محدثی خراسانی:

محافل ادبی به رفع خلاء فعالیت‌های بنیادین شعر کشور کمک می‌کند

تهران- ایرنا- مصطفی محدثی خراسانی شاعر معاصر کشور با اشاره به خلاء فعالیت‌های بنیادین در حوزه شعر کشور گفت: برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی درپی داشته باشد.

محافل ادبی به رفع خلاء فعالیت‌های بنیادین شعر کشور کمک می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.

این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

که بر این اساس اقداماتی چون استفاده از ظرفیت محفل‌های ادبی برای ساماندهی، ارتقاء و حمایت از بکارگیری فعالان ادبی در برنامه‌های کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی ادبی، تولید محتوا در زمینه ادبیات متعهد، آیینی و حوزه‌های حائز اهمیت و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و محافل ادبی در دستورالعمل تدوین شده برای فعالیت این محافل آورده شده است.

همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای محفل ادبی (اعضاء ویژه و عادی)، برگزاری مسابقات ادبی مختلف و مشاعره، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی برای توسعه کمّی و کیفی فعالیت‌های محفل (اطلاع‌رسانی گزارش جلسات در وبلاگ و...) و همکاری در تولید و نشر برنامه‌های محفل ادبی از دیگر اقدامات محافل برای دست‌یابی به اهداف هستند.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر کشوری با اشاره به جایگاه رفیع شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی و اسلامی، درباره راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: اهمیت ادبیات و خصوصا شعر با آن پیشینه درازمدت تاریخی و تأثیر شگرف و عمیقی که در فرهنگ، فرهنگسازی و انتقال فرهنگی ما داشته و دارد، بر کسی پوشیده نیست. شعر ظرفیت بسیار زیادی برای ارتباط برقرار کردن با آحاد مردم از نخبه‌ترین افراد جامعه تا مردم عامی دارد.

نویسنده مجموعه شعر «هزار مرتبه خورشید» افزود: مقام معظم رهبری نیز توجه به شعر داشته‌اند و تعابیر بلندی چون «شعر هنر ملی ما است» و «شعر ثروت ملی ما است» در این حوزه داشته‌اند. با این نگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پایه‌گذار شکل‌گیری محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی شده است. چراکه شعر و ادبیات بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی ما در این حوزه بوده است و کتابخانه بهترین گزینه برای محور قراردادن شکل‌گیری این محافل است.

محدثی خراسانی با اشاره به خلاء فعالیت‌های بنیادین در حوزه شعر در کشور گفت: این حرکت نهاد یک حرکت اصولی، راهبردی و بلندمدت با یک هدف گذاری درست و مشخص در حوزه شعر است. این در حالی است که هیچ یک از نهادها و سازمان‌هایی که مدعی حوزه شعر بوده‌اند، هیچ اقدام اساسی راهبردی و با برنامه ریزی طولانی مدت در این حوزه انجام نداده‌اند. اما این حرکت اصولی که تاکنون جای آن در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی درپی داشته باشد.

سراینده «شاعران پروازی» درباره ویژگی این اقدام توضیح داد: سابق بر این اقدامات فراوانی در راه‌اندازی و برگزاری محافل، نشست‌ها و برنامه‌ها در حوزه شعر صورت گرفته که در نهایت پس از مدتی به تعطیلی کشیده شد؛ اما این اقدام با یک هدف گذاری درازمدت و برنامه راهبردی و به خصوص ضمانت اجرایی و تضمین استمرار آن شکل گرفته است. امیدوارم استفاده از ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه های عمومی به عنوان کانون های ارتباطی محافل با مردم منجر به حفظ و تقویت جریان‌های اصیل ادبی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان