تماس با اشیاء آلوده و استنشاق هوا و قطرات تنفسی ناقلان ویروس کرونا دو مسیر اصلی برای انتقال ویروس کووید-۱۹ هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: اطلاعات موجود کماکان حاکی از آن است که تماس و قطرات تنفسی و ناقلان ویروس کرونا دو مسیر اصلی برای انتقال ویروس کووید-۱۹ بشمار می روند.

تماس با اشیاء آلوده و استنشاق هوا و قطرات تنفسی ناقلان ویروس کرونا دو مسیر اصلی برای انتقال ویروس کووید-19 هستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری  ، دکتر فریدون رحمانی افزود: قطرات تنفسی زمانی‌ ایجاد می‌شود که فرد آلوده صحبت، سرفه یا عطسه کند و شخصی که در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد در معرض قطرات تنفسی عفونی بالقوه خواهد بود.
وی تصریح کرد: همچنین این قطرات ممکن است بر روی سطوحی که ویروس بر روی آن زنده می‌ماند، فرود آیند. بنابراین، اشیا و سطوح تماس با فرد آلوده یا قطرات آلوده می‌توانند مسیر انتقال ویروس باشند.
وی در خصوص ناقلان ویروس کرونا اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی گزارش‌هایی مربوط به انتقال ویروس کووید-19 ارائه کرده و شواهد موجود در مورد انتقال از افراد دارای علامت، افراد دارای پیش از بروز علامت و افراد بدون علامت اما آلوده به کووید-19 یاد کرده است.
به گفته وی، شواهد موجود نشان می‌دهد که این بیماری، از همه این افراد و البته بیشتر توسط موارد دارای علامت، منتقل می‌شود.
وی، دوره نهفتگی یا کمون برای کووید-19 را به‌طور متوسط بین 5 تا 7 روز اعلام کرد و افزود: این مدت می‌تواند تا 14 روز هم طولانی شود و در این دوره، که به آن دوره قبل از علامت داشتن هم می‌گویند، افراد آلوده می‌توانند ناقل بوده و ویروس را به دیگران منتقل کنند. در حالیکه بازشناسی این افراد بسیار دشوار به نظر می رسد.
دکتر رحمانی با بیان اینکه، یافته های پژوهشی حاکیست تست مولکولی برخی افراد پس از 1 تا 3 روز از مواجهه با ویروس کووید-19 و قبل از بروز علائم، می تواند مثبت باشد افزود: این امکان وجود دارد که افراد آلوده به کرونا بتوانند ویروس را حتی قبل از بروز علائم منتقل کنند.
وی تصریح کرد: انتقال ویروس از فردی که علامتی ندارد نیز از طریق قطرات تنفسی یا از طریق لمس اشیاء یا سطح آلوده به ویروس صورت خواهد گرفت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در خصوص ضرورت راه اندازی پویش ملی #من_ ماسک_ میزنم اظهار داشت: بعد از توفیق نسبی در مدیریت طغیان و اپیدمی بیماری کووید19 در ایران و ورود به فاز بازگشایی مشاغل، صنوف و اماکن که مرحله فاصله گذاری هوشمند نام گرفت، عملا با نوعی عادی پنداری شرایط و کاهش مراعات بهداشت فردی و عمومی در مناطق مختلف کشور روبرو گردید، موضوعی که طبیعتاً با توجه به عدم مهار کامل و حذف بیماری مذکور و ماهیت سریع الانتشار و سریع الانتقال آن عملاً از میانه خردادماه خود را بصورت افزایش تدریجی ضریب بازتولید ویروس در جامعه و صعودی شدن نمودار موارد ابتلای روزانه نشان داد.
وی ادامه داد: این روند در بسیاری از جوامع دیگر از جمله ایالات متحده، فلسطین اشغالی، لوکزامبورگ و برخی کشورهای اروپایی نیز به وضوح مشاهده شد، در حالی که در برخی کشورهای اروپایی و جنوب شرقی آسیا تاکنون چنین روند صعودی بصورت معنا داری مشاهده نگردید.
دکتر رحمانی گفت: مواجهه و مقابله با ویروسی که هیچ واکسن و داروی قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن در حال حاضر تا اطلاع ثانوی که شاید ماه‌ها به طول انجامد، رعایت دقیق و جدی پروتکل‌های بهداشتی و البته استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی است.
به گفته وی، در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تاکید مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری برای اطلاع رسانی هدفمند و وسیع و فرهنگسازی در این رابطه و جلب مشارکت اجتماعی با همکاری رسانه ملی، رسانه های گروهی و سایر نهادهای دولتی و مردمی از هفتم تیرماه مبادرت به راه اندازی پویش استفاده همگانی از ماسک با شعار محوری و هشتگ #من_ ماسک_ میزنم نموده است.
وی اظهار داشت: در صورت حفظ و ارتقای مداوم مشارکت اجتماعی در استفاده از ماسک و مراقبت از ماسک زدن دیگران و تداوم این روند، در هفته ها و ماه‌های آتی می‌توان انتظار کاهش مجدد و حتی چشمگیر موارد ابتلا و فوت به کووید19 را داشت.
دکتر رحمانی در خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک نیز یادآور شد، در پی پویش ملی استفاده همگانی از ماسک و فرهنگسازی و اقناع افکار عمومی، موضوع اجباری شدن استفاده از ماسک و اعمال محدودیت برای افرادی که به هردلیل همراهی لازم در استفاده از ماسک در مکان¬های عمومی را ندارند در دستور کار حاکمیت قرار گرفته و از تاریخ 15 تیرماه و هشت روز پس از کلیدخوردن این پویش همگانی، همه افراد، حتی افراد ظاهرا سالم و افرادی که به هر دلیل از ماسک استفاده نمی‌کردند، ملزم به استفاده از ماسک هستند.
به گفته وی، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی و محل‌های تجمع از 15 تیر ماه 99 اجباری شده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان