غول پتروشیمی فرابورس در یک نگاه

شرکت پتروشیمی مارون که در بازار سرمایه با نماد معاملاتی «مارون» شناخته می‌شود، همواره جزء آن دسته از نمادهای موجود در بازار سرمایه است که در شرایط عادی به دلیل شناوری اندک و قیمت بالایی که دارد نسبت به میانگین بازار با نوسان قیمت کمتری همراه است

نگاهی به تغییرات قیمت مارون طی دو سال و نیم گذشته حکایت از آن دارد که همزمان با شروع رونق بازار سرمایه نماد معاملاتی پتروشیمی مارون از تغییرات قیمت اندکی برخوردار بوده است به‌طوری‌که می‌توان گفت این نماد تا پایان سال 98 در مقایسه با میانگین بازار بازده چندانی را برای سرمایه‌گذاران خود محقق نکرده است. با این حال بررسی روند تغییرات قیمت در سهام یاد شده حکایت از آن دارد که از ابتدای سال‌جاری و با شدت گرفتن ورود نقدینگی به بازار سرمایه، مارون نیز به کلی از قاعده‌های قبلی جدا شده است و به لطف سیل خروشان نقدینگی به نمادی سبک‌وزن بدل شده که به‌راحتی بسیاری از روزهای معاملاتی خود را با صف خرید به پایان برده است. این در حالی است که نماد 8 میلیارد سهمی در بازار سرمایه از شناوری اندکی برخوردار است.

بر این اساس مارون که از ابتدای سال به میزان 225 درصد افزایش قیمت را شاهد بوده، در طول روزهای گذشته و پس از آنکه تا سطح قیمت 20 هزار تومان افزایش یافته بود با کاهش قیمت مواجه شده است، به‌طوری که در طول هفت روز معاملاتی اخیر نزدیک به یک چهارم از قیمت خود را از دست داده و در آخرین معاملات روز گذشته به سطح 15 هزار و 270 تومان رسیده است. این نماد که در پایان معاملات روز گذشته ارزش بازاری برابر با 124 هزار و 200میلیارد تومان داشته است در طول یک ماه اخیر میانگین معاملاتی به ارزش 18 میلیارد و هفتصد و نود و پنج میلیون تومان را شاهد بوده و روزانه یک میلیون و 140 هزار سهم در این نماد داد و ستد شده است. بررسی معاملات «مارون» نشان می‌دهد که این نماد در طول یک سال گذشته بازدهی در حدود 293 درصد را محقق کرده و هم‌اکنون درحالی در فرابورس ایران معامله می‌شود که نسبت قیمت به درآمد آن در طول 12 ماه گذشته به‌رقم حدودی 9/ 25 واحد رسیده، این در حالی است که میانگین نسبت برای صنعت شیمیایی 4/ 21 و برای کل بازار سهام در حال‌حاضر 4/ 36 واحد است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان