در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

سایه سنگین جرثقیل‌های چند تنی بر روی پایتخت/ خطر سقوط، عبور نکنید

نزدیک به ۸۰۰ جرثقیل کارگاهی در پایتخت فعال هستند که ساز و کار نظارت بر ایمنی آن‌ها از سوی مدیریت شهری مشخص نیست.

سایه سنگین جرثقیل‌های چند تنی بر روی پایتخت/ خطر سقوط، عبور نکنید

سایه سنگین جرثقیل های چند تنی بر روی پایتخت/ خطر سقوط، عبور نکنید

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ١٩:٢٢ روز جمعه 27 تیرماه یک مورد حادثه سقوط جرثقیل در مسیر شرق به غرب جاده مخصوص کرج، خیابان جهاد، به سامانه ١٢5 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد که بلافاصله ایستگاه شماره 45 به محل حادثه اعزام شد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران ضمن اعلام این خبر ادامه داد: دکل این جرثقیل از فاصله‌ای نزدیک به ١5 متری، به دلایلی که باید مورد بررسی قرار گیرد، دچار شکستگی شده و بخشی از آن به پایین سقوط کرده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: خوشبختانه این جرثقیل روی ساختمان، خودرو یا عابران سقوط نکرد و در این حادثه مورد مصدومیت نداشتیم.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

این خبر اولین حادثه سقوط جرثقیل‌های ساختمانی و کارگاهی در پایتخت نبود، زیرا با نگاهی به حوادث پایتخت می‌توان مشاهده کرد که بار‌ها از این دست حوادث (سقوط جرثقیل ساختمانی) در پایتخت رخ داده که تعدادی از آن‌ها نیز با تلفات انسانی همراه بوده است.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

نیمه اول مهرماه سال گذشته بود که خبر سقوط جرثقیل در شهربازی بسیج در صدر اخبار حوادث شهری پایتخت قرار گرفت، حادثه‌ای که در آن 2 تن جان باختند و چند تن دیگر مجروح شدند.

رضا عباسی شهردار تهران در آن زمان اعلام کرد مقصران این حادثه از سوی مراجع ذی ربط دستگیر شده‌اند.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

با گذر از این دو حادثه سقوط جرثقیل که یکی از آن‌ها با تلفات جانی همراه بود و دیگری خسارات مالی داشت، این پرسش مطرح می‌شود که در پایتخت چه تعداد جرثقیل کارگاهی و ساختمانی وجود دارد که بدون هیچ استاندارد و نظارتی به حال خود رها شده‌اند؟

پرسش دیگر این است که نهاد متولی در بخش نظارت بر عملکرد فعالیت‌های ساختمانی در پایتخت به ویژه جرثقیل‌های رها شده در کارگاه‌های ساختمانی کدام نهاد است.

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد جرثقیل ساختمانی و کارگاهی در پایتخت وجود دارد؟ گفت: امروز در پایتخت نزدیک به 800 جرثقیل فعال داریم که وظیفه نظارت بر عملکرد و ایمنی آن‌ها بر عهده شهرداری مناطق 22 گانه پایتخت است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که به شکل ویژه کار نظارت بر عملکرد جرثقیل‌های ساختمانی بر عهده کدام بخش است، افزود: سیستم HSD موضوع ایمنی جرثقیل‌های پایتخت را دنبال می‌کند و در شهرداری مناطق اداره‌ای با همین عنوان مشغول به فعالیت است تا عملکرد تمام سازه‌ها و کارگاه‌های عمرانی پایتخت را تحت نظر داشته باشد.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

نژاد بهرام با اشاره به تعداد کارگاه‌های موجود در پایتخت گفت: در تهران کارگاه‌های کوچک عمرانی به تعداد بی شماری وجود دارند و ما در مدیریت شهری موظفیم که از شهر حفاظت کنیم، زیرا اگر حادثه‌ای مانند سقوط جرثقیل شهر بازی بسیج در قسمتی از شهر تکرار شود، در کنار خسارت‌های جانی ممکن است با قطع یک کابل، برق یک منطقه به مدت طولانی قطع شود.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در زمان حادثه سقوط جرثقیل شهربازی بسیج گفت: در زمان آن حادثه با شهردار منطقه صحبت کردم تا از جزئیات حادثه آگاه شوم که شهردار منطقه اعلام کرد نزدیک به 20 بار به پیمانکار طرح احداث شهربازی به دلیل ناایمن بودن عملکرد جرثقیل اخطار دادم و حتی تصویر آخرین اخطار شهرداری به پیمانکار را نیز برای من ارسال کرد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که نهاد مسئول در زمینه برخورد با پیمانکارانی که نسبت به ایمنی کارگاهی به ویژه جرثقیل‌ها بی تفاوت هستند کدام نهاد است؟ گفت: شهرداری مکلف است با اخطار جلوی فعالیت کارگاه‌های ناایمن را بگیرد، زیرا شهرداری ضامن ایمنی شهر است و باید به این موضوع توجه شود.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

با توجه به شیوع ویروس کرونا در پایتخت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بسیاری از کارگاه‌های عمرانی فعالیت خود را تعطیل یا به حالت نیمه تعطیل درآوردند که همین موضوع می‌تواند برای شهرداری تهران هم تهدید و هم فرصت باشد.

تهدید از این جهت که با تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی هیچ نظارتی بر فعالیت و استاندارد جرثقیل‌های ساختمانی به حال خود رها شده انجام نمی‌شود و همین امر احتمال بروز حوادثی از جمله سقوط جرثقیل را بالا می‌برد.

از سوی دیگر با فروکش کردن تب ساخت و ساز در پایتخت، شهرداری تهران می‌تواند در مناطق 22 گانه خود کار سرکشی و بازدید از استاندارد‌های جرثقیل‌های ساختمانی را انجام دهد.

سایه سنگین جرثقیل های چند ده تنی بر روی پایتخت / خطر سقوط ، عبور نکنید

با توجه به این شکل اظهار نظر‌ها در بخش ایمنی ساختمان‌های شهری و فعالیت کارگاه‌های عمرانی پیش بینی این موضوع کار سختی نیست که در آینده‌ای نه چندان دور با تکرار این دست حوادث باز هم مدیریت شهری از تذکر‌ها و پیگیری‌ها و از سوی دیگر شهرداران مناطق نیز از اعلام درصد خطای افراد سخن بگویند.

این شکل عملکرد شهرداری تهران زمانی بیشتر موجب رنجش مردم می‌شود که اگر در یکی از کوچه پس کوچه‌های شهر یکی از کسبه در پرداخت عوارض شهری خود به شهرداری تهران تأخیر کند، شهرداری به طور حتم با قرار دادن یک نیوجرسی در مقابل امکان فعالیت به کاسب آن مغازه نمی‌دهد.

حال باید پرسید کدام دست‌های پشت پرده در حوزه ساخت و ساز موجب می‌شود شهرداری تهران نسبت به تعطیلی کارگاه‌های ناایمن ساختمانی اقدام نکند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان