افزایش نرخ مالیات از خانه های خالی موجب آشفتگی بیشتر بازار مسکن می شود

نمایندگان مخالف کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم معتقدند افزایش نرخ مالیات از خانه های خالی بدون پیش بینی سازوکارهای مناسب، موجب آشفتگی بیشتر بازار در این حوزه می شود.

افزایش نرخ مالیات از خانه های خالی موجب آشفتگی بیشتر بازار مسکن می شود

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 تیرماه) قوه مقننه، در جریان بررسی کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی به بررسی ایرادات و محاسن این طرح پرداختند.

براساس این گزارش الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در مخالفت با کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: براساس طرح مذکور سازوکار اخذ مالیات از خانه های خالی تغییر کرده و مضاعف می شود، این در حالی است که اگر در اخذ مالیات از خانه های خالی، دقت نظر نداشته باشیم، نقدینگی و سرمایه مردم به سمت سایر بازارها سوق داده می شود.

وی با بیان اینکه تصویب کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی آثار تورمی دارد، افزود: در صورتی که نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی افزایش یابد، صاحبان این خانه ها تلاش می کنند منابع مورد نیاز خود را از سایر خانه ها و با افزایش اجاره بها تامین کنند که این امر موجب نابسامانی بیشتر بازار می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی اجرایی و عملیاتی نیست و فقط تعادل در بازار را از بین می برد.

همچنین مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار در مجلس نیز که یکی از دیگر مخالفان کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی بود، تصریح کرد: اگرچه ساماندهی بازار مسکن یکی از موضوعات اساسی و اولویت مجلس است، اما این امر باید با دقت نظر و بکارگیری سازوکارهای مناسب انجام شود، چرا که به جای بهبود شرایط موجب آشفتگی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی موجب نابسامانی بیشتر بازار می شود، افزود: این طرح باید در کمیسیون های عمران، برنامه، بودجه و محاسبات و اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار می گرفت.

نماینده رودبار در مجلس  اظهار داشت: طرح مذکور قابلیت اجرا نداشته و به چکش کاری بیشتر نیاز دارد، زیرا ممکن است موجب کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای تولید مسکن شود.

در ادامه سیدکاظم دلخوش نیز در مخالفت با کلیات طرح فوق، بیان کرد: در واقع تصویب طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی تنها منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت شده و کمکی به تامین مسکن برای مردم نمی کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصد خانه های خالی در هر استان مشخص نیست، افزود: افزایش نرخ مالیات اخذ شده بر خانه های خالی منجر به گرانی مسکن و اجاره بها شده و انگیزه تولیدکنندگان برای تولید را کاهش می دهد./

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان