برنامه اقتصادی چین در آستانه انتخابات آمریکا

خبرگزاری مهر:  به نقل از راشاتودی، چین در آستانه انتخابات آمریکا در راستای توافق تجاری با واشنگتن، واردات نفت خام خود از آمریکا را افزایش داده است.

داده‌های رفینیتیو نشان می‌دهد تنها در ماه جاری چین بین 867 هزار بشکه در روز از آمریکا نفت وارد کرده است. داده‌های شرکت خدمات میادین نفتی کاناری واردات نفت خام چین از آمریکا را 900 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

اما کارشناس رویترز، کلاید راسل معتقد است پس از این برهه زمانی واردات نفت خام چین از آمریکا به شدت کاهش خواهد یافت. او می‌گوید علت این کاهش شدید خرید نفت خام این است که برای مثال واردات ثبت شده نفت خام چین از آمریکا در ماه جولای مربوط به نفت خریداری شده در ماه‌های آوریل و می می‌باشد که در آنها قیمت نفت آمریکا به شدت سقوط کرده بود. واردات ماه جولای 139 درصد نسبت به سال گذشته جهش داشت. بعد از آن قیمت نفت دوباره تا حدود 40 دلار ریکاوری شد و خریدهای چین دوباره پایین آمد.

بخش نگران کننده این ماجرا این است که عامل اصلی ریکاوری قیمت نفت همین خریدهای بزرگ نفت خام آمریکا چین بوده است. حالا با پر شدن انبارهای پالایشگاه‌های چین از نفت ارزان و پایین ماندن تقاضا عاملی برای تداوم میل به خرید نفت این پالایشگاه باقی نمانده است.

اما بر خلاف کارشناس رویترز، که پیش‌بینی می‌کرد واردات نفت خام چین از آمریکا در ماه اکتبر 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، دیو ابرهارت، مدیرعامل شرکت کاناری می‌گوید: چین به خرید مقادیر عظیمی از نفت خام آمریکا قبل از انتخابات این کشور ادامه خواهد داد. آنها می‌خواهند در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات در طرف دوستان او باقی بمانند. او معتقد است میزان خرید نفت خام چین از آمریکا فقط به قیمت بستگی ندارد بلکه به سیاست و جنگ تجاری بستگی دارد.

ابرهارت می‌نویسد: در حالی که خرید نفت آمریکا معمولاً از لحاظ تجاری به نفع پالایشگاه‌های چین نیست پکن به آنها دستور داده است که این کار را ادامه دهند، چرا که در غیر این صورت با پیروزی ترامپ در انتخابات مشکلات تجاری چین و آمریکا تشدید خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان