جدیدترین وضعیت تبدیل ریال به تومان به روایت همتی

رئیس کل بانک مرکزی درباره جدیدترین وضعیت حذف صفر از پول ملی گفت که پول‌هایی که به تازگی چاپ کرده‌ایم فعلا چهار صفر در آن‌ها کم‌رنگ درج می‌شود.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا فشار حداکثری بر مردم را کم کنیم و از آنجا که التهابات بازار ارز را در سال 97 مدیریت کردیم، امسال هم می‌توانیم همان اقدامات را انجام بدهیم. قیمت ارز این اعداد نیست و ما تلاش می‌کنیم تا متعادل شود و در آینده نزدیک به مردم قول می‌دهیم تا نتایج اقدامات ما در متعادل سازی نرخ ارز را ببینند.

وی افزود: نرخ واقعی ارز خیلی پایین‌تر از میزان حال حاضر آن در بازار است. دلار در اقتصاد ما شاخص مهمی است و انشالله سعی ما براین است تا وضعیت دلار را درست می‌کنیم. ابزار‌هایی بکار می‌بریم تا نرخ ارز را متعادل کند. علاوه براین، تنها عملکرد بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز کافی نیست بلکه باید سایر بخش‌های اقتصادی هم در این زمینه این بانک را حمایت کنند. همچنین، لازم است که گفته شود مساله ارز فقط اقتصادی نیست بلکه ابعاد امنیتی و سیاسی هم دارد.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی گفت: معادل 27 میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشت و لازم است که گفته شود که 250 نفر شخص حقیقی و حقوقی به این دلیل به قوه قضائیه معرفی شده‌اند که نه تنها تولید کننده نبوده‌اند بلکه یک دلار ارز هم برنگردانده‌اند. درحالیکه باقی افرادی که ارز‌های خود برنگردانده‌اند، تولیدکننده هستند و میزانی از ارز خود را برگردانند که ما با آن‌ها مدارا می‌کنیم. تاکنون معادل 2.5 میلیارد دلار ارز به کشور برگشته که در پی آن، تعداد زیادی کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

وی افزود: در داخل و خارج کشور افرادی هستند که نرخ ارز را بالا و پایین می‌کنند و کسانی که فشار تحریم بر کشور را حداکثری می‌کنند حتما در این زمینه نقش دارند. همچنین، درباره افراد متخلف در بازگشت ارز‌های صادراتی لازم است که گفته شود تعدادی از 250 متخلف ارزی بازداشت شده‌اند.

همتی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود دولت خود ارز را گران می‌کند تا بتواند کسری بودجه خود را تامین کند، توضیح داد: دولت همچنان دارد برای مصارف خود از ارز 4200 تومانی و از ذخایر ارزی بانک مرکزی استفاده می‌کند. این گفته به هیچ وجه صحیح نیست زیرا، اگر نرخ ارز بالا برود، کشور را نابود می‌کند و دولت و من مسئول 85 میلیون نفر هستیم که برای تامین مالی خود زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در پی پایین آمدن نرخ ارز حتما نرخ سایر اقلامی که تحت تاثیر آن گران شده‌اند هم کاهش پیدا می‌کند، درباره وضعیت بانک‌ها، گفت: طی چند ماه گذشته 15 تا 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران را وصول کردیم. خواهش می‌کنم از مسئولان بانک‌ها تا حداقل ضمانت وام‌ها را برای متقاضیان درنظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: از هفته آینده یک سامانه ارتباطی برای مردم با بانک مرکزی فراهم می‌شود که شماره آن 2706 است.

همتی در پایان سخنانش ضمن رونمایی از ایران چک 100 هزار تومانی جدید، اعلام کرد که در پی حذف چهار صفر از پول ملی، پول‌هایی که به تازگی چاپ می‌کنیم فعلا چهار صفر را کم‌رنگ در آن‌ها درج می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان