ضریب قاچاق ارز در استان یزد بالا است/ضرورت استقرار نماینده دائمی بانک مرکزی در استان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد با بیان اینکه یزد استانی صنعتی است و امکان قاچاق ارز در این استان وجود دارد، گفت: نیازمند استقرار نماینده دائمی بانک مرکزی در استان و ساماندهی صرافی ها هستیم.

ضریب قاچاق ارز در استان یزد بالا است/ضرورت استقرار نماینده دائمی بانک مرکزی در استان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد؛ حسین امامی در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد گفت: در استان یزد قاچاق سوخت بالاترین آمار را به خود اختصاص داده هرچند با توجه به اینکه استان صنعتی هستیم آمار قاچاق ارز هم بالا است.
وی با بیان اینکه برای کاهش قاچاق لازم است محصول قابل رقابت به بازار ارائه شود تا مردم کمتر به سراغ خرید جنس خارجی بروند، افزود: در بحث مبارزه با قاچاق تولیدکننده حرف اول را می‌زند چراکه تولید خوب و با کیفیت داخلی رغبت به جنس خارجی را کاهش می دهد بعد از آن بحث فرهنگ سازی و تغییر نگرش مردم اهمیت دارد و در درجه بعد حمایت از تولید کننده مهم است.
وی در خصوص کشف کالای قاچاق تاکید کرد: کالاهای قاچاق کشف شده به نفع دولت ضبط می شوند و در صورتی که کالای ممنوعه باشند معدوم و کالاهای سلامت محور تحت شرایط خاص و نظر دستگاه‌های متولی از طریق مزایده به خزانه دولت واریز خواهد شد.
امامی بیان کرد: پوشاک و کفش به علت مسائل بهداشتی و اینکه ممکن است دست دوم باشد با اینکه کالای ممنوعه نیست ولی معدوم می شوند، کالاهایی مانند موتورسیکلت‌های سنگین که در شهر عبور و مرور آن ها ممنوع است زمانی که به حد معین برسند برای صادرات مورد استفاده قرار می گیرد و کالاهایی همچون لوازم خانگی نیز به صورت مزایده پول آنها به خزانه دولت واریز می شود.
 وی در خصوص قاچاق کالای پزشکی گفت: این نوع کالاها چون در قالب سامانه دانشگاه علوم پزشکی رصد و ثبت می‌شود موارد تخلف و قاچاق در کالاهای پزشکی بسیار کاهش یافته است.
وی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده 40 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که از این میزان 23 میلیارد تومان آن مربوط به محصولات غذایی و یک میلیارد و 600 میلیون تومان لوازم خانگی را تشکیل داده است.
 امامی با بیان اینکه مهمترین پرونده‌های قاچاق مواد مربوط به قاچاق سوخت بوده، عنوان کرد: لوازم خانگی بعد از قاچاق سوخت یکی دیگر از کالاهایی است که قاچاقچیان بیشتر به سراغ آن می‌روند و اخیراً هم 9 میلیارد تومان لوازم خانگی قاچاق در خاتم کشف شده است.
وی با بیان اینکه 400 پرونده در سال جدید مربوط به قاچاق تشکیل شده است، گفت: 407 نفر مرد در این رابطه دستگیر شدند که برخی از آنها با ارائه وثیقه آزاد و چهار نفر نیز زن دستگیر شدند.
وی افزود:  در سال جدید 149 خودروی قاچاق در استان توقیف شده است.
این مقام مسئول در حوزه مبارزه با قاچاق در خصوص پیشگیری از قاچاق و راه‌حل‌های ممکن گفت: به نظر می‌رسد در جرایم ریالی قاچاق باید تجدید نظر شود و مجازات های ریالی متناسب با شرایط روز را در نظر بگیرند علاوه بر آن تمام کالاهای قاچاق چه ممنوعه و چه غیر ممنوعه باید کاملاً معدوم سازی شوند تا انگیزه هرنوع قاچاقی از قاچاقچیان سلب شود.
وی در حوزه افکار عمومی و فرهنگ سازی و سایر اقدامات لازم برای پیشگیری از قاچاق بیان کرد: یک قرن از این فرهنگ که کالای خارجی با کیفیت تر است، می گذرد لذا فرهنگ‌سازی درباره استفاده از کالای داخلی بسیار سخت خواهد بود و این نیاز به همکاری مداوم رسانه‌ها دارد همچنین مبادی خروجی و ورودی شهر باید تحت کنترل بیشتر قرار گیرد علاوه بر آن در بحث سامانه ها کارهای خوبی در استان یزد انجام شد طوری که سال گذشته رتبه دوم استفاده از سامانه های پیشگیری از قاچاق را در کشور داشتیم.
امامی در خصوص قاچاق موبایل گفت: از زمانی که طرح رجیستری موبایل ایجاد شد قاچاق موبایل بسیار کم شده است.
 وی همچنین گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز را داریم جنس تقلبی و قاچاق هم در بازار افزایش یافته بنابراین در حال برنامه ریزی برای نظارت بر توزیع کنندگان کالا و واحدهای صنفی هستیم تا جنس تقلبی و قاچاق در بازار جمع‌آوری و به دست مردم نرسد.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته کارهای خوبی در زمینه پیشگیری و مبارزه با قاچاق انجام شده است، گفت: استان یزد بیشتر به علت ترانزیتی بودن محل حرکت قاچاقچیان بود که به سمت سیستان و بلوچستان و بندر عباس برای قاچاق سوخت مورد استفاده قرار می گرفت که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و نیروی انتظامی توانستیم مسیر حرکت قاچاق را به استان‌های دیگر تغییر دهیم.
امامی در بحث قاچاق سوخت و پیشگیری از آن گفت: بعضی از صنایع و معادن و کشاورزان و دامداران سهمیه بگیر سوخت بودند و بر همین اساس امکان قاچاق سوخت در استان ایجاد می شد که گازرسانی و تغییر سوخت به آن دسته ذکر شده موجب شد آمار قاچاق سوخت در استان تا حدی کاهش یابد. 
وی با اشاره اینکه قاچاق ارز در استان آمار بالایی دارد، گفت: دستگاه ناظر در حوزه ارزی بانک مرکزی است و نبود نماینده دائم بانک مرکزی در این زمینه مشکل‌ساز شده است چرا که استان یزد استان صنعتی است و مبادلات ارزی بالایی دارد و نیازمند استقرار نماینده دائمی بانک مرکزی در استان هستیم بنابراین برای این موضوع و ساماندهی صرافی ها در حال پیگیری هستیم.

48 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان