رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی در سطح شهر!/ اخذ هزینه بر حسب "حجم پسماند تولیدی"

مدیر پسماندهای پزشکی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از رهاسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی به‌صورت غیر مجاز در داخل مخازن شهری و سطح معابر توسط برخی از مراکز درمانی و بیمارستانی تهران خبر داد!

رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی در سطح شهر!/ اخذ هزینه بر حسب "حجم پسماند تولیدی"

پدرام پورنصر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اخذ آبونمان پسمانده بیمارستانی از مراکز درمانی اظهار کرد: با تصویب شورای شهر تهران از ابتدای سال جاری مبلغ 130 هزار تومان به عنوان آبونمان پسماند بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای همه مطب‌ها و بیمارستانها صرف‌نظر از حجم تولید زباله‌های بیمارستانی، در نظر گرفته شده که این مصوبه هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی تأکید کرد: سازمان مدیریت پسماند هیچگونه وظیفه قانونی برای جمع‌آوری پسماندهای عفونی مراکز درمانی ندارد و این وظیفه به طور کامل برعهده وزارت بهداشت است و شهرداری تهران به عنوان پیمانکار وزارتخانه، این امر خطیر را عهده‌دار شده است.

پورنصر تصریح کرد: در حال حاضر سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با 3600 مرکز درمانی اعم از بیمارستان، کلینیک و مطب‌ها قرارداد دارد و بر اساس آن، ملزم به جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و عفونی آنها شده است.

مدیر پسماندهای پزشکی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل این سازمان برای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی خاطرنشان کرد: این مجموعه، ظرفیت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی بیش از 10 هزار مرکز درمانی شهر تهران را دارد و طبق قراردادی که منعقد شده، پسماندهای تعدادی از این مرکز درمانی را جمع‌آوری می‌کند.

به گفته پورنصر متاسفانه تعدادی از این مراکز با سازمان مدیریت پسماند همکاری نمی‌کنند و پسماندهای عفونی خود را مانند پسماندهای خانگی به‌صورت غیرمجاز در داخل مخازن شهری تخلیه یا حتی در برخی مواقع در سطح معابر رها می‌کنند که در این موارد باید وزارت بهداشت ورود کند و مانع از این تخلف خطرناک شود.

وی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 168 بیمارستان در تهران فعالند که از این تعداد 159 بیمارستان، پسماندعفونی دارند و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران براساس قرارداد منعقده، اقدام به جمع‌آوری آنها می‌کند.

مدیر پسماند پزشکی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ضمن تاکید بر اینکه باید پسماندهای بیمارستانی به‌صورت جداگانه جمع‌آوری شوند، تصریح کرد: زیرساختهای این امر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران فراهم است و امیدواریم با نظارت وزارت بهداشت برخی از مراکز درمانی و به خصوص مطبها که پسماند عفونی خود را در معابر شهری رها می‌کنند، شناسایی شوند و برای عقد قرارداد با سازمان مدیریت پسماند اقدام کنند.

پورنصر همچنین از آمادگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای جمع‌آوری پسماندهای آرایشگاه‌هایی که اقدام به تتو می‌کنند، خبر داد.

وی گفت: 3 مخزن با ظرفیتهای 240 لیتری، 660 و یک هزار و 100 لیتری برای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی در مراکز درمانی پیش‌بینی شده که هر مرکز متناسب با حجم پسماند تولیدی اقدام به تهیه این مخازن می‌کند؛ در واقع هزینه پرداختی مراکز درمانی نیز بر حسب "حجم پسماند تولیدی" به سازمان مدیریت پسماند پرداخت می‌شود به عنوان مثال یک مخزن 240 لیتری گنجایش  25  کیلوگرم پسماند عفونی را دارد که این رقم از مراکز دریافت می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان