دیپلماسی پارلمانی و مقابله با جریان تحریمی آمریکا

مکانیسم ماشه اگر از سوی ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه اجرا شود شاید در داخل ایران نگرش ضد آمریکایی را تقویت کند.

دیپلماسی پارلمانی و مقابله با جریان تحریمی آمریکا

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحریم‌های آمریکا عادت کرده باشد، اما اگر فشار تحریمی که وزیر امور خارجه ایالات متحده به دنبال آن است تا از طریق اعضای سازمان ملل دنبال شود، در نهایت اجرایی گردد؛ ممکن است کشور را با مشکل مواجه کند.

باید منتظر واکنش کشورهای مختلف نسبت به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص مکانیسم ماشه بمانیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریمی کنونی توانسته از چند مسیر بخشی از تحریم‌های موجود را بی اثر کند، اما اگر کشورهایی همانند چین مجاب به تبعیت از آمریکا در اعمال تحریم شوند، کار برای کشورمان سخت خواهد شد.

آنچه تا کنون رخ داده این است که آمریکا از لحاظ حقوقی نتوانسته جامعه بین الملل را برای اعمال تحریم علیه ایران متحد کند، این مهم نیز در سایه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه حقوقی شکل گرفته است.

احتمال اینکه ایالات متحده در گام بعدی کشورهای جهان را مجبور به تبعیت از خود کند وجود دارد، در همین راستا لازم است دیپلماسی کشورمان در قبال این اتفاق نیز برنامه داشته باشد و با فعالیت بیشتر مانع تحقق برنامه‌های ایالات متحده شود.

در شرایط کنونی باید قوای سه گانه در بالاترین سطح ممکن وحدت خود را حفظ کنند، در همین مسیر تعاملی نیز لازم است مشکلات موجود در داخل کشور حل و فصل شود تا مردم و حاکمیت در کنار هم توانایی عبور از مشکلات پیش آمده را داشته باشند. از سوی دیگر وحدت و همدلی می‌تواند به فعال شدن دیپلماسی کشور نیز کمک کند.

دیپلماسی رسمی کشور که از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود باید از سوی دیپلماسی پارلمانی تقویت شود، مجلس شورای اسلامی می‌تواند ضمن ایجاد ارتباط با پارلمان کشورهای مختلف که برآمده مردم آن کشورها هستند، نوعی پیوند بین ملت ایران و مردم سایر کشورها برای مقابله با جریان تحریمی آمریکا ایجاد کند.

27219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان