مذاکرات سد النهضه بدون نتیجه پایان یافت

تهران-ایرنا-"سامح الشکری" وزیر امورخارجه مصر دوشنبه شب اعلام کرد، مذاکرات ۱۱ روزه کشورش به همراه اتیوپی و سودان برای حل اختلافات در مورد سد النهضه نتیجه‌ای نداشته است.

مذاکرات سد النهضه بدون نتیجه پایان یافت

به گزارش الجزیره قطر، الشکری به رسانه‌های کشورش گفت، وی انتظار دارد اتیوپی به عدم آبگیری مخزن سد النهضه پیش از دستیابی به توافق با مصر و سودان متعهد باشد.

وی افزود: مذاکرات بدون هیچ توافقی به کار خود پایان داد و اتیوپی هیچ تمایلی برای توافق کامل ندارد.

در همین راستا، "یاسر عباس" وزیر آبیاری و منابع آبی سودان در این باره گفت که کشورش از سد النهضه برای افزایش تولید برق استفاده خواهد کرد، مشروط بر آن که توافق برای مبادله اطلاعات امضا شود.
وی همچنین اعلام کرد کنفرانس کوچک آفریقایی در هفته‌های آینده درباره سد النهضه تشکیل خواهد شد.
عباس البته گفت که سه کشور در خصوص خالی شدن آب به سد "الروصیرس سودان" نیز به توافق نزدیک شده‌اند.
در همین راستا، "فیصل محمد صالح" وزیر اطلاع‌رسانی سودان در این باره اعلام که تنها راه‌حل برون رفت از مسائل مربوط به سد النهضه مذاکره است و این راه هیچ جایگزینی ندارد.
صالح افزود: منافع عالی سودان است که مسیر و جهت خارطوم در مذاکرات در خصوص سد النهضه را مشخص می‌کند.
وزیر اطلاع‌ رسانی سودان تصریح کرد که سودان میانجی در این پرونده نیست، بلکه شریک کلیدی در مذاکرات سد النهضه است.
وزارت آبیاری مصر دوشنبه شب از پایان مذاکرات حقوقی و فنی سد النهضه خبر داد.
این مذاکرات به صورت پیوسته به مدت 11 روز و با نظارت اتحادیه آفریقا و پیش از نشست کوچک آفریقا برای بررسی سد النهضه برگزار شد.

همچنین پس از پایان این نشست، وزیران سه کشور مصر، سودان و اتیوپی وافق کردند هر یک از آنان گزارش نهایی مذاکرات انجام شده را امروز سه‌شنبه و در راستای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس کوچک سران آفریقا در اختیار آفریقای جنوبی به عنوان رییس کنونی اتحادیه قرار دهند.
در مارس  2015 سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.
این درحالی است که مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود 90 درصد از منابع آبی این کشور از رود نیل تامین می شود، همین مساله اهمیت این رود را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود 86 درصد از آبی که به سد آسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد.

رودخانه نیل با سطح حوزه 3 میلیون کیلومتر مربع، طولانی‌ترین رودخانه جهان است. نیمی از آن در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است. 
مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب بیش از 100 میلیون نفر ، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است . از سوی دیگر ، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان  بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.
در گذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساختهای مربوط به مدیریت منابع آبی خود را  ایجاد کند .
 اکنون که اتیوپی در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم به توانمندی نسبی رسیده است به هیچ وجه حاضر نیست از حق خود در مدیریت آبی رود نیل صرف‌ نظر کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان