صادرات طلا در روسیه از صادرات گاز پیشی گرفت

صادرات طلای روسیه در ماه های آوریل و مه به ۳.۵۸ میلیارد دلار رسید. شرکت بزرگ گزپروم روسیه در این دو ماه ۲.۴ میلیارد دلار گاز طبیعی صادر کرده بود.این اولین بار در تاریخ روسیه مدرن است که ارزش صادرات طلای این کشور از گاز طبیعی پیشی می گیرد.

صادرات طلا در روسیه از صادرات گاز پیشی گرفت

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، بانک مرکزی روسیه تخمین می زند ارزش صادرات طلای این کشور برای اولین بار در تاریخ روسیه از صادرات گاز طبیعی آن فراتر رفته باشد که دلیل آن احتمالا تقاضا و قیمت پایین گاز طبیعی و افزایش صادرات طلا است.

 صادرات طلای روسیه در ماه های آوریل و مه به 3.58 میلیارد دلار رسید. شرکت بزرگ گزپروم روسیه در این دو ماه 2.4 میلیارد دلار گاز طبیعی به خارج از این کشور صادر کرده بود. گزپروم انحصار صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله را در اختیار دارد.

 طبق بررسی‌های اولیه بانک مرکزی روسیه، صادرات گاز طبیعی این کشور از طریق خط لوله در کل سه ماهه دوم سال جاری میلادی برابر با 3.5 میلیارد دلار بوده است یعنی کمتر از ارزش طلای صادر شده در 2 ماه اول این سه ماهه.

این اولین بار در تاریخ روسیه مدرن است که ارزش صادرات طلای این کشور از گاز طبیعی پیشی می گیرد. صادرات گاز طبیعی از 1994 تا حالا، همواره نسبت به طلا درآمد بیشتری برای روسیه داشته است.

افزایش صادرات طلای روسیه تا حدی نتیجه تصمیم بانک مرکزی این کشور برای عدم خرید طلا بوده است.

 

3.5 میلیارد دلار گاز طبیعی که شرکت گزپروم در نیمه دوم 2020 صادر کرده نصف صادرات این شرکت در سه ماهه اول سال جاری میلادی و 2.6 برابر کمتر از سه ماهه دوم 2019 است. میزان صادرات گاز روسیه در ماه های آوریل و مه سال جاری، 21 درصد کمتر از سال گذشته در همین دوره بوده است.

 به خاطر کاهش تقاضا ناشی از همه گیری ویروس کرونا، سطح بالای ذخایر گاز در سراسر اروپا و هوای گرمتر،  قیمت گاز روسیه در ماه مه سال جاری تقریبا نصف قیمت آن در ماه مه سال گذشته بوده است.

 سهم شرکت گزپروم از بازار اروپا به خاطر ذخایر بالای گاز طبیعی در شمال غرب اروپا و ایتالیا تا 34 درصد کاهش یافته است. سهم این شرکت در سال گذشته 38 درصد بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان