پامپئو: اروپا موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد متحدان اروپایی کشورش نیز موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران هستند و صرفاً بر سر نحوه انجام این کار اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که کشور‌های اروپایی نیز همچون آمریکا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا که دولت متبوعش طی ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را شدت بخشیده است، در این خصوص به خبرنگاران گفت: «تقریباً همه اتفاق نظر دارند که تحریم تسلیحاتی علیه ایران باید تمدید شود و متحدان اروپایی ما نیز همین نظر را دارند. آن‌ها نیز نگران هستند که بعد از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر (مهرماه) چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

وی افزود: «بنابراین همان‌طور که گفتم، در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اجماع خوبی شکل گرفته، اما در مورد نحوه تحقق این هدف اختلافاتی وجود دارد.»

پامپئو در ادامه اعلام کرد: «ما علناً اعلام کرده‌ایم که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هستیم. اما اگر این کار از طریق شورای امنیت به نتیجه نرسد، آماده‌ایم که هرکاری از دستمان ساخته باشد در این زمینه انجام دهیم و معتقدیم که در نهایت به هدفمان خواهیم رسید.»

اواسط خردادماه سال جاری «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است.

نماینده آمریکا گفت که می‌خواهد ابتدا با سفرای کشور‌ها صحبت کند تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند که شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

دو هفته قبل در آستانه برگزاری نشست مجازی شورای امنیت برای بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران، چند دیپلمات غربی در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

هفته گذشته «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که حتی اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران وتو شود، دولت متبوعش ابزار‌های دیگری نیز برای تمدید این تحریم‌ها در اختیار دارد.

یک روز بعد از مطرح شدن این اظهارات از سوی مشاور امنیت ملی آمریکا، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد که آمریکا هیچ شانسی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان