پیمانه اقتصادی

پورابراهیمی: خودرو در دنیا کالای سرمایه‌ای نیست؛ مانند برنج و یخچال مصرفی است

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟، آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم، افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ در اولویت بانک مرکزی، سکه بهار آزادی در کانال ۱۳ میلیون تومان و واردات گندم به قیمت ۶ هزار تومان را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟، آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم، افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، تامین ارز مورد نیاز سال 99 در اولویت بانک مرکزی، سکه بهار آزادی در کانال 13 میلیون تومان و واردات گندم به قیمت 6 هزار تومان را در بر دارد.

بورس قرمز شد

امروز شاخص کل با 47240 واحد کاهش معادل منفی 2.78 درصد به یک میلیون و 652 هزار و 253 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 12389 واحد کاهش معادل منفی 2.78 درصد به 433 هزار و 332 واحد، شاخص کل هم وزن با 5617 واحد کاهش معادل منفی 1.31 درصد به 422 هزار و 81 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 3681 واحد کاهش معادل منفی 1.31 درصد به 276 هزار و 646 واحد، شاخص آزاد شناور با 62408 واحد کاهش معادل منفی 2.73 درصد به دو میلیون و 224 هزار و 208 واحد، شاخص بازار اول با 38227 واحد کاهش معادل منفی 3.02 درصد به یک میلیون و 228 هزار و 36 واحد و شاخص بازار دوم با 80370 واحد کاهش معادل منفی 2.41 درصد به 3 میلیون و 259 هزار و 216 واحد رسید. همچنین 7 نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فملی، فارس، تاپیکو،وبملت، کگل و وغدیر.

گزارش بورس امروز یکشنبه 30 شهریور 99/ در روز قرمز بورس، سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

گزارش بورس امروز یکشنبه 30 شهریور 99/ در روز قرمز بورس، سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: به هر حال موضوع اعمال تحریم های جدید ناشی از مکانیسم ماشه بر بورس بی تاثیر نبود. ولی واقعیت این بود که با توجه به اینکه بازار هنوز بعد از آن دوره ریزشی به نقطه تعادل و ثبات نرسیده بود و به صورت محکم هم روند رو به رشد خود را آغاز نکرده بود؛ بعد از یک رشد تقریباً چهار روزه ای که از ابتدای هفته گذشته شروع شده بود انتظار این بود که بازار یک دوره اصلاح قیمت را دوباره پشت سر بگذارد. این اصلاح قیمت از آخر وقت روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و روز گذشته نیز با توجه به نزدیک شدن به فعالسازی مکانیسم ماشه، این اصلاح با فشار عرضه ها شدیدتر شد و امروز نیز با توجه به انتشار خبر فعالسازی مکانیسم ماشه تقاضا در بازار کاهش یافت و همچنین عرضه ها بیشتر شد.

آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم

مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم (دومین ETF) دولت که تا کنون دو بار تمدید شده است، ساعت 24 یکشنبه شب به پایان می رسد. جزئیات بیشتر

افزایش معنادار قیمت دلار در صرافی های مجاز

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ 27200 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 27300 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز شنبه، 850 تومان گران‌تر شده است. این در حالی است که در بازار آزاد ارز، در لحظه انتشار این گزارش، دلار آمریکا به رقم 27200 تومان رسیده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ 32050 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 32150 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، 950 تومان افزایش نرخ دارد. یورو  در بازار آزاد نیز به رقم 32000 تومان رسیده است.

تامین ارز مورد نیاز سال 99 در اولویت بانک مرکزی

رییس جمهور گفت: تامین ارز مورد نیاز سال 99 و ذخیره‌سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.

سکه بهار آزادی در کانال 13 میلیون تومان

امروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت 500 هزار تومانی نسبت به روز گذشته در همین ساعت، با بهای 13 میلیون و 300 هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 200 هزار تومان افزایش به ارزش 12 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای 6 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و 900 هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام 18 عیار با افزایش 40 هزار تومانی به ارزش یک میلیون و 240 هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و 372 هزار تومان را ثبت کرد که نشان دهنده افزایش قیمت حدود 170 هزار تومانی است. /ایرنا

پورابراهیمی: خودرو در دنیا کالای سرمایه‌ای نیست؛ مانند برنج و یخچال مصرفی است

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» و تاثیر استفاده از ظرفیت بورس بر ساماندهی این حوزه، گفت: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد. باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان می‌تواند قیمت‌ها را منطقی کند. براساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست، در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه مانند برنج، یخچال و... مصرفی است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایه‌گذاری باشند، ادامه داد: مادامیکه تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روش‌های واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد. /خانه ملت

واردات گندم به قیمت 6 هزار تومان؟

عطالله هاشمی رییس بنیاد ملی گندم کاران در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران درباره موضوع خرید تضمینی گندم گفت: هر روزی که از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم می گذرد ، باعث کمبود گندم در سال آینده می شود. کشاورزان برای سال زراعی خود در حال برنامه ریزی هستند و این تاخیر موجب کاهش سطح زیر کشت گندم می شود. با توجه به افزایش هزینه های تولید و از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی گندم ، هزینه تولید به ازای هر کیلو، با سود معقول 18 درصدی برای کشاورزان و البته قبل از گران شدن دوباره کود و سم که بین 400 تا 600 درصد افزایش داشته است، نرخ 4800 تومان را پیشنهاد کردیم که این افزایش سرسام آور کود و سم هم باید به این نرخ اضافه شود. پیش از این دولت در فصل زراعی گذشته نرخ 2500 تومان را اعلام کرد. اگر با ارز نیمایی میزان هزینه واردات گندم را محاسبه کنیم، دولت در حدود 6 هزار تومان برای واردات هرکیلو گندم هزینه می کند.

مقام مسئول: افزایش قیمت موبایل عجیب نیست

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه به ایرنا گفت: باید به این نکته تأکید کنم با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ارز، عدم تخصیص ارز در 45 روز گذشته، اجرای قانون سقف و سابقه برای شرکت‌ها که آن‌ها را عملاً فلج کرده‌ است، افزایش قیمت موبایل در مقایسه با لوازم دیگر بسیار کمتر است. وی یادآور شد: در دو تا 3 هفته اخیر اغلب کالاها بخصوص کالاهای وارداتی که وابسته به قیمت ارز هستند، روندی صعودی داشته‌ است. تلفن همراه نیز هم از این قاعده مستثنا نبوده و تحولات بازار ارز، تأثیری مستقیم بر بازار موبایل داشته است.

تورم کانادا در حال صفر شدن

متوسط نرخ تورم کانادا در 12 ماه منتهی به آگوست بدون تغییر نسبت به ماه قبل به 0.1 درصد رسید که این نرخ تورم، 0.1 درصد پایین تر از نرخ قبلی برآورد شده توسط کارشناسان و کمترین تورم ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر محسوب می شود. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با 1.8 درصد بوده است. تورم آب و برق نیز 1.5 درصد و تنباکو با 0.3 درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش حمل و نقل با منفی 1.6 درصد و فرهنگ و آموزش با منفی 0.4 درصد بوده است. در این بین قیمت بنزین 3.5 درصد و گازولین 2.9 درصد ریزش کرده است.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به انتشار ویدیویی در فضای مجازی

به دنبال انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر مراجعه یکی از صادرکنندگان به میز خدمت این بانک به منظور رفع تعهد ارزی سال 97 و مشکلات مطرح شده در این ویدیو، رئیس کل بانک مرکزی دستور بررسی و رفع مشکلات پیش‌آمده را صادر کرد.

رشد تولید خودروی سواری در 5 ماه نخست امسال

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 344 هزار و 800 دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان کشور از ابتدای امسال تا پایان مردادماه و رشد 18.4 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان