مجسمه‌سازی؛ رسانه‌ای تأثیرگذار برای نمایش ازخودگذشتگی‌های دفاع مقدس است

داور مسابقه «مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» معتقد است که طراحی بنای یادبود شهدا یادآور از خودگذشتی‌های ۸ سال دفاع مقدس است.

مجسمه‌سازی؛ رسانه‌ای تأثیرگذار برای نمایش ازخودگذشتگی‌های دفاع مقدس است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رضا قره‌باغی، از اعضاء هیأت داوران مسابقه «مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: بحث بر سر فداکاری انسان‌هایی است که برای تحقق هدف، آرمان، وطن و حفظ جان انسان‌های دیگر حاضر به فداکاری‌اند؛ ما می‌خواهیم جوهره مفاهیمی چون فداکاری، از خودگذشتی و ایثار را در قالب‌ پدیده‌های مختلف به مخاطبان نشان بدهیم.

وی افزود: این اتفاق می‌تواند منجر به خلق اثری شود که یادآور اتفاقات 8 سال جنگ تحمیلی دوران دفاع مقدس است؛ یا اینکه یادآور شرایط حال حاضر مردم در مواجهه با ویروس کرونا و یا حتی یادآور مبارزه مردم جامعه با فقر باشد؛ مردمی که تحت شرایط سخت زندگی کرده و با فقر مبارزه می‌کنند و چنین مبارزه‌ای می‌تواند نماد روحیه و امید به مردم باشد.

قره‌باغی با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای مرتبط به حوزه ایثار و شهادت می‌تواند نوعی ارجاع به گذشته و حتی ارجاع به اتفاقات حال حاضر جامعه باشد، خاطرنشان کرد: برای نشان‌دادن و درک این ارجاعات مفهومی، آثار هنری به‌خصوص مجسمه‌سازی به‌عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار و شاخص که قابلیت‌های سازنده و مؤثری دارد، می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم و انتقال این ارجاعات یاری کند.

عضو هیأت داوران مسابقه «مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه باید به برگزاری چنین رویدادهایی توجه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: باید با هر رویداد و جریانی که در این حوزه شکل می‌گیرد به‌صورت حرفه‌ای و متناسب برخورد شود؛ تاکنون چنین فراخوانی در حوزه مجسمه‌سازی کشور نداشتیم؛ پس برگزاری رویدادهایی از این دست می‌تواند زمینه‌ساز دیگر برنامه‌های مشابه را فراهم کند و به‌عنوان الگویی برای دیگر فعالیت‌ها و جریانات دیگر مورد توجه قرار گیرد.  

وی با اشاره به ملاک‌های داوری آثار و انتخاب بهترین طرح‌ها ادامه داد: اثری که قرار است انتخاب شود باید واجد شرایط نوآورانه و بدیع باشد؛ یعنی اثری خلاقانه باشد و ارزش‌های زیبایی‌شناسانه بالایی داشته‌باشد تا بر اساس روابط مفهومی، بصری و زیبایی‌شناختی، بهترین طرح را برای اجرا انتخاب کنیم.

قره‌باغی با بیان اینکه امیدوارم جامعه هنری استقبال شایسته‌ای از اجرای این طرح داشته‌باشند، گفت: در حال حاضر بازخورد قشر هنری نسبت به این طرح را نمی‌دانیم؛ متأسفانه تجارب مربوط به فراخوان‌های گذشته، نوعی بدبینی و یا عدم مشارکت را در میان هنرمندان نسبت به این جریان به‌وجود آورد که امیدوارم با نتایج چشم‌گیر و خوب این مسابقه، اتفاقات ناخوشایند گذشته از میان رفته و کمرنگ شود.  

وی در پایان بیان کرد: اگر جامعه‌ هنری نسبت به فراخوان‌های این‌چنینی رغبتی نشان ‌ندهد، اتفاق ناخوشایندی رخ داده است که باید برطرف شود؛ چراکه ممکن است در جامعه هنری، تأثیرات منفی ایجاد کند.  

راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر 8 سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند و هنرمندان تا 20 مرداد ماه 1399 فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

علاقه‌مندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس می‌توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir  ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه کنند.

همچنین متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت‌نام و موارد دیگر می‌توانند با واحد پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره 09350636094 تماس حاصل کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان