چرا انتخاب کفپوش اتاق کودک مهم است؟

انتخاب موکت پرز بلند برای اتاق کودک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون منازل، انتخاب یک کفپوش مناسب برای قسمت‌های مختلف خانه است که با توجه به سبک زندگی، نوع وسایل خانه، چیدمان و سلیقه‌ی افراد خانواده، انتخاب می‌شود

حالا سوال این‌جاست که بهترین کفپوش برای اتاق کودکان کدام است؟ سرامیک یا پارکت، فرش یا موکت؟ موکت‌های معمولی یا موکت پرز بلند؟ برای انتخاب فرش یا موکت پرز بلند برای اتاق کودک، موارد متعددی است که توجه به آن‌ها شما را در انتخاب بهترین‌ها کمک خواهد کرد. نکاتی که شاید کمتر به آن فکر کرده باشید. برای آگاهی از این نکات پیشنهاد می‌کنیم با ما در این مطلب همراه باشید.

چرا انتخاب کفپوش اتاق کودک مهم است؟

کودکان زمان زیادی را در اتاق خودشان سپری می‌کنند. به همین دلیل دکوراسیون صحیح و اصولی اتاق کودکان مساله‌ی مهمی است که باید در مورد آن اطلاع کسب کرد و  برای درست پیاده کردن آن زمان گذاشت به خصوص اگر کودک نوپا در منزل دارید و می‌خواهید بهترین انتخاب را برای اتاقش داشته باشید. معمولا کودکان بیشتر زمان بازی خود را روی زمین می‌نشیند و به همین دلیل در انتخاب کفپوش مناسب برای اتاقشان باید دقت کرد.

امروزه در معماری و دکوراسیون جدید، کف اغلب خانه‌ها با سنگ، سرامیک و یا پارکت پوشانده می‌شوند. این کفپوش‌ها شاید برای اتاق پذیرایی و یا حتی اتاق خواب بزرگسالان گزینه‌ی مناسبی باشد اما در مورد کودکان این طور نیست. شرایط کودکان با بزرگسالان متفاوت است. به خصوص برای کودکان نوپا، که بسیار زمین می‌خورند وجود سنگ و سرامیک در اتاقشان می‌تواند خطرناک و نامناسب باشد.

گاهی پدر و مادر گمان می‌کنند که با انداختن یک قالی یا قالیچه این مشکل حل می‌شود. اما خود همین قالیچه می‌تواند برای کودک خطر آفرین باشد. چون به هنگام حرکت به دلیل نداشتن تعادل، پایش به آن گیر کرده و باز زمین می‌خورد. از طرف دیگر در فصل زمستان معمولا سنگ و سرامیک دمای کمی داشته و باعث سرد شدن اتاق کودک می‌شود. 

پارکت هم با اینکه مانند سنگ و سرامیک سرد و خطر آفرین نیست، اما برای نشستن و بازی کردن کودکان در مدت زمان طولانی اصلا گزینه‌ی مناسبی به نظر نمی‌آید. به همین دلایل استفاده از فرش و یا موکت پرز بلند برای اتاق کودک مناسب‌تر به نظر می‌رسد. از طرف دیگر کودکان در اتاق خود جنب و جوش دارند و مرتب وسایلشان را جابه‌جا می‌کنند. یک کفپوش مناسب همانند یک عایق در اتاق کودک عمل کرده و صداها را کم می‌کند. این ویژگی در آپارتمان‌ها بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد.

آدرس

وجود موکت‌هایی با الیاف خیلی بلند و به هم پیچیده برای اتاق کودک مناسب نیست.

برای اتاق کودک فرش بهتر است یا موکت؟

شاید بتوان گفت که موکت بهترین کفپوش برای اتاق کودکان است. چون نه تنها تمامی قسمت‌های اتاق را می‌پوشاند، بلکه تمیز کردن و نگهداری آن هم آسان‌تر خواهد بود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای موکت، اتاق کودک را فرش کنند اما مشکل اینجاست که پیدا کردن فرش‌های بزرگ که تمام قسمت‌های اتاق را بپوشاند و در ضمن طرحی کودکانه و شاد داشته باشد هم کاری سخت است و هم هزینه‌ی بیشتری می‌طلبد.

در سال‌های اخیر موکت‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های بسیار شاد و متنوع در جنس‌های گوناگون برای اتاق کودکان تولید شده که به راحتی با وسایل اتاق کودک ست می‌شوند. وجود یک موکت با رنگ و طرح‌های کودکانه، انگیزه‌ی بازی و حس شادی را در بچه‌ها تقویت کرده و آن‌ها را به ماندن در اتاقشان و گذراندن وقت در آن ترغیب می‌کند.

یک حسن دیگر موکت نسبت به فرش این است که اگر اتاق ابعادی خاص داشته باشد، مثلا کجی دیوار، یا فرم هندسی، فرش نمی‌تواند تمام قسمت‌ها را به صورت یکسان پرکند و ناهماهنگی در کف اتاق ایجاد می‌شود. اما موکت را می‌توان به شکل اتاق برش زد و در هر زاویه و شکلی از آن استفاده کرد. بسیاری از پدر و مادرها معتقدند موکت حالت زبری دارد و برای کودکان مناسب نیست.

اما امروزه با وجود انواع موکت پرز بلند برای اتاق کودک که شباهت زیادی به فرش دارد، این مشکل هم حل شده است و حالا  به همین دلایل شاید بتوان برای اتاق کودکان کوچک‌تر، موکت را کفپوشی مناسب‌تر دانست. اما برای فرزندان بزرگ‌تر و وقتی بچه‌ها در سنین نوجوانی هستند می‌توان از قالیچه‌ای کوچک هم بر روی سنگ و سرامیک استفاده کرد.

هیچستان

طرح‌های کارتونی و شاد که به اتاق کودک رنگ می‌دهد.

انواع موکت برای اتاق کودک

موکت اتاق کودک باید جنسی نرم و لطیف داشته باشد. چون کودکان ساعت‌های طولانی روی آن می‌نشینند و یا می‌خوابند و زبر بودن موکت باعث می‌شود که به پوست حساس آن‌ها آسیب برسد. به همین دلیل موکت پرز بلند برای اتاق کودک پیشنهاد می‌شود. از طرف دیگر جنس این موکت باید از موادی باشد که به راحتی تمیز شود.

چون ممکن است کودکان به هنگام بازی، مواد خوراکی و یا رنگ‌های مختلف و چسب و مواد گوناگون را بر روی آن بریزند. از این رو انتخاب جنسی که به راحتی کثیف نشده و به آسانی هم تمیز شود یک چالش مهم در انتخاب موکت است. معمولا موکت‌ها از موادی مانند کنف، پشم، الیاف مصنوعی، نایلون، پلی استر، اکریلیک و یا پروپیلن ساخته می‌شوند.

برخلاف تصور عموم که موکت‌های پشمی را به دلیل نرمی و لطافت آن انتخاب خوبی می‌دانند، این موکت‌ها با وجود زیبایی و نگهداری آسان، اما در ایجاد آلرژی و تشدید علائم آسم تاثیر دارند و به همین دلیل برای اتاق کودکان مناسب نیستند. در این میان، پروپیلن ، نایلون و اکریلیک نسبت به سایر جنس‌ها مناسب‌تر هستند.

موکت‌هایی با این جنس‌ها به راحتی تمیز شده و ظاهری براق و زیبا هم دارند. تا چند سال پیش موکت‌ها عموما در رنگ‌های تیره و یکنواخت تولید می‌شدند اما به تدریج برندهای مطرح ایرانی مانند پالاز موکت، شروع به تولید موکت‌ پرزبلند برای اتاق کودک با رنگ‌های شاد و طرح‌های کودکانه کردند. به این ترتیب کف اتاق کودکان رنگ و شکل کارتونی و فانتزی گرفت و از یکنواختی موکت‌های تیره درآمد.

موکت پرز بلند یا کوتاه؟

در سال‌های اخیر موکت‌ها تنوع بسیاری پیدا کرده اند و دیگر منحصر به طرح‌های ساده و کبریتی قدیمی نیستند. این روزها وقتی برای خرید به سراغ برندهای مطرحی مانند موکت ظریف مصور بروید با تنوع بسیار زیادی از انواع جنس و طرح از موکت روبه رو می‌شوید که گاهی برای خرید گیج خواهید شد.

حتما به هنگام انتخاب، فروشنده  موکت پرز بلند برای اتاق را به شما پیشنهاد می‌دهد. این موکت‌‌های پرز بلند تا یافتینگ، در طراحی دکوراسیون مدرن به عنوان کفپوشی مناسب به کار می‌روند. موکت تافتینگ اصطلاحی است که برای موکت‌هایی با پرزهای بلند استفاده می‌شود. موکت‌های تافتینگ یا پرزبلند به دو صورت "لوپ پایل" و "کات پایل" تولید می‌شوند که تفاوت آن‌ها در میزان مقاومتشان در برابر سایش و فشار است.

موکت‌های لوپ پایل مقاومت بیشتری دارند و به همین دلیل برای مکان‌هایی که رفت و آمد بیشتری دارند مناسب هستند. موکت‌های کات پایل شباهت زیادی به فرش دارند و نسبتا مقاومت کمتری دارند. در موکت‌های پرزبلند معمولا  یک لایه‌ی نمدی در قسمت پشت موکت دوخته می‌شود تا استحکام موکت بیشتر شود.

این موکت‌ها دارای الیاف صاف و یک‌دست بوده و مانند مخمل نرم و لطیف. موکت‌های پرز بلند در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. یک نوع از این موکت‌ها که معمولا دارای ضخامت 2 تا 3 سانتیمتر هستند، دارای پرزهای بلند و جنسی نرم و راحتند که برای استفاده در اتاق نشیمن انتخاب بسیار خوبی هستند. دسته‌ی دوم، از الیافی با طول متوسط تولید شده‌اند.

این نوع از موکت پرز بلند برای اتاق، به دلیل جنس نرم و خوشایندی که دارد، انتخاب بهتری است.‌ چون معمولا کودکان وسایل و خرده‌ریزهای زیادی دارند و یا در اتاقشان به هنگام بازی مواد غذایی مختلف می‌خورند، وجود موکت با پرزهای کوتاهتر برایشان مناسب است تا خرده‌های لوازم و خوراکی‌ها در لابه‌لای پرزهای بلند موکت باقی نماند و ایجاد مشکل نکند. بعضی دیگر از انواع موکت‌های پرز بلند دارای الیاف پرپیچ و خم و به هم تابیده هستند.

موکت شگی

موکت‌های شگی که بافتی شبیه موی حیوانات دارند.

 استفاده از این نوع موکت هم به همان دلایلی که گفتیم برای اتاق کودکان توصیه نمی‌شود. موکت‌هایی با پرزهای بلند شبیه خز و موی حیوانات  از انواع دیگر این موکت‌ها هستند که اصطلاحا به آن‌ها موکت‌های شگی می‌گویند. این موکت‌ها از جنس الیاف اکریلیک بافته شده و مانند دیگر موکت‌های الیاف مصنوعی درخشندگی بیشتری دارند.

گفتیم که موکت‌هایی با جنس الیاف پروپیلن برای اتاق کودکان مناسبند اما یک دسته از موکت‌های پرز بلند هم هست که ترکیبی از پشم و پلی‌اتیلن دارند و بافتنی فانتزی و رنگارنگ دارند. این نوع موکت را هم می‌توان برای اتاق کودک مناسب دانست.

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده می‌توان مزایای موکت پرز بلند یا تافتینگ را به ترتیب زیر خلاصه کرد:

1. امکان پوشاندن تمامی فضای اتاق بدون هیچ‌گونه محدودیت در اندازه و فرم اتاق.

2. نرم بودن این موکت‌ها در مقایسه با موکت‌های معمولی که برای کودکان مناسب‌ترند.

3. عایق بسیار خوب برای حرارت در فصل سرما و عایق صدا که برای اتاق کودکان لازم است.

4. بالا بردن امنیت کودکان و آسایش و راحتی آن‌ها به هنگام بازی.

5. تنوع رنگ و طرح مناسب برای اتاق کودک.

6. شستشو و لکه‌گیری آسان.

7. قیمت مناسب‌تر نسبت به فرش.

حالا با این تفاسیر انتخاب با شماست که برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکتان از کدام کفپوش استفاده کنید.

منبع: سایت آدرس

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان