بررسی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰؛ آغازگر مسیر بزرگان

موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ (benelli tnt ۳۰۰) یک موتور از کلاس نیکد شهری است که می‌توان آن را عنوان سرآغاز کلاس موتورسیکلت‌های سنگین در نظر گرفت.

بررسی موتورسیکلت بنلی 300؛ آغازگر مسیر بزرگان

موتورسیکلت بنلی 300 (benelli tnt 300) یک موتور از کلاس نیکد شهری است که می‌توان آن را عنوان سرآغاز کلاس موتورسیکلت‌های سنگین در نظر گرفت.

موتور بنلی 300 یک محصول اصیل ایتالیایی نبوده و صرفا تحت نام برند بنلی به بازار عرضه شده است. این مدل در سال 2015 به لیست تولیدات کمپانی ژجیانگ موتورز چین اضافه شد و تاکنون توانسته در بازارهایی نظیر هند و سایر کشورهای در حال توسعه فروش مناسبی را تجربه کنند.

موتور سیکلت بنلی 300

موتورسیکلت بنلی 300 از حوالی سال 1397 به بازار کشورمان نیز راه پیدا کرده و توانسته تا حدود زیادی پاسخگوی نیازهای افرادی باشد که به موتورهای سنگین علاقه فراوانی دارند اما با توجه به قیمت بالا و محدودیت‌هایی که از لحاظ قانونی برای تردد این گونه وسایل نقلیه در کشورمان وضع شده، نمی‌توانند به آرزوی خود دست یابد.

بنابراین اگر علاقمند به دنیای موتور هستید و قصد دارید اطلاعات بیشتری پیرامون مشخصات فنی، طراحی ظاهری و سایر شاخصه‌های بنلی 300 به دست آورید، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

موتور سیکلت بنلی 300

طراحی موتورسیکلت بنلی 300

طراحی ظاهری موتورسیکلت بنلی 300 شباهت فراوانی به مدل بنلی 250 داشته و تقریبا به همان سبک و سیاق سر و شکل یافته است. از جمله مهمترین شاخصه‌های ظاهریِ این موتور سیکلت می‌توان به نمای نسبتا عضلانی و هیبت درشت این موتور سیکلت چینی اشاره کرد.

استفاده از اشکال هندسی نسبتا مهیج با زوایای تیز در بخش‌هایی همچون فلاپ‌ها، کاسه چراغ جلو، صفحه کیلومترشمار، باک سوخت و بخش اطراف صندلی‌ سبب به وجود آمدن نمایی تقریبا اسپرت و جوان‌پسند برای موتور بنلی تی ان تی 300 شده است.

فریم این موتورسیکلت از جنس فولاد و از نوع تریلس trilles است که در نمای کنار به خوبی مشخص بوده و علاوه بر استحکام بالا، جلوه جذابی برای این بخش از موتورسیکلت پدید آورده است.

پنل کیلومتر شمار به صورت آنالوگ - دیجیتال طراحی شده و میزان خوانایی آن تحت شرایط نوری مختلف مناسب به نظر می‌رسد. بدین واسطه اطلاعاتی همچون دور موتور، سرعت، میزان سوخت و... به خوبی در مقابل چشمان راکب نمایش داده خواهند شد.

طراحی حجیم و عضلانی باک سوخت نیز موجب هر چه خوش  هیبت‌تر جلوه کردن ظاهر این موتور سیکلت ظاهرا ایتالیایی و باطنا چینی شده است.

دستگیره‌ها به صورت پهن و از مواد نرم ساخته شده‌اند تا دست موتور سیکلت سوار دچار خستگی کمتری شود و سواری‌های طولانی مدت وی را دچار کوفتگی کمتری نماید.

طراحی صندلی، نرمی و کیفیت رویه آن در نوع خود مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود. طرح هندسی چراغ عقب با لامپ‌های ال ای دی و گلگیر پشت نیز به شیوه‌ای کاملا هماهنگ و متناسب با سایر شاخص‌های ظاهری این موتور سیکلت طراحی شده و نمای خوشایندی برای قسمت عقب موتورسیکلت پدید آورده است.

دیسک‌های ترمز گلبرگی شکل خنک شونده در جلو و عقب نیز نمای شکیل‌تری برای بنلی 300 فراهم آورده‌اند. به طور کل طرح ظاهری موتور سیکلت بنلی تی ان تی 300 (TNT Benelli 300) می‌تواند نیازهای ظاهری مشتریان غیرحرفه‌ای موتورسیکلت‌های نسبتاً سنگین وزن را تا حد زیادی برآورده ساخته و رضایت خاطر ایشان را در این زمینه به حد معقولی فراهم آورد.

مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی 300

موتور سیکلت بنلی 300 قوای مورد نیاز خود را از یک انجین دو سیلندر چهار زمانه 8 سوپاپ انژکتوری به حجم 300 سی سی دریافت می‌کند.

این پیشرانه مجهز به دو عدد شمع بوده و بیشینه قدرت آن به رقم 37.7 اسب بخار در دور موتور 11500 می‌رسد. گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز معادل 27 نیوتن متر در 9000 دور در دقیقه خواهد بود. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده شش سرعته با کلاچ دستی توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌شود.

مصرف سوخت بنلی 300 معادل 3.3 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده است؛ حداکثر سرعت بنلی 300 به ارقام بالای 160 کیلومتر بر ساعت رسیده و شتاب 0 تا 60 این موتورسیکلت 196 کیلوگرمی نیز حدود 3.4 ثانیه برآورد شده است.

همچنین بنلی tnt 300 قادر است ظرف مدت زمان 8.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. استارتر الکتریکی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، سیستم تعلیق جلو از نوع چنگال تلسکوپی معکوس، سیستم تعلیق عقب از گونه مونوشاک و تایرهای تیوبلس 17 اینچی از جمله دیگر مشخصات فنی موتور سیکلت بنلی 300 به شمار می‌روند.

دینامیک سواری و تجربه رانندگی

موتورسیکلت بنلی 300 شتاب و عملکرد فنی مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد و می‌توان توانایی فنی و چابکی این موتورسیکلت را در زمره نقاط قوت اصلی آن در نظر گرفت.

میزان لرزش و ارتعاشات انجین نیز تا دورهای نسبتا بالا تقریبا ناچیز بوده و پایداری مناسبی از این موتور سیکلت تقریبا سنگین وزن مشاهده خواهد شد. عملکرد پیشرانه و جعبه دنده نیز تا حد امکان نرم و هماهنگ بوده و مشکل خاصی از این بابت در  TNT 300 مشاهده نمی‌شود.

همچنین سواری نرم و نسبتا آرامش‌بخش از جمله ویژگی‌های مثبتی است که سیستم تعلیق تلسکوپی - هیدرولیکی جلو و ضربه‌گیر هیدرولیکی عقب برای آن پدید آورده و عملکرد مطلوبی در جهت جذب ضربات ناهمواری‌های ناشی از سطح جاده ارائه خواهد داد.

مزایا و معایب

از جمله مهمترین مزیت‌های بنلی 300 می‌توان به عملکرد فنی مطلوب، ظاهر خوش‌هیبت شبیه به موتورهای سنگین، سواری نسبتا نرم و پایداری قابل قبول آن اشاره کرد. از طرف دیگر گفته شده که استهلاک موتورسیکلت‌های بنلی نسبت به محصولات هندی موجود در بازار اندکی بیشتر بوده و شاید هزینه نگهداری بالاتری را بر مالک خود تحمیل کنند.

موتور سیکلت بنلی 300

جمع‌بندی

در پایان می‌توان اظهار داشت که موتور سیکلت بنلی 300 با قیمت حدود 90 تا 100 میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله) یکی از گزینه‌های مطلوب و البته معدود موجود در بازار ایران است که می‌تواند تا حدی عطش علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های دسته سنگین را در حد ابتدایی برآورده ساخته و عملکرد فنی مطلوب، سواری نرم و پرستیژ مناسبی را نصیب راکب خود کند.

موتور سیکلت بنلی 300

بنابراین افرادی که به دنبال یک موتورسیکلت نسبتا سنگین وزن با جلوه ظاهری جذاب و عملکرد فنی متقاعدکننده هستند، می‌توانند روی بنلی 300 به عنوان یکی از معدود گزینه‌های موجود در بازار ایران حساب باز کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان