پمپئو: چین اولویت اول امنیت ملی دولت بعدی ترامپ است

تهران- ایرنا- «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور، چین اولویت اول امنیت ملی او خواهد بود.

پمپئو: چین اولویت اول امنیت ملی دولت بعدی ترامپ است

وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با بخش تصویری تارنمای خبری هیل با مسوول دانستن چین برای شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، مدعی شد که کشورهای جهان «قطعا» پکن را مجبور به پرداخت هزینه برای این کار می‌کنند که احتمالا در تغییر روابط آن‌ها با این کشور نمود خواهد یافت.

پمپئو با بیان اینکه در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا چین اولویت اول امنیت ملی او خواهد بود، افزود: مطمئنم که نگاه جهان به چین تغییر خواهد کرد و کشورها روابط خود با چین را براساس متفاوتی نسبت به پیش از این فاجعه (کرونا) بنا خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که راهبرد دولت ترامپ در قبال چین این است که به پکن فشار بیاورند تا اطمینان حاصل کنند که روابط با چین "عادلانه و متقابل" است.

او که ساعتی پیش از این گفت‌وگو وعده اعمال محدودیت در صدور روادید برای کارکنان شرکت فناوری چینی هواو به بهانه مشارکت در نقض حقوق بشر داده بود، درباره شبکه‌های اجتماعی چینی مثل «تیک‌تاک» نیز گفت که تصمیماتی گرفته خواهد شد تا این شبکه‌ها در آمریکا محدود شوند.

روابط آمریکا و چین در موضوعات مختلفی نظیر تجارت، وضعیت هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین و حضور شرکت‌های چینی در بازار جهانی ارتباطات نسل پنجم به شدت دچار تنش شده است.

آمریکا تحریم‌های مختلفی علیه چین در ارتباط با تصویب قانونی امنیت ملی درباره هنگ‌کنگ و همچنین ادعای واشنگتن مبنی بر نقض حقوق بشر در قبال مسلمانان اویغو در استان خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین اعمال کرده است.

واشنگتن همچنین علاوه بر افزایش حضور نظامی خود در دریای جنوبی چین که از سوی پکن تحریک‌آمیز قلمداد شده است، چین را به اعمال تحریم در این باره تهدید کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان