نوبخت: ما ارز خودمان را فروختیم، اگر بانک مرکزی نگه داشته عرضه کند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته، یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد، تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم ۵ ماه گذشته افزایش داد، لیر در مقابل دلار تاب نیاورد و حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته، یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد، تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم 5 ماه گذشته افزایش داد، لیر در مقابل دلار تاب نیاورد و حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را در بر دارد.

افزایش 2200 تومانی قیمت دلار در یک هفته و کاهش ارزش پول ملی

در هفته ای که گذشت، نرخ خرید و فروش دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز افزایش یافت. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی)، با افزایش 2200 تومانی از رقم 20800 تومانی پنجشنبه نهم مردادماه به رقم 2300 تومانی پایان این هفته رسید. افزایشی قیمتی که باعث شد دلار صرافی های مجاز به نرخ بازار آزاد نزدیک تر شود. همچنین هر اسکناس یورو در طول این مدت در صرافی های بانکی و مجاز با افزایش 2950 تومان به رقم 26750 تومان رسید.

نوبخت: "ما ارز خودمان را فروختیم، اگر بانک مرکزی نگه داشته عرضه کند"

نوبخت با بیان اینکه دولت در سال 1397 این مجوز را دریافت کرد که از سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، 20 درصد آن را واریز و 12 درصد را در اختیار داشته باشد توضیح داد: ما از این منابع استفاده نکرده و تصمیم گرفتیم آن را برای شرایط سخت تری ذخیره کنیم که در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت. وی افزود: اگر فروش این 12 درصد موجب ایجاد مشکل شده باید 80 درصد دیگر  ارز درآمدهای نفتی هم که فروش رفت مشکل ایجاد می کرد؛ در حالی که ما منابع و ارز خود را به بانک مرکزی فروختیم و بانک هم آن را فروخته یا اگر هم پیش خود نگه داشته، بهتر است عرضه کرده و بازار را کنترل کند.

معاون رئیس جمهور  ادامه داد: اینکه گفته شود دولت از بانک مرکزی استقراض کرده حرف نادرستی است، این افزایش قیمتها ناشی از افزایش ناگهانی قیمت ارز است و بیش از آنکه دلیل اقتصادی داشته باشد توجیه سیاسی دارد؛ در عین حال که بانک مرکزی اعلام کرده صادرکنندگان ارز خود را نیاورده اند و با محدودیت برای کنترل بازار مواجه است، از سوی دیگر انتظارات تورمی هم متاثر از قیمت ارز بر رشد قیمتها موثر است. وی گفت: پس بهتر است افزایش قیمتها را به دلایل دیگر از جمله کسری بودجه دولت یا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ربط ندهیم. این در حالی است که به عنوان نمونه عربستان حدود 58 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود استفاده کرده و صندوق توسعه ملی ما هم نوعی ذخیره ارزی است که در شرایط خاص از آن استفاده می شود. /ایسنا

قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته

روز گذشته بازار طلا و سکه بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، شاهد نوسان سکه تمام در کانال 11 میلیون تومانی بود. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزاد طرح جدید (سکه امامی) به رقم 11 میلیون و 500 هزار تومان رسید. هر فطعه سکه تمام طرح قدیم نیز 11 میلیون تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه نیز به رقم 5 میلیون و 650 هزار تومان رسید. هر ربع سکه نیز 3 میلیون و 250 هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سگه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و 750 هزار تومان رسید. هر مثقال طلای 17 عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، 4 میلیون و 890 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار در پایان فعالیت بازار، به رقم یک میلیون و 128 هزار تومان معامله شد.

رکورد جهانی قیمت طلا برای چندمین بار شکسته شد

پنج‌شنبه شب رکورد جهانی قیمت طلا در حالی برای چندمین بار شکسته شد که پاندمی ویروس کرونا چشم‌انداز اقتصادی جهان را مبهم کرده تقاضا برای طلا را بالا برده است. البته کارشناسان هشدار می‌دهند سرعت بالای رشد قیمت‌ها ممکن است منجر به سقوط و اصلاح آن در آینده شود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت 22:10 به وقت تهران به رکورد تاریخی جدید 2,069.79 دلار رسید و سپس با اندکی افت در 2,057.64 دلار تثبیت شد که 0.96 درصد یا 19.52 دلار بالاتر از قیمت بسته شده دیروز است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم پس از ثبت رکورد 2,081.80 دلار، در 2,069.89 دلار تثبیت شد که 1 درصد یا 20.40 دلار بالاتر از قیمت بسته شده دیروز است.

یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد

سلیمان کریموف، قانون‌گذار روس که صاحب بزرگترین تولیدکننده طلا روسیه، پولیوس، است، برای اولین بار طبق داده‌های فهرست میلیاردرهای مجله فوربز، به عنوان ثروتمندترین فرد روسیه معرفی شد. علی‌رغم رسیدن به رتبه اول روسیه، کریموف در بین ثروتمندترین افراد جهان، با 24.7 میلیارد دلار در رتبه 46 ام قرار گرفت. طبق اعلام مجله فوربز به علت افزایش قیمت طلا خانواده کریموف برای اولین بار به ثروتمندترین خانواده روسیه تبدیل شده‌اند. ثروت این خانواده از روز چهارشنبه تا به حال 1.7 میلیارد دلار رشد کرده است.

تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم 5 ماه گذشته افزایش داد

دیروز قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی 43 سنت افزایش یافت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 45.60دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس آمریکا هم رشد 33سنتی داشت و بشکه‌ای 42 دلار و 52سنت معامله شد. در سایر فرآورده‌های نفتی هم بنزین بیش از 2 دلار افزایش یافت و گالنی 124 دلار و 29 سنت معامله شد. خبرگزاری رویترز نوشت: قیمت نفت امروز به بیشترین قیمت پنج ماه گذشته نزدیک شد و تضعیف ارزش دلار باعث تقویت قیمت طلای سیاه شده است. همچنین افت ذخایر نفت آمریکا حساسیت بازار درباره تقاضای نفت را نیز کم کرده است. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره ذخایر نفتی این کشور هم افت بیشتری را نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نشان می‌دهد. رویترز می‌نویسد: کاهش ارزش دلار به عنوان عامل تقویت قیمت نفت محسوب می‌شود چرا که افت ارزش دلار باعث ارزان شدن قیمت نفت برای خریداران با دیگر ارزها به حساب می‌آید و تا حدودی تقاضا را بالا می‌برد. شاخص دلار که به عنوان معیار اندازه‌گیری در مقابل 6 ارز دیگر است، بیشترین درصدکاهش ماهانه یک دهه گذشته را تجربه کرد و براساس نظرخواهی رویترز از تحلیلگران اقتصادی انتظار می‌رود که این کاهش ادامه داشته باشد.

حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم سهام توییت کرد:  تصویب دو فوریت لایحۀ دولت در مورد «افزایش سرمایه از طریق صرف سهام»، نشان از عزم مجلس برای تقویت نقش بازار بورس در جهش تولید دارد که در راستای محور چهارم بسته اقتصاد مردمی است. وی در این توییت همچنین  حذف موانع تولید، انحصارات و رانت های صدور مجوز، تامین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه و بازار پول، تامین مالی پروژه های توسعه ای و بزرگ از طریق بازار سرمایه، تامین مالی مناسب ساخت مسکن از طریق بازرا سرمایه و بانک ها، تحول در فناوری و فرایندهای ساخت مسکن، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای تو و دانش بنیان را محور چهارم بسته اقتصاد مردمی در راستای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید عنوان کرد.

دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم سهام در جلسه روز چهارشنیه  مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

لیر در مقابل دلار تاب نیاورد

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به کمترین سطح تاریخ خود رسید. به نقل از شین هوا، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال 7.2 لیر تثبیت شود. یک فعال اقتصادی در همین رابطه به خبرنگار شین هوا گفت:در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی، زخم های ما در زمانی سریع خوب نخواهد شد و خیلی دردناک است که ببینیم با وجود همه تلاش هایی که انجام می دهیم، روز به روز فقیرتر می شویم. در حال حاضر ما چاره ای جز این نداریم که نهایت تلاش خود را بکنیم تا از این شرایط به سلامت خارج شویم.  پیامدهای ویروس کرونا و نرخ تورم بالا دو عاملی هستند که در ماه های اخیر بیش از همه به اقتصاد ترکیه آسیب زده اند. 

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با 0.41 درصد افزایش به 7.26 لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود 20 درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. به نقل از ایسنا؛ طبق آخرین آمار منتشر شده، بانک مرکزی ترکیه تا تاریخ 24 ژوییه امسال 51 میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار داشته است است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود 35 میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 تاکنون 45 درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل 8.604 لیر و هر پوند معادل 9.53 لیر اعلام شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان