پادشاه اسپانیا به دلیل ارتباط مالی با عربستان تبعید شد

ایسنا نوشت: خوآن کارلوس، پادشاه سابق اسپانیا به دنبال یک سری ادعاهای مخرب درباره تدارکات مالی خود که به وجهه این پادشاهی لطمه زده و مایه شرمسازی پسرش فیلیپه شده است، قصد دارد این کشور را ترک کرده و برای تبعید به خارج برود.

پادشاه اسپانیا به دلیل ارتباط مالی با عربستان تبعید شد

به نوشته روزنامه گاردین، ماه مارس فیلیپه ششم، پادشاه کنونی اسپانیا حقوق سالانه پدرش خوآن کارلوس را لغو کرد و اخباری از وراثت خود از پدرش را انکار کرد، چون پیشتر گزارش شده بود که او در صف دریافت میلیون‌ها یورو از یک صندوق محرمانه "آفشور" است که ارتباطاتی با عربستان سعودی دارد.

 

شرکت آفشور شرکتی است که در محدوده سرزمینی یک کشور خارجی ثبت می‌شود، در حالی که این شرکت از خارج از مرزهای کشور میزان اداره و مدیریت می‌شود.

سه ماه بعد، دیوان عالی اسپانیا تحقیقاتی را درباره نقش این پادشاه سابق در یک قرارداد را مورد بررسی قرار داد که در آن یک کنسرسیوم اسپانیایی 6.7 میلیارد یورو برای ساخت یک قطار تندرو بین شهرهای مکه و مدینه عربستان سرمایه‌گذاری کرد.

خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا که به اتهام فساد مالی موضوع تحقیقات قضایی است، روز دوشنبه اعلام کرد که برای تبعیدی خودخواسته، اسپانیا را ترک خواهد کرد.

او در نامه‌ای خطاب به فرزندش فیلیپهٔ ششم، پادشاه کنونی اسپانیا اعلام کرد: «من شما را از تصمیمم برای ترک اسپانیا و نقل مکان به خارج از کشور مطلع می‌کنم.»

هنوز مشخص نیست که او چه زمانی اسپانیا را ترک خواهد کرد و به کدام کشور خواهد رفت.

پادشاه پیشین اسپانیا که هم اکنون 82 سال دارد، در ژوئن 2014 میلادی پس از انتشار اخبار متعددی دربارهٔ رسوایی‌های مالی و اخلاقی، از جمله روابطش با زنان، دریافت رشوه و داشتن حساب‌های پنهان در بانکهای سوئیس و همچنین ریخت‌وپاش‌های مالی در دوران بحران اقتصادی اسپانیا، پس از چهار دهه حکمرانی از سلطنت کناره‌گیری کرد.

از جمله تحقیقاتی که هم اکنون درباره او در جریان است، نقش او در قرارداد 5/5 میلیارد پوندیِ احداث خط‌آهن سریع‌السیر در عربستان سعودی و دریافت رشوه در این زمینه است.

تحقیقات دیوان عالی اسپانیا پس از آن آغاز شد که یکی از زنانی که با پادشاه پیشین اسپانیا رابطه داشت، در این باره افشاگری کرد. پس از آن نیز یک روزنامه سوئیسی اعلام کرد که خوان کارلوس، برای انجام یک معامله 100 میلیون دلار از ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان دریافت کرده است.

عصر دوشنبه خاندان سلطنتی اسپانیا نامه‌ای از خوآن کارلوس به پسرش را منتشر کرد که در آن گفته شد، او در پی عکس‌العمل‌های عمومی در رابطه با تحولات خاصی که در گذشته در زندگی شخصی‌اش رخ داده است، از اسپانیا دور می‌شود.  

این پادشاه سابق 82 ساله تاکید کرد، تصمیم به خروج او از کاخ سلطنتی و این کشور برای کمک به فیلیپه برای "اجرای مسوولیت‌هایش به عنوان پادشاه" گرفته شده است. خوآن کارلوس افزود: این تصمیمی بسیار احساسی است اما تصمیمی است که من با آرامش بسیار اتخاذ کردم. حدود 40 سال پادشاه اسپانیا بودم و در طول آن زمان، تمام آنچه می‌خواستم، بهترین‌ها برای اسپانیا و سلطنت بود.

در این نامه درباره محل عزیمت یا زمان عزیمت پادشاه سابق اسپانیا صحبتی نشده است.

یک منبع دولتی در اسپانیا گفته است به این تصمیم "احترام" می‌گذارد و افزود، این حرکت نشان‌دهنده "شفافیتی است که همیشه از زمانی که پادشاه فیلیپه رئیس کشور شده است، همراه اوست. خاندان سلطنتی اسپانیا هم اعلام کرد به این تصمیم احترام می‌گذارد. کاخ سلطنتی همچنین اعلام کرد، پادشاه کنونی بر "اهمیت تاریخی سلطنت پدرش و خدمات او برای اسپانیا و دموکراسی تاکید می‌کند."

خوآن کارلوس در سال‌های اخیر با افشاگری‌هایی از زندگی شخصی و روابط مالی‌اش مواجه شد. او شش سال پیش به نفع پسرش فیلیپه ششم از سلطنت کنار رفت که این اتفاق پس از یک سری رسوایی‌ها از جمله سفر او برای شکار فیل به بوتسوانا بود که در شرایطی انجام شد که اسپانیا با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کرد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به‌تازگی اعلام کرده بود که آنچه را که دربارهٔ پیشرفت تحقیقات پروندهٔ‌ فساد مالیِ خوان کارلوس در اسپانیا و سوئیس شنیده «نگران‌کننده» می‌داند.

310 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان