صندوق بین‌المللی پول:

رشد اقتصادی خاورمیانه به پایین‌ترین میزان در نیم قرن می‌رسد

تهران - ایرنا - صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که میزان رشد به پایین‌ترین سطح در ۵۰ سال گذشته برسد.

رشد اقتصادی خاورمیانه به پایین‌ترین میزان در نیم قرن می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد که اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری میلادی حدود 5.7 درصد کاهش یابد که این میزان 2.4 درصد نسبت به پیش‌بینی این سازمان در ماه آوریل (فرودین/ اردیبهشت) ماه کمتر است.

این نهاد بین‌المللی پولی همچنین نسبت به افزایش میانگین فقر و بیکاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد و اعلام کرد، این رویداد شاید موجب نآرامی‌های اجتماعی در این منطقه شود.

براساس این گزارش، کاهش رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به ادامه پیامدهای ناشی از کاهش شدید قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا رخ می‌دهد.

دو مسؤول صندوق بین‌المللی پول روز جمعه اعلام کرده بودند بدهی عمومی کشورهای جهان در سالجاری میلادی به لحاظ تاریخی به یک سطح بی‌سابقه خواهد رسید بطوری که این بدهی 101.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل خواهد داد که این رقم بسیار بیشتر از دوران پس از جنگ جهانی دوم است.
"گیتا گوبیناث" و "ویتور گاسپار" دو اقتصاددان بزرگ و مدیر بخش سرمایه‌گذاری عمومی در این باره اعلام کردند که دولت‌ها برای آن که بهبودی شرایط اقتصادی‌شان به خطر نیفتد، نباید به سرعت هزینه‌های خود را کاهش دهند.
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و رهبران کشورهای آفریقایی آوریل سال جاری میلادی خواستار مداخله فوری جهانی برای کمک به کشورهای آفریقایی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شده بودند.
به گفته ناظران، این امر موجب خواهد شد که اقتصاد قاره سیاه در سال جاری، 1.25٪ افت کند.
پیش از آن نیز صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از بحران مالی سال 2008 خواهد بود.
با این حال این نهاد پولی بین‌المللی تأکید کرد که "پیش‌بینی‌ها را نمی‌توان با اطمینان گفت، چرا که پیامدهای اقتصادی کرونا" به عواملی بستگی دارد که پیش‌بینی آن دشوار است.
کارشناسان بهداشت جهانی با ابراز نگرانی، نسبت به پیامدهای ویرانگری که ممکن است شیوع ویروس کرونا دامن قاره آفریقا را بگیرد، هشدار داده‌اند.
آنها اعلام کردند که قاره‌ای که به نظر می‌رسد برای مدیریت یک بحران بزرگ بهداشتی به مانند کرونا آماده نباشد، شیوع این بیماری در آن به کندی گسترش می‌‎یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان