پیمانه اقتصادی

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه‌ای به فعالان بورس ندارم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰، معاملات کمتر از ۵۰۰ هزار تومان سهام جز در یک صورت ممنوع شد، افت اغلب شاخص‌های سهام آسیایی، چند میلیارد یورو صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشت، نرخ دلار در معاملات امروز، عرضه ارز در نیما رکورد شکست، شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد و قیمت سکه در بازار امروز را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 600، معاملات کمتر از 500 هزار تومان سهام جز در یک صورت ممنوع شد، افت اغلب شاخص‌های سهام آسیایی علی‌رغم رشد سهام استرالیا، چند میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشت؟ نرخ دلار در معاملات امروز بازار ارز، عرضه ارز در نیما رکورد شکست، شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد و قیمت سکه تحت تاثیر رشد نرخ ارز را در بر دارد.

بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 600

شاخص کل با 33015 واحد افزایش معادل 2.09 درصد به یک میلیون و 614 هزار و 195 واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با 8658 واحد افزایش معادل 2.09 درصد به 423 هزار و 338 واحد، شاخص کل هم وزن با 1020 واحد افزایش معادل 0.25 درصد به 413 هزار و 889 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 668 واحد افزایش معادل 0.25 درصد به 271 هزار و 260 واحد، شاخص آزاد شناور با 37274 واحد افزایش معادل 1.76 درصد به دو میلیون و 157 هزار و 672 واحد، شاخص بازار اول با 26948 واحد افزایش معادل 2.32 درصد به یک میلیون و 187 هزار و 565 واحد و شاخص بازار دوم با 55376 واحد افزایش معادل 1.74 درصد به 3 میلیون و 233 هزار و 577 واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 2 مهر 99 / بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و 600

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم

فرهاد دژپسند گفت: من هیچ توصیه ای به فعالان بازار سرمایه، برای خرید یا فروش ندارم، ولی می توانم این خواهش را مطرح کنم که مردم، در مورد فروش دارایی خود حداکثر دقت را بکنند و آن را به قیمت مناسب بفروش برسانند.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همواره از همه عزیزانی که می‌خواهند وارد بازار بورس شوند یا از آن خارج شوند، دقت عمل را خواهش کرده ام و بدین منظور سه عبارت «مطالعه، مشاوره، معامله» را مؤکدا به کار برده ام. در حالی که نظرسنجی‌های انجام شده، در خیلی شاخص‌ها برآورد خوبی از بورس به دست داده است، متأسفانه شاهدیم، عده‌ای صرفا نکات منفی را برجسته کرده اند، در حالی که منطق حکم می‌کند که همه نتایج را با هم ببینیم.

معاملات کمتر از 500 هزار تومان سهام جز در یک صورت ممنوع شد

بر اساس اطلاعیه بورس اوراق تهران، بورس تهران اعلام کرد، آن دسته از معاملاتی که ثبت سفارش کمتر از 500 هزار تومان داشته باشند، جز در یک صورت، مسدود می‌شوند. بر اساس این اطلاعیه سفارش‌های معاملات زیر 500 هزار تومان صرفاً در صورتی پذیرفته می‌شود که برای فروش سهام به میزان کل دارایی روی آن نماد باشد. در غیر این صورت، ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

متن اطلاعیه بورس تهران خطاب به کلیه مدیران شرکت‌های کارگزاری به این شرح است: کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی در نمادهای با دارایی کمتر از ارزش پنج میلیون ریال که از سامانه نامک یا برخط آن کارگزاری اقدام به ورود سفارش به سامانه معاملات می‌نمایند، ملزم هستند، به منظور عدم اخلال در فرآیند قیمت گذاری اوراق بهادار از ورود سفارش یا انجام معامله در حجم کم خودداری کرده و در سفارش های با ارزش کمتر از پنج میلیون ریال، صرفاً مجاز به ارسال یک سفارش فروش به میزان کل دارایی بر روی آن نماد هستند؛ بنابراین ورود سفارش کم حجم به غیر از مورد مذکور اکیداً ممنوع و تخلف است و در صورت عدم رعایت موضوع مذکور ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

افت اغلب شاخص‌های سهام آسیایی به رغم رشد سهام استرالیا

روز چهارشنبه، اغلب سهام آسیا ـ اقیانوسیه با نگرانی از کند شدن ریکاوری اقتصاد جهان از پاندمی کرونا افت کردند، در حالی سهام استرالیا با رشد مواجه شدند. نیکی ژاپن 0.60 درصد افت کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با افت 0.1 درصدی روبه رو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای تقریباً بدون تغییر ماند و با افت اندک 0.03 درصدی مواجه شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم 0.02 درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه 1.75 درصد جهش کرد در حالی که کوسپی کره‌جنوبی 0.94 درصد سقوط کرد. در بازار ارز، دلار با امید به حمایت از سوی فدرال‌رزرو توانست در برابر ارزهای آسیا تقویت شود. در مقابل یوآن چین دلار 0.23 درصد بالا آمد و به نرخ برابری 6.7934 واحد رسید. در مقابل ین ژاپن دلار 0.17 درصد تقویت شد و به نرخ برابری 105.09 واحد رسید.

کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلای آمریکا، اعلام کرده که این شرکت قصد دارد قیمت خودرو‌های برقی را به حدی کاهش داده که مردم بتواند با 25 هزار دلار یک خودروی برقی خریداری کنند که فناوری خودران بودن را هم داشته باشد؛ البته ماسک گفته امکان این اتفاق حداقل تا سه سال آینده فراهم نخواهد شد.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

پس از این اظهارات در معاملات شب گذشته، تنها در دو ساعت ارزش تسلا 20 میلیارد دلار ریخت. اظهارات بعدی برخی دیگر از مدیران تسلا درباره استراتژی‌های تولید جدید و استفاده از باتری‌های جدید، باعث شد تا سهام تسلا دوباره بریزد. اظهارات ایلان ماسک، ارزش سهام تسلا را 5.6 درصد منفی کرد و اظهارات مدیران آن هم 6.9 درصد دیگر از ارزش سهام تسلا را به باد داد. سهامداران انتظار داشتند که ماسک شب گذشته درباره دو چیز صحبت کند؛ نخست درباره تولید باطری با عمر ده سال یا بیشتر و توان تامین نیرو برای پیمایش یک میلیون مایل و دوم هدف گذاری برای کاهش هزینه‌ها که می‌توانست بالاخره قیمت خودرو‌های الکتریکی را به کمتر از خودرو‌های بنزینی کاهش دهد. ماسک نه تنها درباره هیچ یک حرف نزد، بلکه قول داد طی چند سال آینده قیمت باطری‌ها را به نصف کاهش داده و خودرو‌هایی با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه کند.

چند میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشت؟

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات غیرنفتی (سال‌های 97، 98 و فروردین 99) تا پایان مردادماه حدود 35 میلیارد یورو، معادل 68 درصد از مجموع ارز ناشی از صادرات بوده است.

نرخ دلار در معاملات امروز بازار ارز

در معاملات امروز (چهارشنبه دوم مهرماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ 27700 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 27800 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 600 تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 32350 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 32450 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، 500 تومان افزایش نرخ دارد.

قیمت سکه تحت تاثیر رشد نرخ ارز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه دوم مهر 1399 در بازار آزاد تهران به 13 میلیون و 300 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 12 میلیون و 500 هزار تومان، نیم سکه 7 میلیون تومان، ربع سکه 4 میلیون تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و 100 هزار تومان است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز یک میلیون و 244 هزار و 50 تومان است.

شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، برای سومین روز کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری 0.2 درصد کاهش یافت و به 1894 دلار و 69 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.5 درصد کاهش، به 1898 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با سه دلار معادل 0.2 درصد کاهش، در 1907 دلار و 60 سنت بسته شد.

ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

سرمایه‌گذاری در فلز زرد توسط بانک مرکزی روسیه در ماه آگوست، به حدود 7.4 میلیارد دلار، یعنی بالاترین سطح خود رسید. براساس داده‌های منتشره توسط بانک مرکزی روسیه، از حیث اندوخته طلا، ذخایر مسکو به رکورد 121 تن رسیده که در مقایسه با بالاترین سطح که در اکتبر 2019 ثبت شده، 10.9درصد بیشتر است. به گفته «ماکسیم اوسادچای» تحلیلگر بانک BKF، بانک‌های روسیه در ماه گذشته ذخایر طلای خود را به اندازه 23.3 تن افزایش دادند. این بالاترین افزایش در دوران ثبت ترازنامه مکتوب بانک‌های روسیه محسوب می‌شود. بر اساس اظهارات اوسادچای، تا اینجا، اسبربانک در آگوست به تنهایی ذخایر خود را به اندازه 16.9 تن افزایش داده است.؛ وی اضافه کرد، هم اکنون اسبربانک، ویتی بی، Otkritie، Gazprombankبانک و Sovcombank از حیث سرمایه گذاری در طلا پنج بانک برتر هستند.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

آمار بانک مرکزی روسیه حاکی از آن است که بانک‌های این کشور از ماه می و پس از شش ماه فروش ذخایر طلای خود را افزایش داده اند. کارشناسان در توضیح این موضوع، افزایش قیمت فلز زرد را در بحبوحه هراس‌های ناشی از موج دوم پاندمی کووید-19، یکی از فاکتورهای اصلی در این حرکت می‌دانند. /راشاتودی

روند کاهشی نفت از سر گرفته شد

قیمت نفت روز چهارشنبه در واکنش به آماری که افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و نگرانی ها نسبت به تقاضا برای سوخت را تجدید و بیش از یک درصد سقوط کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت 33 سنت معادل 0.8 درصد کاهش یافت و به 41 دلار و 39 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 40 سنت معادل 0.1 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه بیش از 4 درصد سقوط کرده بودند که بیشترین میزان کاهش در دو هفته اخیر بود؛ با این حال روز سه شنبه افزایش داشتند.

تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمدید مهلت پرداخت وام‌های ودیعه اجاره مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و حوزه‌های حمل‌ونقل آسیب‌دیده از کرونا تا پایان مهرماه را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

عرضه ارز در نیما رکورد شکست

میزان عرضه ارز در سامانه نیما در شهریور ماه امسال به عدد یک میلیارد و 628 میلیون یورو رسید که این رقم در مقایسه با ماه‌های قبل بی سابقه است. به نقل از فارس، میزان عرضه ارز حاصل از صادرات در نیما در شهریور نسبت به مرداد ماه 98.2 درصد افزایش داشته است. مرداد ماه 97 تاکنون فقط در اردیبهشت ماه سال 98 میزان عرضه و خرید ارز در نیما بیش از شهریور ماه امسال بوده است. از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه 6 میلیارد و 708 میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است و در صورتی که در شش ماه دوم سال جاری، میزان عرضه ارز همانند شهریور ماه باشد، تا پایان سال 9 میلیارد و 768 میلیون یورو دیگر ارز حاصل از صادرات به سامانه تزریق خواهد شد که با این حساب میزان عرضه ارز در مجموع سال 99 در نیما به 16 میلیارد و 476 میلیون یورو خواهد رسید. این میزان، 682 میلیون یورو بیشتر از میزان عرضه ارز در سال 98 است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان