بن سلمان با چه ترفندی کشورهای عربی را برای عادی سازی با اسرائیل فریب داد؟

ایسنا نوشت: در شرایطی که امارات و بحرین برای امضای توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در تابستان تلاش می کردند، عربستان به طور محرمانه آنها را به این کار ترغیب می کرد.

بن سلمان با چه ترفندی کشورهای عربی را برای عادی سازی با اسرائیل فریب داد؟

 به نوشته روزنامه گاردین، چندین ماه پیش از امضای این توافق ها در کاخ سفید، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روی عقد توافقی فکر می کرد که سیاست های منطقه ای مقابل یک دشمن دیرینه را لغو می کرد.

پیشنهاد فروش جنگنده، امتیاز سیاسی در واشنگتن و دسترسی بهتر و بزرگتر به آمریکای دونالد ترامپ، از دید رئیس جمهوری آمریکا مناسب بود.

انگیزه دیگری هم در کار بود؛ اگر متحدان عربستان سعودی اول با رژیم صهیونیستی به توافق می رسیدند، پوششی برای این پادشاهی برای انجام کارش می شد. چنین اقدامی یک تغییر لرزه ای در ژئوپلتیک این منطقه ایجاد می کرد و به سادگی روابط تل آویو با مصر در 1978 و اردن در 16 سال پس از آن را تحت الشعاع قرار می داد.  

در وضعیتی که عقد توافق میان رژیم صهیونیستی و سعودی ها نزدیک تر می شود، سه منبع نزدیک به دربار سعودی می گویند، بعید است محمد بن سلمان بزرگترین دستاورد سیاست خارجی ترامپ را پیش از انتخابات آمریکا به او بدهد.

در عوض، این پادشاهی احتمالا به نقش خود برای ترغیب متحدان منطقه ای ادامه می دهد. سودان و عمان برای عقد توافق پیش از پایان سال آماده هستند. اما ریاض و کویت احتمالا منتظر زمان مناسب تری هستند و به دنبال جوایز بزرگتری می گردند.

یک منبع مطلع گفت: کوشنر هم مانند پدرزنش آدم معاملاتی است. این زبانی است که محمد بن سلمان می فهمد و اصلا زحمتی به خرج نداد و آن را با مواضع جدید سعودی در قبال فلسطین و لبنان تطبیق داد.  

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان