پاسخ چین به قانون استقلال هنگ کنگ از سوی آمریکا تحریم است

لایحه ایالات متحده امریکا به طرز مخرب قانون امنیت ملی هنگ کنگ را نقض می کند، تهدید می کند که تحریم هایی را علیه چین اعمال می کند

پاسخ چین به قانون استقلال هنگ کنگ از سوی آمریکا تحریم است

به گزارش اسپوتنیک، بیانیه ای در وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین منتشر شده است که اعلام می دارد چین تصویب قانون استقلال هنگ کنگ در ایالات متحده را محکوم کرده و قصد دارد تحریم هایی را برای شهروندان و سازمان های مربوط آمریکایی اعمال کند.

پیش از این، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود که وی قانونی را امضا کرده است که چین باید در ان در برابر اقدامات علیه هنگ کنگ پاسخگو باشد. این قانون استقلال هنگ کنگ نخستین بار توسط مجلس نمایندگان امریکا تصویب شد، و در اوایل ماه ژوئیه توسط سنا آمریکا و برای امضا به رئیس جمهور ارسال شد. در این سند، اعمال تحریم علیه اشخاص و شرکت های خارجی درگیر در نقض اعلامیه انگلیس و چین در سال 1984 تعیین شده است. در این اعلامیه موقعیت هنگ کنگ به عنوان منطقه اداری ویژه چین تعیین می شود.

در لایحه وزارت امور خارجه چین امده است: "لایحه ایالات متحده امریکا به طرز مخرب قانون امنیت ملی هنگ کنگ را نقض می کند، تهدید می کند که تحریم هایی را علیه چین اعمال می کند، این کشور به طور جدی قوانین بین المللی و قوانین اساسی روابط بین الملل را نقض می کند، یک دخالت ناخوشایند در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین است. دولت چین به شدت این حکم را محکوم می کند".

گفتنی است، طرح کنگره آمریکا تحریم‌هایی را برای بانکهایی اعمال می‌کند که با مقامات چینی که در سرکوب معترضان در هنگ‌کنگ دخالت داشته یا دارند، تجارت می‌کند. طبق قانون جدید هنگ کنگ،  هرگونه اقدام در راستای جدایی‌طلبی، تروریسم و یا تبانی با بیگانگان، با تنبیه و زندان همراه خواهد بود. از زمان امضای «اعلامیه مشترک چین و بریتانیا» در سال 1984 و نیز انتقال حاکمیت هنگ ‌کنگ به پکن در سال 1997، شرایط «یک کشور، دو سیستم» برقرار بوده است. به این معنا که هنگ‌کنگ تحت حاکمیت جمهوری خلق چین قرار دارد، اما از نظر قضایی، اقتصادی و قانون‌گذاری‌ در سطح محلی باید از استقلال برخوردار باشد. اما قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ این استقلال را تهدید می‌کند. قانون امنیتی جدید چین، به آزادی‌هایی که با پایان یافتن حکومت بریتانیا در هنگ کنگ در سال 1997 برای50 سال تضمین شده بود، پایان می‌دهد. مطابق این قانون جدید پکن اجازه می‌یابد که در هنگ‌کنگ با هرگونه اقداماتی را که براندازانه، جدایی‌طلبانه و امنیتی ارزیابی کند برخورد کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان