامیک در ایران مخاطبان بسیاری دارد و اولین قدم برای ارتباط فراهم است؛ دومین قدم بستگی به کار هنری و خوانش مخاطب دارد؛ هرچه مخاطب تخصصی‌تر ببیند، خوانش بهتری خواهد داشت و به دغدغه مدنظر خالق نزدیک‌تر می‌شود؛ اگر دورتر باشد، بالطبع کمتر پیام را دریافت می‌کند؛ سرامیک بستر گفت‌وگوی دوطرفه را فراهم می‌کند.

وی در پایان درباره شرایط روز از جمله کرونا و تأثیر آن بر دوسالانه تصریح کرد: این رویداد نشان می‌دهد همین اتفاقات نامتعارف چه تأثیری بر هنرمند گذاشته است؛ این‌که تصویر وضعیت امروز در آثار دوسالانه نمود داشته باشد یا نه، بستگی به هنرمندان دارد و البته شورای انتخاب آثار نیز بر اساس تم و رویکرد دوسالانه دست به انتخاب و داوری آثار ارسالی می‌زند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان