روان نتانیاهو به هم ریخته

طی سالهای متمادی لبنان و اسراییل خطوط قرمزی را میان خود رسم کردند و بر اساس این خطوط قرمز طرفین تلاش می کردند تا از درگیری خارج از این چهارچوب ها پرهیز کنند اما اسراییلی ها این چهارچوب ها را رعایت نکردند.

روان نتانیاهو به هم ریخته

اسپوتنیک - چند روز پیش آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نکوهش کرد که یک جنگ روانی بر علیه اسراییلی ها راه انداخته.

البته ایشان مشخص نکردند اگر حزب الله لبنان که دشمن اسراییل است قرار نباشد جنگ بر علیه اسراییل راه بیاندازد پس دبیر کل آن باید چه کار کند، بشیند در چله تابستان بستنی بخورد و در وسط کرونا فوتبال تماشا کند!!؟

طی سالهای متمادی لبنان و اسراییل خطوط قرمزی را میان خود رسم کردند و بر اساس این خطوط قرمز طرفین تلاش می کردند تا از درگیری خارج از این چهارچوب ها پرهیز کنند اما اسراییلی ها این چهارچوب ها را رعایت نکردند.

لبنانی ها یاد گرفتند که همیشه این معادلات را باید بر دشمن خود تحمیل کنند چون طرف آنها دشمنی نیست که بتوان روی حرف اش حساب باز کرد.

حتی پشتیبانان دشمن آنها نیز کسانی نیستند که اعتباری در مجامع اعتباری سیاسی بین المللی داشته باشند.

هر چه قدر لبنانی ها فریاد زدند که اگر جنگ است جنگ باید میان نظامیان باشد و غیر نظامیان نباید هدف حملات باشند، نه اسراییلی ها به این فریاد ها گوش نهادند و نه نهادهای بین المللی حرکتی برای وادار کردن اسراییل به احترام موازین بین المللی در عدم هدف قرار دادن غیر نظامیان انجام دادند.

شاید برخی به یاد ندارند اما در سال  1996 میلادی اسراییلی ها حتی غیر نظامیان لبنانی که به مقر سازمان ملل در روستای قانا در جنوب لبنان پناه برده بودند را بمباران وقتل عام کردند.

وحتی سازمان ملل هم واکنشی به کشته شدن برخی از نیروهای حافظ صلح خود نشان نداد.

سال 2006 هم اتفاق مشابهی در همین روستا تکرار شد.

باز هم مجامع بین المللی واکنش نشان ندادند.

اینبار حزب الله لبنان شروع کرد مناطق مسکونی اسراییل را بمباران کردن، به یکباره کل جهان دست به کار شدند که جلوی بمباران مناطق مسکونی گرفته شوند و توافق شد تا در صورت بروز هرگونه درگیری طرفین به مناطق مسکونی حمله نکنند و از آن زمان به بعد اسراییل دیگر به مناطق مسکونی لبنان حمله نکرد.

همین موارد در مورد مسایل دیگر از جمله هدف قرار دادن زیر بناهای اقتصادی و یا غیره رخ داد و طرفین سالها بود بر اساس یک توافق نا نوشته با هم تعامل می کردند.

طبق توافق نا نوشته فیما بین طرفین قرار بود اسراییل به هیچ وجه نیروهای حزب الله را هدف قرار ندهد اما اسراییلی ها به بهانه اینکه آنها در مورد نیروهای حزب الله در لبنان توافق کرده بودند اقدام به بمباران مواضع حزب الله در سوریه نمودند که تعدادی از نیروهای حزب الله در آن حمله ها شهید شدند.

در توافق مذکور به هیچ وجه در مورد محدوده مشخصی صحبت نشده بود و بنا نبود نیروهای حزب الله فقط در لبنان مصون از حمله های اسراییل باشند.

همچنین وقتی که دوستان و همپیمانان اسراییل یعنی آمریکا و فرانسه و عربستان یک جنگ اقتصادی بر علیه لبنان راه می اندازند و به صورت علنی می گویند که این جنگ برای حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان است پس می توان گفت اسراییل و متحدانش هم توافق های نظامی و هم توافق های جنگ سرد را نیز شکسته اند و این حق حزب الله است تا واکنش به مثل داشته باشد.

بدیهی است حزب الله قرار نیست واکنش خود نسبت به حمله به نیروهایش در سوریه را با اسراییل هماهنگ کند بلکه حالا تازه فرصت دست حزب الله آمده تا به عدم رعایت توافق های فیما بین واکنش نشان دهد و طبیعتا هم جنگ روانی و هم جنگ نظامی راه خواهد انداخت.

فعلا هم به نظر می آید اسراییلی ها باید تا زمانی که حزب الله تصمیم به حمله بگیرد با این جنگ روانی سر کنند، اگر تا آن زمان آقای نتانیاهو سر کار بود آنوقت باید پاسخگوی عدم پایبندی به تعهدات خود به لبنانی ها را بدهد وفعلا به باید به داروهای آرامبخش پناه ببرد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان