توضیحات وزیر نفت درباره تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین

وزیر نفت اظهار داشت: اولا قرارداد با چین مطرح نیست یک موافقتنامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم. همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی با شرکت متن و پتروپارس اظهار داشت: امروز دو قرارداد در ارتباط با میدان مشترک نفتی غرب کارون در منطقه رزم شهیدان منعقد شد. ارزش قرارداد 1.3 میلیارد دلار با شرکت ایرانی پتروپارس که از نهادهای فناوری ملی است. شرکتی که دانش‌بنیان و در سال 76 تاسیس شده و اکنون به بلوغ و بالندگی رسیده است.

وی افزود: براساس این قرارداد، تولید میدان از 140 هزار بشکه به 320 هزار بشکه خواهد رسید و همچنین تاسیسات فرآورش، انتقال و تفکیک نفت ایجاد می‌شود. 200 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت نیز برای NGL 3200 که در حال ساخت است، ارسال می‌شود که در سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید و گاز تولیدی به پتروشیمی بندر امام ارسال می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه اولویت منطقه‌ای و جغرافیایی ما میادین مشترک هستند، تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه‌ها دستاوردهای خوبی برای مطالعات چهار ساله حاصل شده است.

وی درباره توزیع قیر رایگان گفت: دولت بنا به دلایلی با این موضوع مخالف است. موضوع مالی مهم است اما تنها این مسئله نیست. ساز و کار قبلی از نظر دولت مسئله‌دار بوده است.

زنگنه در پاسخ به سوال ایلنا درباره قرارداد میدان فرزاد با هندی‌ها اظهار داشت: قرارداد توسعه این میدان به زودی امضاء می‌شود. اکنون Head OF Agreement امضاء شده و قرارداد اصلی به زودی امضاء می‌شود و گاز تولیدی به پارس جنوبی منتقل می‌شود. تصمیمات اصلی در مورد این میدان گرفته شده و قرارداد در حال مذاکره نهایی و امضاء است.

وی ادامه داد: قرارداد توسعه میدان فرزاد با هندی‌ها نخواهد بود و با شرکت‌های داخلی است. اکنون هیچ کشور خارجی حاضر به قرارداد با ما در هیچ موضوعی نیست. قراردادهای موجود را نیز ادامه نمی‌دهند. ما نیز متکی به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خودمان هستیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره قرارداد 25 ساله با چین و مذاکره با وزارت نفت برای توسعه میادین نیز گفت: اولا قرارداد با چین مطرح نیست یک موافقتنامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم. همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.

زنگنه تاکید کرد: هر کشور دیگری جز اسرائیل بخواهد با ما قرارداد امضاء کند ما حاضریم. حتی در این شرایط آمریکا را نیز منع نکرده‌ایم که در میادین نفتی و گازی ما؛ چه به صورت پیمانکاری و چه سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند. آنها خودشان خود را محدود و ممنوع کرده‌اند. من نمی‌دانم چه جنجالی است که در خارج از کشور راه انداخته‌اند و عده‌ای هم در داخل پیروی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما هرگز نه دولت و نه ملت و مجلس موافق نیستیم که از منافع ملی به نفع کشور دیگری بگذریم. کسی هم از ما چنین توقعی ندارد. ما با چین دوستانه و دوطرفه مذاکره کرده‌ایم و دو طرف ابراز علاقه برای همکاری داشته‌اند که آن هم باید بعد از امضاء به تصویب مجلس برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان