آموزش جوجه کشی پرندگان

در این مقاله سعی داریم نگاهی سریع و دقیق به نحوه صحیح جوجه کشی پرندگان از جمله مرغ، بلدرچین و بوقلمون خواهیم داشت.

آموزش جوجه کشی پرندگان

در این مقاله سعی داریم نگاهی سریع و دقیق به نحوه صحیح جوجه کشی پرندگان از جمله مرغ، بلدرچین و بوقلمون خواهیم داشت. اساس کار برای هر سه نوع پرنده ذکر شده یکسان است و تنها تفاوت آنها در تعداد روزهای به عمل آمدن تخمهای جوجه ها میباشد. روزهای به عمل آمدن جوجه ها برای مرغ ۲۱ روز، بلدرچین  ۱۷ روز و بوقلمون ۲۸ روز میباشد.

روند جوجه کشی پرندگان: مرغ، بلدرچین و بوقلمون

برای جوجه کشی ابتدا به تخم های نطفه دار سالم و یک دستگاه جوجه کشی تمیز و مناسب نیاز است. در ادامه کافیست چهار شرط لازم، اما حیاتی را رعایت کنید تا تخمهای پرندگان با موفقیت به جوجه تبدیل شوند. شروط لازم دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخمها میباشد.

روند جوجه کشی پرندگانکنترل دما، رطوبت و تهویه دستگاه جوجه کشی

  • دما

در دستگاه های جوجه کشی شرکت بلدرچین دماوند که دارای فن در حال چرخش است، دما باید 37.5 درجه سانتیگراد باشد.

  • رطوبت

رطوبت نسبی موجود در دستگاه جوجه کشی باید بین 55 تا 60 درصد حفظ شود. رشد و نمو جنین متکی به مایعات موجود در تخم در طول دوره جوجه کشی است. در رطوبت زیاد، آلبومین به اندازه کافی خشک نشده و جوجه در حال رشد غرق میشود، از طرف دیگر در رطوبت کم، تخم نطفه دار خیلی زود خشک شده و موجب زودتر به دنیا آمدن جوجه میشود. رطوبت را می توان با یک رطوبت سنج کنترل کرد. همچنین برای ایجاد رطوبت مناسب میتوان از دستگاههای رطوبت ساز جوجه کشی دیسکی تک محور و دو محور که توسط شرکت بلدرچین دماوند عرضه میشوند، بهره برد.

  • تهویه

اگرچه ممکن است اینطور بنظر نرسد، پوسته ی تخمهای پرندگان دارای منافذ متعدد بوده و به اصطلاح متخلخل است و بنابراین جوجه در حال رشد به انتقال اکسیژن از طریق پوسته نیاز دارد. هنگامی که جوجه در حال بیرون آمدن از پوسته است، وجود هوای تازه در دستگاه جوجه کشی اهمیت زیادی دارد، پس مطمئن شوید دستگاه شما دارای تهویه مناسب و قابل تنظیم است، یعنی اجازه می دهد هوای کهنه خارج و هوای تازه وارد شود. تهویه یک عمل متعادل سازی است و افزایش آن دما، رطوبت را کاهش می دهد، این کار را باید با سرعتی انجام شود که دما و رطوبت دستگاه تغییر نکند.

چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

ابتدا بایستی تخمهای نطفه دار را در یک دستگاه جوجه کشی قرار داده و سپس آنها باید 5 تا 7 بار در روز در محور خور چرخانده شوند (می توانید دو علامت در دو طرف تخم بگذارید و پس از چرخش آنها را چک کنید، این عمل باعث میشود اطمینان حاصل کنید که همه تخم ها به درستی چرخیده اند). چرخاندن تخمها برای جلوگیری از چسبیدن جنین به تخم مهم است. همچنین در روزهای اول مراقب تخم ها باشید زیرا سیکل رشد جنین در روزهای اول بسیار حساس و شکننده میباشد. 3 روز آخر دوره از چرخاندن تخمها خود داری کنید.

نکته دیگر آن است که هنگامی که جنین در تخم نطفه دار در حال رشد هستند با شمع زدن تخمها(به نگه داشتن تخم در مقابل منبع نوری قوی در اتاقی تاریک گفته می شود)، میتوانید رشد آنها را بررسی کنید و یا آنهایی که به درستی رشد نمیکنند را شناسایی کنید و دور بریزید. اهمیت این امر بدین دلیل است که تخمهای ناسالم، تخمهای سالم را آلوده می کنند و مانع از رسیدن اکسیژن کافی به آنها میشوند.

چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشیدوران هچر جوجه کشی پرندگان

در نهایت دوره ی جوجه کشی تکمیل می شود و روز بیرون آمدن جوجه از تخم مرغ فرا میرسد(روز هَچ). در روزهای آخر تهویه و رطوبت باید افزایش، و دما کاهش یابد. ممکن است بنظر برسد که بعضی از جوجه ها برای بیرون آمدن نیاز به کمک داشته باشند ولی به هیچ عنوان نباید دستگاه را باز کنید. به این دلیل که هنگامی که دستگاه را باز می کنید رطوبت به شدت کاهش می یابد و باعث می شوید که چند جوجه دیگر در پوسته هایی که در لحظه حساس خیلی خشک شده اند ، محصور شوند. پس صبر کنید تا همه جوجه ها خود از پوسته بیرون بیایند. در آخر شما همواره میتوانید از سیستمهای کنترل دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. این سیستمهای کنترل با نظارت دقیق بر پارامترهای ذکر شده، ضریب خطا را تا ۸۰ درصد کاهش میدهند. انواع سیستمهای کنترل دستگاه جوجه کشی را میتوانید از شرکت بلدرچین دماوند تهیه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد جوجه کشی انواع پرندگان با دستگاه جوجه کشی پیشنهاد میکنیم به سایت بلدرچین دماوند  به آدرس https://dquail.com مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان