معاون حقوقی سابق رئیس جمهور در گف‌وگو با «تابناک»

مکرون باید از دولت و مردم لبنان عذرخواهی کند/ رئیس‌جمهور فرانسه، حق مداخله در امور کشورهای دیگر را ندارد

امین زاده با بیان اینکه بر اساس منشور ملل متحد هر نوع تهدیدی که عناصر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را تهدید کند، ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: کشور‌های دیگر موظف هستند که به حق حاکمیت کشور‌ها احترام بگذارند. پس اگر کسی دچار چنین خطایی بشود، باید عذرخواهی و جلب رضایت کند. مکرون هم باید همین کار را بکند و از مردم لبنان عذرخواهی و رضایت آن‌ها را جلب کند...

مکرون باید از دولت و مردم لبنان عذرخواهی کند/ رئیس‌جمهور فرانسه حق مداخله در امور کشورهای دیگر را ندارد

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، پس از انفجار اخیر در لبنان دیروز وارد بیروت شده و در جمع مردم این شهر گفت: روز اول ماه سپتامبر (11 شهریور) دوباره به لبنان می‌آیم، اگر آن‌ها (دولت و جریان‌های سیاسی لبنان) در این رابطه کاری انجام نداده باشند، خودم مسئولیت سیاسی تغییرات را به عهده می‌گیرم!

به گزارش «تابناک»؛ اظهارات مداخله جویانه ماکرون، رئیس جمهور ناپخته فرانسه، گمانه زنی‌ها درباره بهره برداری رئیس جمهور فرانسه از مشکلات پیش آمده برای لبنانی‌ها را تقویت کرده و واکنش‌های زیادی را در ارتباط با بی احترامی او به مردم لبنان و نظام سیاسی این کشور به دنبال داشت.

اظهارات مکرون مداخله‌جویانه‌ است

معاون حقوقی سابق رئیس جمهور کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور فرانسه در لبنان، گفت: یک واقعه دهشتناک و رعب انگیز در بیروت اتفاق افتاده و اکنون کشور‌های مختلف جهان وظیفه دارند از در همدردی با مردم لبنان وارد عمل شده و نسبت به ارسال مرسولات و کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور اقدام کنند.

الهام امین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» پیرامون سخنان عجیب ماکرون اظهار کرد: رئیس جمهور فرانسه طی اظهاراتی بدون توجه به حاکمیت لبنان و تصمیم مردم این کشور، خط و نشان‌های سیاسی عجیبی کشید و تاکید کرد که در هفته‌های آینده باید درباره نظام سیاسی لبنان تصمیم گیری جدیدی شود؛ سخنانی که یک مداخله عجیب در امور کشوری دیگر محسوب می‌شود و مغایر با تمامی تاکیدات منشور ملل متحد است.

فرانسه خودش مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی دارد

وی درباره چرایی چنین موضع عجیبی از سوی رئیس جمهور فرانسه درباره لبنان گفت: فرانسه در حال حاضر درگیر مسائل اقتصادی و اعتراضات جدی مردمی است؛ اما رئیس جمهورش چنین بی محابا درباره امورات یک کشور مستقل دیگر مداخله می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران افزود: سخنان ماکرون در فرانسه مغایر ماده 2 بند یک منشور سازمان ملل متحد است که بر اصل تساوی حاکمیت کشور‌ها تاکید دارد. بر اساس این اصل، حاکمیت هیچ کشوری نسبت به کشور‌های دیگر برتری ندارد که بخواهد در امور دیگران مداخله کند.

سخنان مکرون مخالف مقاصد سازمان ملل است

وی با یادآوری بند 4 ماده 2 منشور ملل عنوان کرد: تهدید استقلال سیاسی کشور‌ها با استفاده از هر روشی مغایر و مخالف مقاصد سازمان ملل است.

امین زاده با تاکید بر اینکه بر مبنای بند 7 ماده 2 منشور ملل متحد هیچ کشوری و حتی سازمان ملل نیز حق ندارد در امور یک کشور دخالت کند، یادآور شد: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 1965 میلادی اعلام عدم پذیرش مداخله در امور داخلی کشور‌ها می‌کند و بر حفاظت از استقلال حاکمیت کشور‌ها که در مواد مهمی مورد اشاره قرار گرفته نیز تاکید می‌کند.

مداخله در امور دیگر کشور‌ها، یعنی خدشه‌دار شدن صلح جهانی

وی ادامه داد: در همین راستا چنانچه استقلال یک کشور از طریق مداخله مستقیم یا غیر مستقیم یک کشور خدشه دار شود، صلح جهانی مورد تهدید قرار خواهد گرفت و این موضوع طبیعتا با فلسفه ایجاد سازمان ملل و اصل حاکمیت کشور‌ها و همچنین حق تعیین سرنوشت مردم یک کشور توسط خودشان مغایرت دارد که بنابراین باید از چنین موضوعاتی از سوی مقامات سیاسی کشور‌ها پرهیز شود.

این حقوقدان تصریح کرد: وقتی مکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید می‌روم و برمی‌گردم، باید نظام سیاسی تان عوض شود، این یعنی مداخله در امور لبنان و بی احترامی به حق حاکمیت کشورها. اینگونه اظهار نظر‌ها معنایی جز نقض منشور سازمان ملل ندارد.

رئیس‌جمهور فرانسه باید از لبنانی‌ها عذرخواهی و جلب رضایت کند

وی تاکید کرد: هر کشور حق دارد بدون اکراه، اجبار و زور نهاد‌های اقتصادی و سیاسی خود را داشته باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که فلان گروه نباید باشد. پس رئیس جمهور فرانسه درباره لبنان و مردم آن دچار خطا شده و مداخله و تخلف کرده است.

امین زاده با بیان اینکه بر اساس منشور ملل متحد، هر نوع تهدیدی که عناصر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را تهدید کند، ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: کشور‌های دیگر موظف هستند به حق حاکمیت کشور‌ها احترام بگذارند. پس اگر کسی دچار چنین خطایی بشود، باید عذرخواهی و جلب رضایت کند. مکرون هم باید همین کار را بکند و از مردم لبنان عذرخواهی و رضایت آن‌ها را جلب کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان