سخنی با ریاست محترم جمهوری در خصوص کرونا

مدتهاست نکاتی را درباره مدیریت بحران کرونا با تلاش زیاد، تجزیه و تحلیل داده های روزانه از دنیا، ایران و بررسی مطالعات و یافته های جدید در سراسر جهان را در خبرآنلاین عرضه و پیشنهاداتی را برای کمک به حرکت بهتر مدیریت ان در کشور می نویسم.

سخنی با ریاست محترم جمهوری در خصوص کرونا

چون اساس نوشته های حقیر دقیقا بر مبنای موارد و مفاد پاراگرف فوق می باشد و فقط تجربه حقیر در تلفیق انها با شرایط کشور با شناخت اینجانب از نظام تشکیلاتی و ساختار مدیریت بحران کشور انجام می شود. عملا چنانچه مرور تک تک یاداشتهای اسفند تا حال حقیر را داشته باشیم بر اساس انچه در بالا بیان شد، تمامی یاداشتها تا حدود زیادی درست و قابل بکارگیری بوده و است: مجموعه یادداشت ها اینجا

نا گفته نماند اساس تشکیلات مدیریت بحران در کشور به سند پیوست با نوشته ها و تحقیقات بنده ناچیز جان گرفت.

 از اینرو خواستم عرض کنم که با مدیریت بحران سوانح کاملا اشنا و عرایضم در یادداشت ها بر اساس مبانی تعریف شده و بر اساس مبانی علم مدیریت بحران بیان شده و می شود که همه دارای رفرانس های علمی، معتبر و مکتوب می باشد.

حال با این مقدمه امروز در خبرها دیدم که حضرتعالی مجدادا اجازه تعطیلی یک هفته ای را به کمیته استانی داده اید، بشرخ خبر پیوست : مجوز رئیس جمهور به ستاد مقابله با کرونای استانی برای تعطیلی یک هفته ای بسیار فکر و عمل درست و پسندیده ای ست. ولی اجازه می خواهم به عنوان یک معلم دانشگاه کمی در خصوص برخی ابعاد ان زوایایی را باز کنم.  مدیریت بحران علمی است کاربردی و کاملا مولتی دیسیبنری، مدیران بحران در دنیا از نوابغ و الیت های جامعه انتخاب می شوند که هنر تفکر و اینده نگری، بکار کیری دیسیبلین های مختلف و مهمتر از همه تلفیق انها در امر هدایت و برنامه ریزی لجستیک بحرانها را داشته باشند.

بحرانها با هم در نوع سانحه بحران زا تفاوت، ولیکن در مدیریت دارای نقاط مشترک زیادی هستند. کرونا به عنوان عامل پدید اورند بحران در کشور مسلما عامل پزشکی داشت ولیکن لزوما بجز درمان ان در فرایند مدیریت ان نیازی به تاکید بر تصمیمات حوزه پزشکی برای جلوگیری از گسترش و مدیریت ان نبود، کاری که از ابتدا نمی بایستی به عهده این عزیزان گذاشته می شد یا حداقل در این حد گذاشته می شد !  همانگونه که در ابتدا ملاحظه شد که با مجوز انتقال بیماران از قم به ابر شهر تهران این نهاد ها دچار اشتباه فاحش شدند، منظور ذکر مصیبت نیست ولیکن بررسی تحلیلی ان می باشد که انشا الله بشود روند را بهبود داد.  حال توجه به خود پدیده و دسته بندی پارامترهای درگیر و ساده سازی ان شاید خیلی از ضعف ها و راه های مثبتری را روشن سازد.

کرونا یک بیماری تنفسی است، مکانیزم مبتلا شدن تا حدود زیادی شناخته شده، مکانیزم گسترش ان کاملا مشخص، درمان قطعی ندارد،  عوامل موثر در بهبودی تا حدود زیادی شناخته شده، روش های تشخیص تا حد قابل قبولی مشخص است، مهمتر از همه دوره کاهندگی ان کاملا مشخص! است. حال با تفکیک افراد به چهار گروه بیمار، ناقل، سالم و مشکوک برای هریک با توجه به دانستهای فوق می شود یک برنامه ارایه نمود، نیازی به پیچیده کردن بیشتر نیست، استاد راهنمایی در دوران تحصیل در دوره دکتری در امریکا داشتم که همیشه تاکیدش این جمله بود " ساده سازی و حل ساده مسایل هنر یک محقق است، و گرنه می شود هر چیزی را با روابط بسیار پیچیده حل نمود، هنری لو - به او پدر اختراع لقب داده بودند"

همانگونه که در بالا عرض شد مدت و دوره این بیماری از شروع تا پایان مشخص است و این بزرگترین لطف خداوند در این بیماری است و از ان باید بهره برد، اشتباهی که بله صورت گرفت و کمی زود و تند جامعه را خواستیم به جریان قبلی سوق بدهیم. توجه به حرکت اقتصادی جامعه و قشرهای درگیر و ... را هم نمی شد نادیده گرفت و می بایستی بفکر همه عوامل می بود ! ولیکن سوالی که باید در ان زمان یا امروز به ان پاسخ داده و درباره ان تصمیم می گرفتیم این سوال می بایستی بود که " مرگ تدریجی مردم، اقتصاد و ... بهتر است یا ریشه کن شدن بیماری و شروع کامل و مجدد حرکت و زندگی" ! متاسفانه بنظر حقیر از همان اصل کلیدی که در بالا ذکر شد یعنی دوره کامل حذف بیماری بهره نبردیم و باید حداقل در این زمان از ان حتما بعنوان شاه کلید داده های این بیماری و کریدور  رفعت الهی از ان بیشتر استفاده کنیم و ان تبدیل تعطیلی یک هفته ای به یکماه است. برای تبدیل منحنی بیماری A به منحنی کاهندگی B با توجه به نبود درمان قطعی و واکسن و حتی بودن انها در کوتاه و میان مدت تنها ایجاد وقفه در سیکل است که خود به ان بیشتر از همه واقف هستید، در غیر اینصورت منحنی A تا مدتها با کشور خواهد بود که از هر سو مردم عزیزمان را متضرر خواهد نمود !

در همین راستا نگاه دقیقتر به تهیه پروتکل های واقعی و نه ترجمه برای دسته بندی ٤ گانه افراد خودمان و مشخصه های رفتاری انان در کشور در کنار بقیه موارد مدیریتی مربوطه می بایستی توجه داشته باشیم !  ادامه این شرایط فقط برخی از فعالیتهای اقتصادی/بهداشتی را خوشحال و بقیه مردم را بلاتکلیف و عملا کارایی کشور را فلج خواهد نمود.

بهتر است مردم یک دوره یکماه را تحمل کنند تا اینکه یکی دوسال با مواد بهداشتی-شیمیایی مشغول و عمر و پس اندازهای خود را در بیمارستانها و مراکز درمانی هدر و در نهایت ضرر کنند همانگونه که بیشتر کاسبان، مردم و مدارس و دانشگاهها و ... در مدت ٧ ماه گذشته بلاتکلیف بوده اند. هم چنانکه که در یکی از یاداشت های قبلی خود اشاره کردم بنده پزشک نیستم ولی اگر این کار را نکنیم نیروهای درمانی توان ادامه، اقتصاد توان برگشت، مردم تحمل هزینه سرسام اور درمان، فوتی ها کمر شکن و عملا مرگ تدریجی کشور را خواهیم داشت.
ادامه برنامه هفت ماه گذشته در خصوص کرونا، هفت ماه اینده را بسیار تلخ و ناگوار برای مردم شریف کشور خواهد نمود.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان