ریشخند سعودی به نهادهای حقوق بشری با تداوم کودک کشی در یمن

تهران – ایرنا – همزمان با گذشت حدود یک ماه از زمان خروج عربستان از فهرست سیاه کودک‌کشی سازمان ملل متحد، جنگنده‌های دولت ریاض در جنایتی دیگر، مراسم عروسی در استان الجوف یمن را هدف قرار دادند که به کشته شدن بیش از ۲۵ غیرنظامی منجر شد.

ریشخند سعودی به نهادهای حقوق بشری با تداوم کودک کشی در یمن

حدود یک ماه پیش (26 خرداد) سازمان ملل متحد در اقدامی پرسش برانگیز و با فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی را از فهرست سیاه کودک کشی خارج کرد، موضوعی که در همان زمان با انتقاد، دولت نجات ملی یمن، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر روبه رو  شد و به گفته مقام‌های یمنی این اقدام نه تنها کمکی به کاهش جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن نکرد، بلکه باعث تشویق این ائتلاف به رهبری ریاض برای افزایش حملات به یمن شد.

اکنون با گذشت حدود یک ماه از خروج عربستان سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، حملات به مناطق مختلف یمن افزایش یافته است و تاکنون جنگنده‌های ائتلاف سعودی بارها مناطق مختلفی از استان‌های صنعاء، الجوف، مأرب، حجه و الحدیده و صعده را بمباران کردند و در آخرین مورد روز چهارشنبه جنگنده‌های ائتلاف سعودی مراسم عروسی در استان الجوف را هدف قرار دادند که بر اساس آخرین آمار دستکم تا کنون 25 غیرنظامی از جمله شماری زن و کودک کشته شدند.

وزارت بهداشت یمن روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد، از زمانی که نام عربستان از فهرست سیاه کودک‌کشی سازمان ملل متحد خارج شده است، در حملات ائتلاف سعودی به یمن، بیش از 32 کودک و 22 زن کشته شدند.

از سوی دیگر وزارت حقوق بشر یمن نیز به افزایش حملات علیه غیر نظامیان یمنی اشاره کرد و در بیانیه‌ای افزود که خواهان اعزام یک کمیته تحقیق بین‌المللی برای اطلاع مستقیم از جنایات رژیم های سعودی و امارات در یمن هستند.

در این بیانیه آمده است که  ما از جامعه بین‌المللی می ‌خواهیم که مدیریت کنونی سازمان ملل را برکنار کند و آن را مقصر این جنایات بداند.

پیشتر نیز مرکز حقوق بشر و رشد و توسعه «عین الانسانیه» با انتشار گزارشی در ارتباط با آمار تلفات حاصل از 1900 روز تجاوز سعودی آمریکایی علیه یمن اعلام کرد که طی مدت یاد شده حدود 42 هزار و 751 تن از غیرنظامیان یمنی، شهید و یا زخمی شده اند که از این میان 6 هزار زن و کودک به شهادت رسیده‌اند.

این درحالی است که کمیته ملی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) سوم تیرماه از دبیر کل سازمان ملل خواست در تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نام عربستان از فهرست سیاه کشورهای نقض کننده حقوق کودکان تجدید نظر کند و پرونده کودک‌کشی سعودی‌ها در یمن را به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع دهد.

گوترش در حالی خروج ائتلاف سعودی را از این فهرست اعلام کرد که خود در همین گزارش به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که این ائتلاف سال گذشته 222 کودک را در یمن کشته است، اما به دلیل «کاهش چشمگیر و مداوم در کشتار و زخمی کردن از طریق حملات هوایی» از این فهرست خارج می‌شود.

سازمان ملل برای اولین بار در سال 2016 و زمانی که «بان کی مون» دبیر کل آن بود، ائتلاف سعودی را به فهرست کودک‌کش‌ها افزود، اما گزارش رسانه‌ها افشا کرد که عربستان با تهدید او به قطع بودجه سازمان ملل، این اقدام را لغو کرده است.

اما این سازمان بار دیگر در سال 2017 و در زمان دبیر کلی گوترش ائتلاف سعودی را به فهرست سیاه افزود.

عربستان همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد، اما ظرف بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

در طول این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند، بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان