حوزه هنری؛ از جوانگرایی تا لزوم رویکرد تحولی/۳

فهیم: حوزه هنری باید از محافظه کاری فاصله بگیرد/ امروزه بدنه هنر را غربگراها و شبه روشنفکرها و تاجرمسلکان تسخیر کرده اند

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: ضمن تبریک به آقای مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری و آرزوی موفقیت برای وی، با توجه به جوانی و انتصابش به جریان فرهنگ انقلابی و وعده هایی که درباره جهادی بودن این نهاد داده است، انتظار می رود که حوزه هنری در دوران وی از محافظه کاری فاصله بگیرد ...

فهیم: حوزه هنری باید از محافظه کاری فاصله بگیرد/ امروزه بدنه هنر را غربگراها و شبه روشنفکرها و تاجرمسلکان تسخیر کرده اند

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حوزه هنری انقلاب اسلامی همان طور که از آن نام آن بر می آید، نیازمند یک نوسازی، به روز رسانی و پویایی در سیاستگذاری و اقدام و عمل است. عنوان این نهاد ترکیبی از «حوزه»، «هنر» و «انقلاب» است؛ سه نامی که مفاهیمی چون پویایی،  جوشش، تحول خواهی در جهت آرمان ها و مبارزه وجهاد را به اذهان متبادر می سازند.  

فهیم افزود: به نظر من رئیس جدید حوزه هنری برای ایجاد تحول در این نهاد، باید به هویت و رسالت اصلی آن که اساس و پایه شکل گیری آن بود، مراجعه کند. آقای دادمان، مدیر جدید حوزه هنری در مراسم معارفه خودش به خوبی به جهادی بودن هویت حوزه هنری اشاره کرد که احیای این رویکرد، عامل اتفاقات زیبایی در حوزه هنری خواهد بود.

این روزنامه نگار سپس با بیان اینکه همان طور که می دانیم، حوزه هنری در ابتدای انقلاب نه به عنوان یک اداره، بلکه در قالب یک تشکیلات جهادی شکل گرفت اظهار داشت: نویسندگان و هنرمندانی که حوزه هنری را پایه گذاری کردند، هیچ گاه در پی پست و مقام و با این هدف که حقوق ماهیانه و مواهب مادی به دست بیاورند، وارد این نهاد نشدند. آن ها به طور خودانگیخته و به اصطلاح چریکی، با آرمان هایی متعالی و خالصانه پا به این عرصه گذاشتند و در آن برهه توانستند کارهای بزرگی انجام دهند. اما متأسفانه از اواسط دهه هفتاد و در زمان مدیریت حجت الاسلام زم،  حوزه هنری از حالت حوزوی و جهادی فاصله گرفت و گرایش های بروکراتیک و تجاری در آن پررنگ تر شد. در دوران مدیران بعدی نیز با وجود برخی اقدامات مثبت به ویژه در زمینه ادبیات دفاع مقدس اما ساختار کلی حوزه هنری، همان ماند که در زمان زم بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز شرایط شبیه به ابتدای انقلاب است؛ نیروهای فرهنگی و هنرمندان جوان خوش قریحه و صاحب انگیزه های انقلابی و مترقی حضور دارند، اما بدنه هنر را غربگراها و شبه روشنفکرها و تاجرمسلکان تسخیر کرده اند. در این زمانه نیز حوزه هنری باید مثل زمان انقلاب پایگاهی برای پرورش و عرض اندام هنرمند انقلابی باشد. با این تفاوت که الان نسبت به زمان انقلاب، فضای فرهنگی بسیار پیچیده تر شده است و مردم نیز سلایق متفاوت تری یافته اند. کار بزرگی که رئیس جدید حوزه هنری باید انجام دهد، نزدیک کردن هنر متعالی انقلابی و سلیقه عامه به یکدیگر است.  

فهیم تأکید کرد: اگر به شکل گیری حوزه هنری در ابتدای انقلاب بازگردیم بدون شک یکی از عوامل موفقیت آن، مردمگرایی در مقابل نخبه گرایی بود.  این مردم گرایی دور از ابتذال بود و توانست سد محکمی در مقابل جریان های هنری و ادبی لیبرال و چپگرا ایجاد کند.  از این رو،  حوزه هنری باز هم باید رو به مردم گرایی بیاورد و با جست و جو در میان مردم عادی ،  به خصوص در مناطق محروم و فاقد امکانات  زمینه رابرای کشف استعدادهای شگفت انگیز فراهم کند.

خبرنگار روزنامه «کیهان» متذکر شد: حوزه هنری در سال های اخیر هم البته حوزه در این راه فعالیت می کرده اما به جزموارد معدودی همچون مورد کتاب  «دا»  بیشتر به روش اداری و از طریق انتشار فراخوان در پی نیل به این مقصود بوده است.  همان طور که می دانید، کتاب «دا» نه توسط هنرمندان مطرح، بلکه توسط یک نیروی مردمی حاضر در دفاع مقدس روایت و خلق شد و به یکی از پر تیراژترین و محبوب ترین کتاب ها تبدیل شد.

وی افزود: مسئولان حوزه هنری باید از فراخوان ها و جشنواره ها فراتر عمل کرده و خود به دنبال یافتن استعداد های خاموش  اما دارای قابلیت شکوفایی بروند.  بدون شک،  با اندیشیدن تدابیر وتلاش هایی می توان در طول هر سال چندین اثر هنری مثلکتاب  «دا»  در موضوعات و قالب های متنوع آفرید.

فهیم ادامه داد: به نظرم یکی از اقدامات اصلاحی مدیر جدید حوزه هنری باید در بخش سینمایی رخ دهد. متأسفانه طی سال های اخیر، حوزه هنری در زمینه سینمای داستانی عملکرد چندان درخشانی نداشته است. با اینکه در زمینه مستند کارهای نسبتا خوبی انجام شده، اما تولیدات سینمایی حوزه هنری، اغلب به سمت شبه روشنفکرها و فیلمسازهای تاجرمآب تمایل داشته است. همچنین برخی از فیلم هایی که در اکران عمومی یا در شبکه نمایش خانگی مورد حمایت حوزه هنری قرار گرفته اند، در شأن این نهاد نیستند. به طور قطع، تغییر این سیاستگذاری می تواند به تقویت جریان متعهد در سینما منجر شود.

وی افزود: یکی دیگر از ضروریاتی که درباره حوزه هنری به نظرم می رسد، احیای بخش آموزش در حوزه هنری است. همان طور که از نام این نهاد مشخص است، یکی از رسالت های آن، پذیرش «طلبه هنری و ادبی» است. حوزه هنری در سال های آغاز فعالیت خودش، یکی از مراکز کادرسازی برای فرهنگ کشور بود. تمام افرادی که وارد حوزه هنری شدند و حالا از هنرمندان برجسته محسوب می شوند،  فعالیت خود در این مرکز را از صفرشروع کردند.  امروز نیز این بخش باید فعال و احیا شود.

فهیم در پایان این گفتگو اظهار داشت: حمایت از هنرمندان متعهد از دیگر اولویت هایی است که باید در دستور کار مدیر جدید حوزه هنری قرار بگیرد. متأسفانه این طیف از هنرمندان در محاق بی مهری و بایکوت دولت و بخش خصوصی قرار دارند. حوزه هنری می تواند فضای کار و فعالیت را برای هنرمندان مظلوم و مغفول فراهم نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان