هند متعهد به تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان است

دهلی نو-ایرنا- مقامات ارشد سفارت هند در تهران با اشاره به عزم این کشور برای توسعه بندر چابهار اعلام کردند دهلی نو متعهد به تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان است .

هند متعهد به  تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان است

به گزارش  رسانه های هند ،قرار است احداث  راه آهن چابهار به زاهدان در دو بخش  آماده سازی زمین برای قرار دادن ریل های آهنی توسط ایران و تامین ریل های فولادی توسط هند انجام شود.

 هندی ها تحریم های آمریکا در بخش فولاد را از دلایل اجرا نکردن تعهدات خود برای  سرمایه گذاری در راه آهن چابهار - زاهدان عنوان کرده اند و این درحالی است که آمریکا پیش  از این چابهار را از تحریم ها معاف کرده است .

این رسانه ها به نقل از مقامات ایرانی اعلام کردند انتظار می رفت هند علاوه بر سرمایه گذاری در بندر چابهار نقش فعالتری در ساخت و تامین مالی مسیر حمل و نقل چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس در مرز ترکمنستان ایفا می کرد.ایران به  دلیل فعال نبودن هند در تامین مالی این پروژه با  استفاده از ظرفیت مهندسی و سرمایه گذاری خود این طرح را آغاز کرده است .

مقامات هندی: در مراحل بعدی به این پروژه خواهیم پیوست 

در حالی که به دلیل تاخیر هند در آغاز پروژه ریلی چابهار به زاهدان، ایران روند تکمیل آن را به تنهایی آغاز کرده است، مقامات این کشور اعلام کردند که هند در مراحل بعدی خواهد توانست به این پروژه بپیوندد. 
یک مقام هندی گفت: درحالی که پروژه چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف شده است، در مورد پروژه ریلی چابهار به زاهدان، شک و تردید وجود دارد. هند هم اکنون در حال مذاکره با آمریکا برای رفع این شک و تردیدها است و تا زمانی که وضعیت جغرافیایی و سیاسی مشخص‌تر شود (احتمالا تا پایان سال میلادی جاری و بعد از انتخابات آمریکا) هند خواهد توانست در مراحل بعدی به این پروژه بپیوندد. 
وی افزود: در سال جاری هند 100 کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا 14 میلیون و 10 هزار دلار) بودجه برای پروژه چابهار در نظر گرفته است که این نشان دهنده تعهد هند برای تکمیل این پروژه است اما هند باید پیش از استفاده از این بودجه "دقت کافی" را به خرج دهد. 
به گزارش هفته گذشته "ایرنا"، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه عملیات ریل گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار گفت: طول راه‌آهن زاهدان - چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری 150 کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد. 
یک مقام ایرانی در مصاحبه با نشریه "ایندین اکسپرس" گفت: ایران همیشه متعهد به نقطه نظر مشترک و همکاری با هند برای توسعه بندر چابهار با هدف ایجاد صلح، توسعه پایدار و ادغام اقتصادی منطقه بوده است. لازم به ذکر است که حتی در طول بیماری همه گیر کرونا، محموله‌های ترانزیتی از طریق بندر چابهار که توسط هند اداره می‌شود، هر روز افزایش یافته است. 
وی افزود: ایران همچنین در دهه‌های گذشته پیشنهادات سرمایه گذاری بیشتری به هند در بخش‌های مختلف از جمله، جاده و ریل آهن، نیرو، پتروشیمی، فولاد و کود شیمیایی در منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران ارائه کرده است. بندر چابهار به همره ریل آهن در دست ساخت آن، بخشی از کریدور بین المللی شمال و جنوب است که به شکل قابل توجهی زمان تجارت سنتی میان هند، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی را کاهش می‌دهد. 

قرارداد سه جانبه 
پروژه ریل آهن که سازمان ریل آهن ایران و شرکت دولتی ریل آهن هند (ایرکان-IRCON) مشغول مذاکره در مورد آن بودند، قرار بود بخشی از تعهد هند در راستای قرارداد سه جانبه میان ایرن، افغانستان و هند باشد. هدف از انجام این پروژه ایجاد یک مسیر جایگزین دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی است. 
در طول سفر سال 2016 نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران برای امضای قرارداد چابهار با حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، شرکت ریل آهن هند با سازمان ریل آهن ایران یک تفاهم نام امضا کرده بود. 
این تفاهم نامه با هدف ایجاد ریل آهن چابهار به زاهدان به عنوان بخشی از کریدور سه جانبه حمل و نقل شمال و جنوب میان ایران، هند و افغانستان امضا شد. شرکت ایرکان هند متعهد شده بود که تمام خدمات، امور زیرساختی و تامین مالی این پروژه به ارزش حدود 1.6 میلیارد دلار را بر عهده گیرد. 
اما با وجود سفرهای مکرر مهندسان شرکت ایرکان به ایران و آماده سازی‌ها از سوی ایران، هند به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا، هیچگاه این پروژه را آغاز نکرد. 

پروژه بندر چابهار 
دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد. 
دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند اعتقاد دارد که بندر چابهار موتور پیشرفت ایران، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.  کشورهای آسیای میانه - ازبکستان و قزاقستان - همچنین بندر چابهار را به عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به منطقه اقیانوس هند محسوب می‌کنند. مقامات هندی معتقدند بندر چابهار که حدود 1000 کیلومتری بندر کاندلا و 1400 کیلومتری مومبای قرار دارد، دسترسی به مسیر دریایی را برای حمل و نقل کالا، تجارت و کسب و کار آسان می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان