تعاریف جدید در روابط پرسپولیس و استقلال با حامیان مالی

نسل سوم اسپانسرها

دنیای‌اقتصاد : حامیان مالی، از جمله ستون‌های ستبر اقتصادی در فوتبال حرفه‌ای هستند؛ عنصری که بدون آنها نمی‌توان باشگاه‌داری مدرن را تصور کرد

در آن زمان تماشای اولین لوگوهای بی‌کیفیتی که روی پیراهن‌های پرسپولیس و استقلال می‌چسبید، برای هواداران دو تیم شوکه‌کننده بود. با وجود این آنها خیلی زود پذیرفتند که این بخشی از اقتضائات فوتبال حرفه‌ای است و اتفاقا اگر باشگاه با برندهای بزرگتر به توافق برسد، به سود آن خواهد بود. فارغ از این اما اصل مطلب، ارزش اقتصادی این قبیل همکاری‌هاست. مخصوصا وقتی در فوتبال ایران خبری از حق پخش تلویزیونی نیست و تیم‌ها برای کسب درآمد کار بسیار دشواری دارند، اسپانسرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. در این میان اما به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته نوع همکاری پرسپولیس و استقلال با اسپانسرها دچار تغییرات کلیدی شده است.

   دوره اول؛ پول در ازای اسم

دوره آغازین حضور اسپانسرها در فوتبال ایران، شامل یک قرارداد ساده می‌شد که براساس آن باشگاه مبلغی دریافت می‌کرد و برند طرف قرارداد را در طول یک فصل روی پیراهنش می‌گنجاند. این ساده‌ترین نوع همکاری است که البته هنوز هم منقضی نشده و در تمام جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع هیچ پیچ و خم عجیبی ندارد و صرفا نتایجی که تیم به دست می‌آورد و مثلا قهرمانی احتمالی آن ممکن است رقم قرارداد را افزایش بدهد. 

   دوره دوم؛ تعامل در خدمات

کمی که گذشت، باشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با برخی بانک‌ها، بیمه‌ها و اپراتورها تعامل مشترک داشته باشند؛ به این ترتیب که با دعوت از هواداران‌شان برای استفاده از خدمات طرف قرارداد، در سود حاصله سهیم شوند. به‌عنوان مثال سرخابی‌ها برای مدتی به‌طور مشترک با یک بانک همکاری می‌کردند. این بانک برای هواداران دو تیم کارت‌های هواداری شتاب صادر کرده بود و از هر تراکنشی که با این عابربانک‌ها انجام می‌شد، سهمی به دو باشگاه می‌رسید. نمونه مشهورتر این مدل از همکاری، تعامل با اپراتورهای تلفن همراه بود. راه‌اندازی سامانه‌های هواداری کمک بزرگی به اقتصاد پرسپولیس و استقلال کرد. بر این اساس، هواداران دو تیم با عضویت در سامانه تبلیغ‌شده از سوی اپراتور، ماهانه مبلغی پرداخت می‌کردند و در ازای آن اخبار و اطلاعات مربوط به تیم برای‌شان پیامک می‌شد. سود حاصل از این طریق هم با نسبت‌های از قبل تعریف‌شده بین باشگاه و اپراتور تقسیم می‌شد.

   دوره سوم؛ منتظر پفک قرمز و آبی باشید

حالا اما به نظر می‌رسد دوره جدیدی در این همکاری‌ها شکل گرفته است. بر این اساس دو باشگاه پرسپولیس واستقلال با تاخیری فراوان نسبت به الگوهای جهانی، در مسیر عقد قرارداد با کارخانه‌های تولیدی قرار گرفته‌اند. در این مدل، لوگوی باشگاه روی برخی از محصولات کارخانه درج می‌شود و بخشی از سود فروش آن، در اختیار تیم قرار می‌گیرد. به تازگی یک شرکت تولید مواد غذایی ایرانی به توافق اولیه برای همکاری با پرسپولیس و استقلال دست یافته و بر این اساس قرار است محصولاتش را با برند سرخابی‌ها روانه بازار کند. ارقامی که به‌عنوان سود احتمالی حاصل از این قراردادها ذکر می‌شود، به واقع چشمگیر است. در همین راستا احتمالا به زودی شاهد حضور چیپس و پفک‌هایی با نشان پرسپولیس و استقلال خواهیم بود و طبیعی است که در شرایط مساوی، هواداران این دو تیم از محصولاتی با لوگوی باشگاه مورد علاقه‌شان استفاده کنند. چنان‌که گفتیم این روندی رایج در جهان است و به راحتی می‌توان تصویر چیپس‌های منقش به لوگوی بارسلونا یا رئال مادرید را در اینترنت پیدا کرد. بنابراین به عصر سوم همکاری با اسپانسرها خوش آمدید!

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان