جزییاتی از ۱۴۰ عرضه اولیه جدید بورس و فرابورس در هفته‌های بعد

دکتر قالیباف اصل که اخیرا سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور شده است، خبر از عرضه اولیه ۱۴۰ شرکت جدید بازار بورس و فرابورس ایران داده است. فرمانده بورس ایران اعلام کرد که بخشی از عرضه اولیه های جدید در بازار سرمایه کشور، در بازار بورس و بخشی نیز در بازار فرابورس ایران پذیرش می شود.

جزییاتی از 140 عرضه اولیه جدید بورس و فرابورس در هفته‌های بعد

دکتر قالیباف اصل که اخیرا سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور شده است، خبر از عرضه اولیه 140 شرکت جدید بازار بورس و فرابورس ایران داده است. فرمانده بورس ایران اعلام کرد که بخشی از عرضه اولیه های جدید در بازار سرمایه کشور، در بازار بورس و بخشی نیز در بازار فرابورس ایران پذیرش می شود.

احتمالا بزودی، زملارد، سیمان نهاوند، مروارید هامون کیش و اپال پارسیان سنگان، عرضه اولیه شوند. 5 استارت آپ دیجیتالی سابق کشور (کافه بازار، دیجی کالا، فیلیمو، تپسی و شیپور) مرداد و شهریور عرضه اولیه می شوند.

شرکت هایی که شفافیت مالی و سودآوری کمتری دارند، در بازار فرابورس ایران پذیرفته می شوند و می توانند در صورت رعایت شرایط لازم و قوانین بورس،‌ارتقا پایه و بازار پیدا کرده و از فرابورس به بورس منتقل شوند که انرژی3، یکی از این سهام ارتقا بازار پیدا کرده در 4 ماهه نخست سال 99 بود.

هم ارتقا پایه و هم ارتقا بازار، منجر به انتشار گزارش افشای اطلاعات با اهمیت در گروه الف می شود که سبب بازگشایی نماد بدون محدودیت نوسان قیمتی خواهد بود. لذا، حتی اگر سهامدار شرکت های فرابورسی هستید، در صورتی که شرکت مزبور، شرایط ارتقا پایه و ارتقا بازار را داشته باشد، می تواند در آینده نزدیک، با ارتقا بازار، نمادی بدون محدودیت دامنه نوسان داشته که سبب رشد قیمتی چند ده درصدی تا چند صد درصدی سهم خواهد شد.

طبق اعلام رئیس سازمان بورس، در 4 ماهه نخست سال 99، بیش از 100 هزار میلیارد تومان تامین سرمایه با عرضه اولیه ها انجام شده است که قابل قیاس با مدت مشابه سال قبل نیست. در عرضه اولیه شرکت نیروگاه گیلان (بگیلان)، قریب به 5.5 میلیون تن از هموطنان مشارکت کردند که رکوردی جدید در مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه در عرضه اولیه سهام بود.

طبق اعلام سازمان بورس، به دلیل حجم بالای شرکت های واجد شرایط منتظر عرضه اولیه در بازار سرمایه، هر هفته 2 سهم عرضه اولیه می شود. مشخصات و اسامی 140 شرکتی که بزودی در بورس ایران عرضه اولیه می شود، اعلام نشده است.

اما برخی از شرکت های سرمایه گذاری ایران مثل سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) و سرمایه گذاری تامین اجتماعی (ِشستا) در گزارشات شفاف سازی خود، از احتمال عرضه اولیه سهام پرتفو غیر بورسی خود در صورت موافقت سازمان بورس در آینده نزدیک خبر داده اند.

شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایران (پترول) نیروگاه های زیادی در پرتفو غیر بورسی دارد که احتمالا در فهرست عرضه اولیه ها قرار بگیرد. پتروشیمی ارومیه (شاروم) اولین عرضه اولیه پرتفو پترول و فارس است که در سال 99 ارائه شد.

همواره در سلسله گفتارهای بورسی روزیاتو در سال های اخیر به این موضوع تاکید کرده ایم که سهامداران گرامی، پرتفوهای غیر بورسی شرکت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور را تحت نظر داشته باشند.

عرضه اولیه

فهرست شرکت های پرتفو غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) که کاندیداهای خوبی برای عرضه اولیه در سال 99 و 1400 و به بعد هستند

عرضه اولیه

فهرست شرکت های پرتفو غیر بورسی گروه سرمایه گذاری صبا (صبا) که از شرکت های هلدینگ شستا بوده و هر کدام، می تواند کاندید عرضه اولیه در سال 1399 و 1400 و به بعد باشد

عرضه اولیه

فهرست شرکت های پرتفو غیر بورسی گروه سرمایه گذاری سپه (وسپه) که توسط این شرکت بورسی می تواند در آینده نزدیک، عرضه اولیه شده و به بورس یا فرابورس ایران بپیوندند

عرضه اولیه

فهرست شرکت های پرتفو غیر بورسی در گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) که کاندید عرضه اولیه در آینده نزدیک خواهند بود. پتروشیمی ارومیه مرداد عرضه اولیه شد

عرضه اولیه

پرتفو غیر بورسی گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) که می توانند نامزد عرضه اولیه در آینده در حوزه گردشگری باشند

چرا که کاندیداهای شماره 1 عرضه اولیه در بورس و فرابورس ایران در آینده نزدیک خواهند بود. در سال 99، تامین سرمایه امین که یکی از شرکت های زیرمجموعه شستا بود، عرضه اولیه شد و بیش از 5 میلیون ایرانی، خریدار سهم «امین» شدند که رکور دار تامین سرمایه در بورس انرژی ایران است.

پس، برای اطلاع از آینده شرکت های عرضه اولیه، سعی کنید پرتفو های غیر بورسی شرکت های سرمایه گذاری کشور را در واچینگ لیست خود داشته باشید. کلکسیونی از نیروگاه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، شرکت های سیمانی و سرمایه گذاری و تولیدی و خدماتی، در فهرست پرتفو غیر بورسی شرکت های سرمایه گذاری قرار دارد که می تواند در صورت رعایت شرایط لازم، عرضه اولیه شده و به جمع صدها نماد بورس کشور ملحق شوند.

گزارش عرضه اولیه های شستا

فهرست عرضه اولیه های احتمالی شستا در ماه‌های آینده

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که بزرگ ترین شرکت بورسی با ارزش بیش از 500 هزار میلیارد تومان (در مرداد 99) بود، 14 تیر 99 اعلام کرد که قصد دارد 20 شرکت زیر مجموعه خود را عرضه اولیه کند.

شستا تا کنون، تامین سرمایه امین (امین) را عرضه اولیه کرده است. شرکت های دیگر شستا که منتظر موافقت سازمان بورس برای عرضه اولیه هستند، به شرح زیر است. این شرکت ها را از طریق tsetmc.com بررسی نماد کرده و تابلو آن ها را پیگیری کرده و گزارش صورت های مالی ان ها را در codal.ir‌ دنبال کنید.

  • عرضه اولیه شرکت ملارد شیر (زملارد)
  • عرضه اولیه شرکت زغال سنگ پرورده طبس (کطبس)
  • عرضه اولیه شرکت چوب خزر کاسپین
  • عرضه اولیه شیمی بافت
  • عرضه اولیه کاغذ لطیف
  • عرضه اولیه کارگزاری صبا تامین (اولین کارگزاری نامزد عرضه اولیه در بورس ایران)
  • عرضه اولیه سرمایه گذاری هامون شمال
  • عرضه اولیه سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین
  • عرضه اولیه آنتی بیوتیک سازی ایران
  • عرضه اولیه سیمان آبیک
  • عرضه اولیه تامین سرمایه امین (مرداد 99 انجام شد)
  • عرضه اولیه افق تامین انرژی طوس
  • عرضه اولیه خدمات ارتباطی رایتل
  • عرضه اولیه فیرمکو پارس
  • عرضه اولیه نخ تایر صبا
  • عرضه اولیه نگهداشت کاران
  • عرضه اولیه لوله های دوجداره قدر
  • عرضه اولیه شیمیایی فراورد قشم
  • عرضه اولیه شرکت پتروشیمی مروارید

در 5 ماهه نخست سال 99، شاخص کل بورس ایران بیش از 280 درصد افزایش یافت و بالای کانال 2 میلیون واحد تثبیت شد تا راه برای فتح سقف کانال سوم که 8 میلیون واحد است، در سال 1400 شمسی هموار شود. طبق اعلام سازمان بورس، بیش از 60 میلیون تن از هموطنان شامل 46 میلیون و 500 هزار دارنده سهام عدالت، کدبورسی داشته و شمار دارندگان کد معاملات آنلاین از مرز 18 میلیون نفر عبور کرده است.

برای مشارکت در عرضه اولیه ها در سال 99 و به بعد، داشتن کد بورس و ثبت نام در سامانه سجام، الزامی است. شما می توانید از همه کارگزاری های بورس کشور، کد معاملات آنلاین دریافت کنید. اما تخصیص سهام در زمان عرضه اولیه، صرفا بر اساس کد بورسی است نه کد معاملات آنلاین. توصیه می شود در کلیه عرضه اولیه ها به مدت 12 ماه، سهامداری کنید.

افرادی که در 23 عرضه اولیه سال 98 شرکت کرده و کلا 6 میلیون و 700 هزار تومان برای مشارکت در این عرضه ها پرداخت کرده بودند، تا مرداد 99، بیش از 30 میلیون تومان سود خالص کسب کردند که با سهامداری، افزایش خواهد یافت. لذا برای همه اعضاء خانواده، کد بورس بگیرید.

امیدواریم در سال 99، انحصار 107 کارگزاری بورس کشور شکسته شده و با رونق بورس بین المللی انرژی ایران و افزایش روند ورود نقدینگی به بورس و عمق بخشیدن به بازار، شاهد تحولات ژرف و شگرف در اقتصاد سرمایه پایه کشور در ایران عصر 1400 باشیم.

لینک‌های خوب برای سهامداران خوب

توصیه می‌کنیم این گزارش را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضویت دارید، به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید و به اشتراک بگذارید. لینک های زیر را نیز مطالعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان