آخرین تحولات خاورمیانه

سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران

درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT ، واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق، انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق و دفاع پامپئو از معامله تسلیحاتی با عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران نیز اشاره کرد.

درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT ، واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق، انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق و دفاع پامپئو از معامله تسلیحاتی با عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به  جمهوری چک، به اتهام‌زنی علیه چین، روسیه و ایران پرداخت.

پامپئو روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای خود در این کشور، در حساب توئیتری خود نوشت: «مفتخرم که با [توماس] پتریسک در [شهر] تاریخی پیلسن گفت‌وگو کردم».

وی افزود: «با دوستان خود در جمهوری چک تلاش می‌کنیم در مسیری شفاف برای استفاده از نسل پنجم اینترنت و دیگر مسائل جهانی حرکت کنیم».

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» پامپئو روز سه شنبه در بدو ورود به جمهوری چک، مدعی شد اقتدارگرایی روسیه، چین و ایران، آزادی‌های مختلف در سرتاسر جهان را تهدید می‌کنند.

سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران/درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT / واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق/ انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق

این روزنامه نوشت، پامپئو قصد دارد در این دور از سفر به کشورهای اروپای شرقی، بر میزبان‌های خود فشار اعمال کند تا با نفوذ چین و روسیه مقابله کنند.

دولت آمریکا قصد دارد بیش از 5 هزار نیروی آمریکایی را که قرار است آلمان را ترک کنند، در کشورهای اروپای شرقی که اکثراً با روسیه مرز مشترک دارند، مستقر کند.

دولت آمریکا بعد از اعلام تصمیم برای خارج کردن 12 هزار نظامی خود از کشور آلمان، با لهستان برای استقرار نظامی دائمی در این کشور به توافق رسیده است. وزارت دفاع لهستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش آمریکا با مستقر کردن هزار نظامی دیگر در این کشور، به صورت دائمی در لهستان حضور خواهد داشت.

درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT 

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه از عربستان سعودی خواست تا «به‌طور کامل» از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) «پیروی کند».

بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه آلمان با ایمیلی برای نماینده رسانه‌های خبری اعلام کرد: موضع حساس دولت آلمان در قبال انرژی هسته‌ای کاملاً مشخص است. پیروی عربستان سعودی از تعهداتش در NPT اهمیت به‌سزایی دارد. برنامه هسته‌ای این کشور باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعیین شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران/درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT / واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق/ انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق

گفتنی است، واکنش امروز وزارت خارجه آلمان به گزارش های منتشره توسط روزنامه نیویورک تایمز پیرامون احتمال حرکت سعودی ها در مسیر ساختن سلاح‌های هسته‌ای اعلام شده است.

واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق واکنش نشان داد.

وی اعلام کرد: ما در کنار عراق در برابر نقض مکرر حاکمیت این کشور از سوی ترکیه هستیم. موضع ثابت ما مخالفت با دخالت های منطقه ای در امور داخلی کشورهای عربی است. روابط میان کشورها باید بر اساس احترام متقابل به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها باشد.

سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران/درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT / واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق/ انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق

این در حالی است که وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه ای حمله پهپادی ترکیه به شمال اربیل را محکوم کرد و آنرا نقض حاکمیت عراق و تهدیدی جدید برای امنیت و ثبات منطقه قلمداد کرد.

در این بیانیه همبستگی قاهره با بغداد آمده است: ما همبستگی دولت و ملت مصر را با دولت و ملت عراق در برابر این اقدامات تحریک آمیز اعلام می کنیم و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق وتمامیت ارضی آن تاکید می کنیم.

انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق

منابع خبری بامداد پنج شنبه از انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی تروریست‌های آمریکایی در جنوب عراق خبر دادند.

بر اساس این گزارش، کاروان نظامی آمریکا از جمله چند خودروی زرهی مورد هدف راکت و بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفت.

سفر پامپئو به اروپا با محور تقابل با ایران/درخواست آلمان از عربستان برای پیروی از NPT / واکنش مصر و امارات به حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق/ انفجار بمب در مسیر کاروان نظامی آمریکا در عراق

در پی این انفجار آتش سوزی گسترده ای رخ داده است.

این چندمین انفجار است که در هفته‌های اخیر در مسیر کاروان نظامیان آمریکایی در عراق روی می‌دهد.

دفاع پامپئو از معامله تسلیحاتی با عربستان

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پراگ، پایتخت جمهوری چک گفت: آنچه ما انجام دادیم طبق قوانین بود، من به اقدامات تیم خودم افتخار می‌کنم. ما نتیجه بسیار خوبی را محقق کردیم. ما مانع کشتار شدیم!

این اظهارات پامپئو در واکنش به گزارش بازرس کل وزارت خارجه آمریکا بود که گفته بود وزارتخانه به طور کامل خطرات کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن را ارزیابی نکرده و اقدام به فروش حجم عظیمی از سلاح‌ها به ریاض کرده است.

کنگره خواستار انجام تحقیقات درباره تصمیم دولت دونالد ترامپ در ماه مه شد که اقدام به فروش سلاح به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان و دیگر کشورها کرده و از طریق اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ به دلیل تنش‌ها با ایران کنگره را دور زده بود.

پامپئو همچنین در جلسه رایزنی با اعضای مجلس سنای چک گفت: فرصت‌هایی برای بهبود روابط بین روسیه و آمریکا وجود دارند و باید به دنبال این فرصت‌ها گشت و از آن بهره‌برداری کرد. دو طرف برای بهبود کاهش سلاح‌های استراتژیک تلاش می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: بررسی زمینه‌های مشترک و صریح برای تفاهم متقابل بین دو طرف در جریان است و ما نیاز به ایجاد و بهره برداری از فرصت‌ها جهت بهبود روابط‌مان داریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان