تهدیدها و فرصت‌های کرونا برای موسیقی/ معاونت هنری در خواب بهاری بود

شیوع ویروس کرونا با اینکه درآمد اهالی موسیقی را به صفر رساند، اما فرصت‌هایی هم برای ارائه آثار هنرمندان این عرصه ایجاد کرد.

تهدیدها و فرصت‌های کرونا برای موسیقی/ معاونت هنری در خواب بهاری بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس کرونا در کنار تمام دشواری‌ها و مشکلاتی که برای هنر و هنرمندان پدید آورد، فرصت‌هایی هم ایجاد کرد؛ فرصت‌هایی برای دیده و شنیده شدن.

روزهای شیوع ویروس کرونا و به  خصوص در آن دو ماهِ ابتداییِ شیوع این ویروس که مصادف با اسفند و فروردین بود، مردم مجبور بودند که بیشتر وقت خود را در خانه بگذرانند. این در خانه ماندن، باعث شده بود که مردم بیش از پیش به سراغ فضای مجازی و دیدن و شنیدنِ آثار هنری بروند.

کرونا برای موسیقی و دیگر هنرها تهدیدی جدی است. از زمان شیوع این ویروس در کشور، تمام کنسرت‌های موسیقی لغو شده‌اند و درآمد اهالی موسیقی تقریبا به صفر رسیده است. اما با این حال همین تهدید هم در دل خود فرصتی داشت.

در واقع تهدیدِ کرونا، فرصتی برای ارائه آثار هنری ایجاد کرده بود. مردمی که خانه‌نشین شده بودند، بیشتر به سراغ کارهای هنری رفتند.

 برخی از هنرمندان در همان ابتدا با درایت، توانستند نیاز جامعه را تشخیص دهند و به انتشار آثارشان اهتمام ورزند. برخی دیگر از هنرمندان هم دست روی دست گذاشته بودند و ترجیح دادند که هیچ کاری نکنند.

از جمله نخستین آثاری که با شناخت نیاز جامعه در همان روزهای ابتداییِ فروردینِ 1399 منتشر شد، موزیک ویدیویِ «کاشکی» بود. «کاشکی» قطعه‌ای با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد و خوانندگی محمد معتمدی است. این اثر به طور گسترده‌ای در فضای مجازی دست به دست شد و چندین میلیون بازدید داشت.

در ادامه هنرمندان دیگر هم به تکاپو افتادند و هر کدام اثری آماده‌ی انتشار داشتند، آن را منتشر کردند و هر کدام هم اثرِ آماده‌ای نداشتند، در اندیشه‌ی تولید آهنگی افتادند. آرام آرام هرچقدر به پایانِ فروردینِ 1399 نزدیک شدیم، شمارِ آثار تولید و منتشر شده بیشتر و بیشتر شد.

شمارِ آثار منتشر شده به قدری بود که آمارِ انتشار تک آهنگ‌ها در بهارِ 1399 نسبت به بهارِ سال گذشته، دو برابر شد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر موسیقیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 839 تک آهنگ در سه ماهه نخست سال 1399 با مجوز دفتر موسیقی منتشر شده است.
در بهار سال گذشته 495 تک آهنگ مجوز انتشار گرفته بودند و این آمار یعنی افزایش دوبرابریِ انتشار تک آهنگ‌ها.

به هر روی جامعه در روزهای کرونایی به امید، اندیشه و سرگرمی نیاز دارد و موسیقی شاید پررنگ‌ترین هنر برای ایجادِ این سه عامل بوده و هست. اهالی موسیقی همت کردند و برای همراه بودن با مردم و جامعه، آثارشان را منتشر کردند. بیشتر این آثار هم به صورت تک آهنگ و رایگان در اختیارِ علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفت.

هم‌زمان با افزایش تعداد تک آهنگ‌ها در بهار امسال، تعداد آلبوم‌های منتشر شده کاهش یافت. فروش آلبوم‌های موسیقی به صورت فیزیکی، به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار محدود است و بازار خوبی در این روزها ندارد. به همین دلیل در ماه‌های گذشته شاهد انتشار کمترین تعداد آلبوم بودیم.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه ماهه بهار 1399، 62 آلبوم و 44 نماهنگ از دفتر موسیقی مجوز گرفته که سال گذشته تعداد این آمار در فصل بهار، 76 آلبوم و 48 نماهنگ بوده است.

بدون شک بسیاری از این آلبوم‌ها که در بهار امسال مجوز گرفته‌اند، هنوز منتشر نشده‌اند؛ چرا که صاحبان این آثار شاید ترجیح می‌دهند که اثرشان را در فرصت مناسب و در شرایط بهتری منتشر کنند.

اکنون که در روزهای پایانیِ تیرماه هستیم، موج دوم کرونا در جامعه شکل گرفته و آمارِ مبتلایان و درگذشتگان به بیشترین حد رسیده است. جامعه موسیقی هم در ماه‌های گذشته بیشترین تلاش را برای همراهی با مردم داشته است. در واقع هنرمندانِ واقعیِ حوزه موسیقی در ماه‌های گذشته در کنار مردم بوده‌اند و با هزینه‌ شخصی آثار بسیاری را تولید کرده‌اند. اما ارگان‌های دولتی و به خصوص معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون اقدامی جدی در این زمینه نداشته است.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های گذشته تنها نظاره‌گرِ فعالیت‌های اهالی موسیقی بود و برای تولید آثارِ هنری که مورد نیاز جامعه است، تلاش چندانی نداشت.

سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ماه‌های کرونایی تنها یک بار حضوری پررنگ در رویدادهای موسیقی داشت و آن هم روز تمرین همایون شجریان و گروهش در تالار وحدت، برای برگزاری کنسرت آنلاین بود. آن روز حسینی آمد و تمرین همایون شجریان و گروهش را در تالار وحدت دید. این توضیح هم لازم است که حسینی و معاونت هنری نقشی در برگزاریِ کنسرت همایون شجریان نداشتند

حسینی در زمستانِ سال گذشته عمل جراحی روی مغزش انجام داد و بیش از یک ماه در دفتر کارش حضور نداشت. با این حال معاون هنری وزیر ارشاد خود را به جشنواره موسیقی فجر رساند و تلاش کرد تا حتی با عصا هم که شده در قابِ دوربینِ عکاسان دیده شود.

زمان آن فرارسیده که معاونت هنری هم نقش خودش را در تولید و ارائه آثار هنری و به خصوص آثار موسیقی در روزهای کرونایی ایفا کند. جامعه‌ی ایران امروز به روحیه و امید نیاز دارد.

سیدمحمدمجتبی حسینی از زمان حضورش در معاونت هنری همواره از پاسخگویی به خبرنگاران و پاسخ دادن به پرسش‌های افکار عمومی گریخته و در طول بیش از دو سال حضورش در معاونت هنری حتی یک نشست خبری هم برگزار نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان