بیانیه وزارت امور خارجه ایران به مناسبت پنجمین سالگرد امضای برجام

وزیر امور خارجه ایران، ۵ سال پس از امضای این تفاهم نامه اعلام نمود که ایران مصمم به اتخاذ موضع قاطع در قبال هرگونه رفتار غیرمسئولانه است.

بیانیه وزارت امور خارجه ایران به مناسبت پنجمین سالگرد امضای برجام

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد توافق برجام تاکید کرد: ایران ضمن اعلام آمادگی مجدد بر حفظ و اجرای کامل مفاد برجام توسط همه طرف‌های این توافق، مصمم است در قبال هرگونه زیاده‌خواهی ها اقدامات قاطع را اتخاذ نماید و سه کشور اروپایی را قویا فرا می‌خواند که به جای حرکت در مسیر سیاست فشار حداکثری آمریکا به تعهدات خود پایبند باشند.

 به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه ایران، برجام در پنجمین سالگرد خود با مخاطره جدی مواجه شده است که اگر مورد مراقبت جامعه بین المللی برای تضمین اجرای متوازن و با حسن نیت کلیه طرف‌های برجام قرار نگیرد، می‌تواند قربانی دیگری از رویکرد یکجانبه گرایانه دولت آمریکا باشد که مسئولیت بین‌المللی و پیامدهای آن منحصرا متوجه این کشور و دولت‌های همراه خواهد بود.

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: عدم پایبندی اساسی دولت آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه 2231، و فقدان اراده دیگر طرف‌ها در اعاده توازن از دست رفته در برجام، شرایط کنونی پیرامون برجام را پیچیده‌تر ساخته و عملا سبب شده تا ایران، علیرغم پایبندی به تعهدات خود، نتواند از آثار برجام همچون رفع تحریم های هسته ای بهره مند شود.

وزارت امور خارجه یاد اور نمود که قطعنامه 2231 بر «ارتقاء و تسهیل توسعه تعاملات اقتصادی و تجاریِ عادی و همکاری با ایران» و «اجرای کامل چارچوب زمانبندی» برجام و قطعنامه 2231 گرفته تا اهمیت نظام رفع تحریم های برجام بعنوان یکی از پایه‌های اساسی توافق حاصل شده.

در ادامه امده است: ایران با جدیت و با نگاه به آینده وارد مذاکره شد، و نتیجه مذاکره را با حسن نیت اجرا نمود، که انجام اقدامات داوطلبانه شفاف ساز و اعتماد ساز، فراتر از تعهدات ذیل موافقتنامه پادمان، بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای اعطای اطمینان به جامعه بین المللی در مورد ماهیت منحصراٌ صلح آمیز برنامه هسته ای خود بود که در قبال آن تحریم‌های ظالمانه ای که به بهانه برنامه هسته ای وضع شده بودند باید مرتفع می شدند. متاسفانه جمهوری اسلامی ایران نه تنها از منافع اقتصادی رفع تحریم‌ها منتفع نشد بلکه بار دیگر شاهد اقدام برخی از دشمنان برجام برای احیای پرونده‌های مختومه، با هدف نابودی کامل دستاوردهای برجام هستیم.

دستگاه دیپلماسی یادآورشد: ایران از دولت‌های جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه، بدلیل اقدامات و مواضع سازنده و توأم باحسن نیت آنها در سطح شورای امنیت، شورای حکام و کمیسیون مشترک برجام به منظور حفظ و اجرای برجام قدردانی می‌نماید و امیدوار است با تداوم این تلاش‌ها، زمینه لازم برای اجرای کامل برجام فراهم شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان