نخست‌وزیر تونس استعفا کرد

تهران – ایرنا – منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که «الیاس الفخفاخ» نخست‌وزیر تونس استعفای خود را تقدیم رییس‌جمهوری این کشور کرده است.

نخست‌وزیر تونس استعفا کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، الفخفاخ استعفای خود را تقدیم قیس سعید رییس جمهوری تونس کرده است.

پیش‌تر منابع تونسی گزارش داده بودند، قیس سعید به طور رسمی از نخست‌وزیر این کشور خواست که استعفا کند.

این در حالی است که شورای مشورتی جنبش النهضه تونس سه‌شنبه شب اعلام کرد که رأی اعتماد خود را از «الیاس الفخفاخ» نخست‌وزیر این کشور سلب کرده است.

شورای مشورتی جنبش النهضه همچنین «راشد الغنوشی» رییس این حزب را مأمور کرد تا با مشورت با احزاب سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی این موضوع را پیگیری کند.

شورای مشورتی جنبش النهضه تونس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود؛ الغنوشی مأمور رایزنی با رئیس جمهوری و احزاب این کشور به منظور دستیابی به توافقی درباره تشکیل دولت جدید شده است.

الیاس الفخفاخ وزیر دارایی پیشین تونس در پی عدم رأی اعتماد پارلمان به کابینه الحبیب الجملی، مأمور تشکیل دولت  این کشور شده بود.

پارلمان تونس جمعه 20 دی‌ماه با رأی عدم اعتماد به دولت الجیب الجملی، نه تنها رئیس جمهوری، بلکه جنبش اسلامی «النهضه» (برنده اصلی انتخابات پارلمانی) را نیز دچار مشکل کرد تا جایی که برخی احزاب حتی رئیس پارلمان و  جنبش النهضه با چالش جدی مواجه شدند.

انتخابات پارلمانی تونس در 6 اکتبر 2019 (14مهرماه 98) برگزار شد که از مجموع بیش از هفت میلیون واجد شرایط، 2 میلیون و 946 هزار و 628 نفر به پای صندوق‌های رأی رفتند. بر اساس اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی تونس در 18 مهرماه، جنبش اسلامگرای النهضه 52 کرسی و حزب قلب تونس به ریاست «نبیل القروی» 38 کرسی به دست آوردند.

این دومین انتخابات پارلمانی تونس از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال 2014 و سومین انتخابات پارلمانی پس از خلع دولت «زین العابدین بن علی» دیکتاتور پیشین و انقلاب سال 2011 میلادی در این کشور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان