اقتصاد در گذر زمان

از تفویض پست ریاست کل مالیه به رئیس الوزرا تا شناسایی و ضربه به شبکه تخلفات ارزی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 مرداد 1306، مجلس شورای ملی پست ریاست کل مالیه و اختیارات ناشی از آن را به رییس ‌الوزرا تفویض کرد.

15 مرداد 1333، امروز رسماً اعلام شد که نفت ایران به نسبت های زیر میان اعضای کنسرسیوم تقسیم گردید. بریتیش پترولیوم، 40 درصد - رویال داچ شل، 14 درصد - استاندارداویل نیوجرسی، 8 درصد، سوکونی موبیل، 8 درصد، استاندارد کالیفرنیا، 8 درصد - تگزاس تگزاکو، 8 درصد - گالف، 8 درصد - دولتی فرانسه، 6 درصد.

همچنین در این روز، موج عظیمی از مخالفت های مردمی در اعتراض به قراردادی که روز گذشته توسط علی امینی وزیر دارایی با رئیس انگلیسی کنسرسیوم نفت به امضا رسید - و طی آن امینی متعهد به پرداخت غرامت شد - سراسر ایران را فراگرفت.

15 مرداد 1342، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با سرمایه یک میلیارد ریال تشکیل شد. همچنین در این روز، روابط اقتصادی ایران و امریکا در جلسه ‌ای با حضور وزیر دارائی و سفیر امریکا در تهران‌، مورد بحث و بررسی قرار گرفت‌.

15 مرداد 1352، مذاکراتی به منظور خرید یک کارخانه تولید کاغذ میان مقامات اقتصادی ایران و چند کشور خارجی ازجمله دولت کانادا آغاز شد.

15 مرداد 1354، شاه دو اصل دیگر به اصول خود افزود: 1- عرضه سهام کارخانه‌ های دولتی به مردم 2- تعیین قیمت واقعی اجناس توسط دولت و مبارزه با گرانفروشی.

15 مرداد 1356، قانون روابط موجر و مستاجر در این تاریخ نوشته شده و مرکز اسناد ملی آن را منتشر کرده است. این سند حاوی قانون روابط موجر و مستاجر است که طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی، در قالب 6 فصل، 32 ماده و 17 تبصره تدوین شده است.

15 مرداد 1375، رئیس جمهور آمریکا متن قانونی مجازات های مالی شرکت های خارجی سرمایه ‌گذار در بخش های نفت و گاز ایران و لیبی را امضأ کرد. به موجب این قانون شرکت‌ های خارجی که بیش از 40 میلیون دلار در سال در بخش نفت و گاز ایران و لیبی سرمایه ‌گذاری کنند، توسط امریکا مجازات اقتصادی خواهند شد.

15 مرداد 1390، یک موسسه بزرگ بین‌المللی که درحوزه اعتبارسنجی فعالیت می‌کند در اقدامی بی‌سابقه اعتبار مالی آمریکا را یک رتبه کاهش داد و برای اولین بار این کشور را از بالاترین سطح اعتبار مالی که اوراق قرضه این کشور را عاری از هر گونه ریسک عدم بازپرداخت معرفی می‌کند محروم ساخت.

15 مرداد 1395،  آمارهای منتشر شده نشان می داد که حجم نقدینگی تا انتهای خردادماه سال‌ 95 به 617 هزار و 950 میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با مقدار این شاخص در خردادماه سال 94، رشد قابل‌توجهی به‌میزان 7/30 درصد را داشته است.

15 مرداد 1396، بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام شد که تقبل زیان انباشته شرکت ‌ها از سوی صاحبان سرمایه مشمول مالیات بر درآمد نمی ‌شود. 

15 مرداد 1397، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: درآمدهای دولت با این شیوه افزایش می‌یابد.سیدکامل تقوی نژاد با بیان اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است، گفت: این پیشنهاد هنوز به کارگروه‌های تخصصی برای بحث و بررسی ارجاع نشده است.تقوی نژاد با تاکید بر اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مختلف مالیات است که در کشورهای مختلف در حال اجرا است، افزود: اگر شرایط اخذ چنین مالیاتی در کشور ما فراهم شود اجرای آن می‌تواند مثمر ثمر باشد.وی با بیان اینکه باید در فکر افزایش درآمدهای دولت باشیم، تصریح کرد: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند درآمدهای دولت از حوزه مالیات را افزایش دهد.تقوی نژاد با تاکید بر اینکه بنده موافق اخذ چنین مالیاتی هستم، گفت: خوشبختانه سازوکارهای اخذ چنین مالیاتی فراهم شده و مشکلی در اجرای آن وجود ندارد.

15 مرداد 1398، سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره‌کل اطلاعات استان هرمزگان یک شبکه تخلفات ارزی را شناسایی کرده و به دام انداختند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، علوی ادامه داد: متخلفان طی سال‌های 1395 تا 1397 اقدام به ثبت یا اجاره تعدادی شرکت تجاری صوری کرده و پس از پرداخت میلیون‌ها تومان رشوه توانسته‌اند اقدام به ثبت سفارش واردات کالا‌های اساسی و دریافت بیش از 250 میلیون دلار ارز دولتی از بانک‌های مختلف کنند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان