۱۰ نکته جالب و باور‌نکردنی در مورد فیلم The Great Escape و حواشی پشت صحنه

فیلم فرار بزرگ (The Great Escape) ساخته جان استرجس بدون شک یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما و جذاب ترین تصویرسازی ها از جنگ جهانی دوم است

10 نکته جالب و باور‌نکردنی در مورد فیلم The Great Escape و حواشی پشت صحنه

فیلم فرار بزرگ (The Great Escape) ساخته جان استرجس بدون شک یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما و جذاب ترین تصویرسازی ها از جنگ جهانی دوم است. به عنوان داستان اسرای جنگی که علیرغم شانس اندک برای موفقیت، دست به طرح ریزی و اجرای نقشه ای متهورانه برای فرار می زنند، فیلم The Great Escape روح سربازان متفقین که در جنگ جهانی دوم با نازی ها جنگیدند را به تصویر کشیده و بیش از هر فیلم دیگری در این فضا، شجاعت و بی باکی این نیروها را به بیننده نشان می دهد. استیو مک کویین در این فیلم طلایه دار جمعی از بهترین ستاره های سینما مانند چارلز برانسون، جیمز گارنر و ریچارد آتنبرو است. بدین ترتیب جای تعجب ندارد که با توجه به این همه ستاره و فیلمی جنگی که داستان آن در فضای زندان و جنگ جهانی دوم می گذرد، نکات و حاشیه های جالبی در مورد پشت صحنه فیلم The Great Escape وجود داشته باشد.

فیلم The Great Escape

10- کرک داگلاس اولین انتخاب تهیه کنندگان برای ایفای نقش هیلتس بود

انتخاب اول والتر میریش، تهیه کننده فیلم برای نقش های هیلتس و هندلی به ترتیب کرک داگلاس و برت لنکستر بودند که می توانستند زوجی خارق العاده را شکل دهند. ریچارد هریس نیز در ابتدا برای ایفای نقش راجر بارتلت تست داد اما به دلیل مشغول بودن در پروژه ساخت فیلم This Sporting Life، نتوانست در فیلم استرجس بازی کند. این نقش در ادامه به جان میلز نیز پیشنهاد شد که وی نپذیرفت.

فیلم The Great Escape

9- استیو مک کویین تنها برای نشان دادن مهارت های موتورسواری اش حاضر شد در فیلم بازی کند

استیو مک کویین بدلکاری هایش در فیلم The Great Escape را خود انجام داد و قبل از آن نیز در فیلم های Bullitt و CHiPs نیز ترجیح داده بود سکانس های خطرناک تعقیب و گریز را خود اجرا کند. در واقع، او تنها به این شرط حاضر شد در فیلم استرجس بازی کند که بتواند مهارت های موتورسواری خود را در آن نشان دهد. در نتیجه، تعقیب و گریز با موتورسیکلت که به یکی از سکانس های نمادین فیلم تبدیل شده به خاطر مک کویین به سناریو اضافه شد. اگر چه استرجس قصد داشت برای جلوگیری از تغییر سناریو، از حضور مک کویین در فیلم صرفنظر کند اما استودیو سازنده حضور این ستاره سینما در فیلم را به هر قیمتی ضروری می دانست.

فیلم The Great Escape

8- سناریو فیلم یازده بار بازنویسی شد اما در طول ساخت فیلم نیز تغییراتی را تجربه کرد

به گفته کارگردان فیلم، جان استرجس، سناریو فیلم The Great Escape توسط شش نویسنده متفاوت 11 بار بازنویسی شد اما وی همچنان از نتیجه کار راضی نبود. بدین ترتیب زمانی که فیلمبرداری ها آغاز شد کار نوشتن سناریو هنوز پایان نیافته بود و در جریان ساخت فیلم تکمیل شد. استرجس بعدها گفت که این روش بهترین رویه برای ساخت فیلم مورد نظر بوده و به موفقیت نهایی فیلم کمک بسیاری کرد.

فیلم The Great Escape

7- چارلز برانسون که قبلاً معدنکار بود ایده تونل زدن را به استرجس پیشنهاد کرد

در فیلم The Great Escape ، چارلز برانسون نقش یکی از زندانیان فراری با لقب «پادشاه تونل» را بازی می کند. او توانست دانش و تجربه خود را به این نقش تزریق کند زیرا قبلا و پیش از ورود به دنیای بازیگری به عنوان کارگر در معدن کار کرده بود. برانسون ایده های خود را در مورد چگونگی بیرون کشیدن خاک از تونل با استرجس در میان گذاشت. نکته جالب اینکه همانند شخصیتش در فیلم، برانسون از فضاهای تنگ و تاریک بیم داشت. والی فلودی که شخصیت واقعی پادشاه تونل با الهام از او ساخته شده، مدت کوتاهی پیش از فرار زندانیان به یک کمپ اسرای جنگی دیگر منتقل شد و به مدت بیش از یک سال به عنوان مشاور در کنار سازندگان فیلم بود.

فیلم The Great Escape

6- مدیران اجرایی استودیو سازنده سعی کردند بر بار زنانگی و جذابیت جنسی فیلم بیفزایند

در ابتدای مراحل ساخت فیلم The Great Escape، استودیو یونایتد آرتیستس از جان استرجس خواست تا نقش های زنانه ای به فیلم اضافه کند. برای مثال یکی از آن ها پیشنهاد کرد در شکانس مرگ اشلی و پیت یک زن جذاب نیمه عریان به آن اضافه شود. برای اضافه کردن این نقش زنانه، استودیو سعی در سازماندهی یک مسابقه زیباترین زن کمپ اسرای جنگی در مونیخ داشت که با مخالفت شدید استرجس مواجه شده و در نهایت اتفاق نیفتاد.

فیلم The Great Escape

5- دونالد پلیزنس در واقعیت نیز در طول جنگ جهانی دوم اسیر شده بود

دونالد پلیزنس نقش متفاوتی از واقعیت را در فیلم The Great Escape بازی می کند اما باید بدانید که وی در واقع در جنگ جهانی دوم جزو اسرای جنگی بود و این موضوع کمک زیادی به وی در ایفای نقشش کرد. او از خدمه نیروی هوایی بریتانیا بود که بعد از سقوط هواپیمایش توسط سربازان نازی دستگیر شده و به عنوان اسیر جنگی مورد شکنجه قرار گرفت. وقتی که پلیزنس می خواست به کارگردان مشاوره بدهد، استرجس از وی خواست که نظراتش را برای خود نگه دارد. اما به محض اینکه از طریق یکی دیگر از بازیگران دریافت که پلیزنس اسیر جنگی بوده از او و مشاوره هایش کمک گرفت.

فیلم The Great Escape

4- سیم خاردارهای فیلم توسط بازیگران و تیم تولید تهیه شده بود

هرگاه بازیگران و تیم تولید فیلم The Great Escape بیکار بودند به آن ها حلقه های کوچگ چند سانتیمتری از لاستیک سیاه داده می شد تا به هم ببندند. از بازیگران تا تیم صحنه، همه در این پروژه مشارکت داشته که در نهایت به خلق سیم های خارداری منتهی شد که در سراسر فیلم در قالب فنس های زندان دیده می شوند.

فیلم The Great Escape

3- استیو مک کویین نقش یکی از سربازان آلمانی را بازی می کرد که نقش اصلی اش را تعقیب می نمود

نمادین ترین و ماندگارترین سکانس فیلم The Great Escape بدون شک سکانس اوج فیلم است که در آن آلمانی ها موفق می شوند استیو مک کویین را که سوار بر موتور است تعقیب و دستگیر کنند. جان استرجس به استیو مک کویین اجازه داد با مخفی کردن صورتش نقش یکی از سربازان آلمانی را بازی کند که شخصیت خود او را در این سکانس تعقیب می کند. او نقش همان سربازی را بازی کرد که با موتورش وارد سیم خاردارها شد.

فیلم The Great Escape

2- چارلز برانسون بعد از بازی در این فیلم با همسر سابق دیوید مک کالوم ازدواج کرد

در هنگام بازی در این فیلم، چارلز برانسون با جیل آیرلند، همسر همبازی اش دیوید مک کالوم آشنا شده و عاشق وی شد. او در طول ساخت فیلم به شوخی به مک کالوم می گفت که همسرش را از وی خواهد دزدید اما مشخص شد که این صحبت ها اصلاً شوخی نبوده زیرا آیرلند در سال 1967 از مک کالوم جدا شده و خیلی زود با برانسون ازدواج کرد.

فیلم The Great Escape

1- المر برنشتین باقی عمرش را با استفاده از دستمزد خود در این فیلم گذراند

المر برنشتین موسیق متن حماسی و نمادین فیلم The Great Escape را با ترکیب یک شالوده موسیقیایی نظامی با حواشی احساسی خلق کرد و برای هر یک از شخصیت های اصلی فیلم موسیقی متن متفاوتی ساخت. بدین ترتیب موسیقی فیلم چنان پرطرفدار و مشهور شد که او توانست باقی عمرش را تنها با دستمزد و عواید خود در این فیلم زندگی کند.

بیشتر بخوانید: به یاد ماندنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان [قسمت دوم]

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان