بهانه‌تراشی برای نساختن فیلم دفاع مقدسی

کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» عنوان کرد که عده‌ای از سینماگران برای ورود به سینمای دفاع مقدس بهانه تراشی می‌کنند

بهانه‌تراشی برای نساختن فیلم دفاع مقدسی

کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» عنوان کرد که عده‌ای از سینماگران برای ورود به سینمای دفاع مقدس بهانه تراشی می‌کنند.
امیر داسارگر با اشاره به اینکه به تازگی فیلم کوتاهش با عنوان «سر به راه» با محوریت دفاع مقدس به صورت اینترنتی عرضه شده است به مهر گفت: «سر به راه» فیلم کوتاه 20 دقیقه‌ای است که من آن را سه سال پیش ساختم. به این ترتیب که قصه این فیلم از خاطراتی که بچه‌های داوطلب پزشک و دانشجویان پزشکی در زمان جنگ داشتند، اقتباس شد.

وی ا فزود: «سر به راه» روایتگر داستان زوجی است که درگیر مسایلی هستند ولی با وقوع جنگ و اتفاقات آن، واکنش این زوج پزشک را می‌بینیم. «سر به راه» برگرفته از واقعیت است؛ از داستان پزشکان داوطلبی که به «ساک به دست‌ها» معروف و هر لحظه برای اعزام آماده بودند.

داسارگر بیان کرد: من طرح «سر به راه» را پنج سال پیش از ساختش، نوشته بودم، در دوره‌ای یک سری کتاب به دستم آمد که درباره جامعه پزشکی بود از همین رو در سال 92 این طرح را نوشتم، چند سال بعدش هم موقعیتی پیش آمد و چون به نظرم سوژه خوب بود و می‌توانست به فیلم خوبی تبدیل شود آن را به چند جای مختلف عرضه کردم که در نهایت ساخته شد.
کارگردان «منطقه پرواز ممنوع» در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: هر چند ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی سخت است ولی عده‌ای بهانه‌تراشی هم می‌کنند. سینمای جنگ دریایی از موضوعات را شامل می‌شود. در فیلم ما هم حتی یک پلان جنگی وجود ندارد اما دفاع مقدس آنقدر ابعاد گوناگون دارد که اگر یک فیلمساز مساله و دغدغه دفاع مقدس را داشته باشد می‌تواند فیلم بسازد. لزوماً این چنین نیست که حتماً باید یک پروداکشن جنگی باشد تا فیلمی در این حوزه ساخته شود.

وی ادامه داد: این را هم باید در نظر داشت که به هر حال در این سال‌ها ذائقه سازی شده، در آموزش‌ها و جشنواره‌های سینمایی یک سری مسایل مورد توجه واقع قرار گرفته و تنها بخشی از سینما دایما تکریم و در اکران موفق شده است؛ مسایلی که با سینمای دفاع مقدس فاصله دارد به همین دلیل اقبال به این گونه فیلم‌ها کم است. گاهی حتی امکانات هم فراهم و فیلمی مانند «تنگه ابوقریب» ساخته می‌شود ولی در اکران کمکی به آن نمی‌شود. همین مساله باعث می‌شود انگیزه‌ها از بین برود.

این کارگردان مطرح کرد: فضا و شرایط سینمای ایران به گونه‌ای نیست که کارگردانان همان اندازه که برای ساخت فیلم اجتماعی و کمدی انگیزه دارند برای فیلم‌های دفاع مقدسی هم داشته باشند. ضمن اینکه یک بی سر و سامانی محتوایی هم وجود دارد چون این حوزه حساس است. این هم که تعداد زیادی فیلم در این حوزه ساخته شود خوشحال کننده نیست. ما با پدیده‌ای به نام کج فهمی و تحریف دفاع مقدس هم رو به رو هستیم که هر کدام از این موارد می‌توانند یک دردسر باشند. هر موضوع و سوژه‌ای ابعاد زیادی دارد به همین دلیل اگر طرح‌ها و کارگردانان مایل زیادی داشته باشیم به هر حال تعدادی از آنها از این موانع رد می‌شوند و می‌توانند تعداد بیشتری فیلم بسازند.

داسارگر در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: از ابتدای امسال مشغول نگارش فیلمنامه سریالی 35 قسمتی با نام موقت «فراری» با موضوع مدافعان حرم هستم که در عمار تولید می‌شود.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان