انتشار اولین گزارش اقتصادی ناسا: تاثیر ۶۴ میلیارد دلاری بر اقتصاد آمریکا

ناسا اولین گزارش اقتصادی خود را منتشر کرده که تاثیرش بر مشاغل و اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد. بر همین اساس آمارهای مهمی در این گزارش ناسا به چشم می‌خورد. گزارش ۲۶۷۰ صفحه‌ای ناسا نشان دهنده اقدامات این آژانس و چگونگی تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا است.

انتشار اولین گزارش اقتصادی ناسا: تاثیر 64 میلیارد دلاری بر اقتصاد آمریکا

ناسا اولین گزارش اقتصادی خود را منتشر کرده که تاثیرش بر مشاغل و اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد. بر همین اساس آمارهای مهمی در این گزارش ناسا به چشم می‌خورد. گزارش 2670 صفحه‌ای ناسا نشان دهنده اقدامات این آژانس و چگونگی تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا است.

برخی از مهم‌ترین آمارهای این گزارش عبارتند از:

  •  ناسا 18 هزار کارمند دولتی دارد؛ اما در ازای هر کارمند تمام وقت (شغل مستقیم)، 17 شغل غیر مستقیم در اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است و مجموع اشتغالزایی این آژانس به 312 هزار شغل می‌رسد.
  • ناسا تقریبا 24 میلیارد دلار پرداخت حقوق کارکنان و همچنین تولید اقتصادی 64.3 میلیارد دلار را پشتیبانی می‌کند.
  • ناسا تقریبا سالانه 6.9 میلیارد دلار مالیات می‌دهد.
  • 22 درصد از این ارقام مربوط به برنامه «ماه به مریخ» (Moon to Mars) است که برنامه‌ای ده ساله برای بازگشت به ماه و مریخ است.
  • برنامه «ماه به مریخ» (M2M) تنها 2.4 درصد از نیروی انسانی استخدام شده در ناسا را درگیر خود کرده و در عین حال، 20 درصد این پروژه توسط پیمان‌کاران بیرونی انجام می‌شود. در واقع این پروژه به شکل خاصی وابسته به پیمان‌کاران بیرونی از ناسا است.

گزارش مذکور، جزئیات جالبی در مورد صنایع مختلفی که از راه‌های مستقیم و غیرمستقیم توسط ناسا پشتیبانی می‌شوند دارد. به عنوان مثال، در صفحه 138 پیوست (صفحه 493 کلی)، متوجه می‌شویم که ناسا 66 شغل تولید ورق را پشتیبانی می‌کند که در این زمینه حدود 4 میلیون دلار حقوق داده می‌شود و اثر اقتصادی مثبت 14 میلیون دلاری به همراه دارد. یا نمونه‌های عجیب دیگر، 91 شغل در حوزه تولید سازه‌های فلزی، 13 شغل در حوزه ساخت مخزن فلزی سنگین است.

ارتباطات بعضی از این مشاغل با ناسا تاحدی غیرطبیعی به نظر می‌رسند؛ مثلا چطور ناسا از ساخت اسلحه‌های کوچک حمایت می‌کند و تاثیر اقتصادی 4 میلیون دلاری دارد؟ یا چرا باید تا حدی از صنعت تورتیلا حمایت کند؟ به نظر می‌رسد این موارد با هدف تاثیر غیرمستقیم پروژه‌های گسترده در شهری خاص، برون سپاری می‌شوند.

با این حال تصویر نهایی به اندازه کافی واضح است و آن اینکه ناسا نیرویی عظیم در اقتصاد آمریکا است و چندین برابر سرمایه خود را باز می‌گرداند؛ حتی اگر «ارزش» کاوش و درک جهان پیرامون در نظر گرفته نشود.

گزارش ناسا به تفکیک ایالت‌های مختلف نیز پرداخته است که راهی مناسب برای اعضای کنگره است که در صورت نیاز به قانع شدن برای رای دادن به بودجه ناسا از آن استفاده کنند. وقتی بعضی از این میلیاردها دلار روی تجهیزات حفاظت شخصی و تحقیق روی بیماری‌های واگیردار هزینه می‌شوند؛ مهم که ناسا نشان دهد چیزی بیشتر از یک آژانس هزینه‌بر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان