ویروس کرونا احتمالا سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند

تعداد قربانیان ویروس کرونا در حال نزدیک شدن به ۱ میلیون نفر است، با این حال هنوز اطلاعات کاملی از آن نداریم. در پژوهشی که اخیرا یافته‌های آن منتشر شده، به مسدودسازی سیگنال‌های درد توسط این بیماری کشنده اشاره شده است.

ویروس کرونا احتمالا سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند

تعداد قربانیان ویروس کرونا در حال نزدیک شدن به 1 میلیون نفر است، با این حال هنوز اطلاعات کاملی از آن نداریم. در پژوهشی که اخیرا یافته‌های آن منتشر شده، به مسدودسازی سیگنال‌های درد توسط این بیماری کشنده اشاره شده است.

زمانی که به یک بیماری مبتلا می‌شویم، دردهای مختلفی را تجربه می‌کنیم، اما اگر بیماری مانع از این احساس درد شود، احتمالا زمانی متوجه ابتلا به آن می‌شویم که دیگر دیر شده است. به نظر می‌رسد همین ویژگی باعث شده که ویروس کرونا بدون اطلاع افراد در سراسر جامعه گسترش پیدا کند.

بیشتر پژوهش‌ها تا به امروز روی نحوه ورود ویروس به سلول با استفاده از پروتئین آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) تمرکز کرده‌اند، با این حال تحقیق اخیر روی پروتیئن دیگری تمرکز کرده و می‌تواند نشان‌دهنده ارتباط میان پروتئین سلولی خاص و درد باشد.

بلیط هواپیما hamrah-mechanic

ویروس کرونا

در این تحقیق روی نحوه تاثیر پروتئین روی سیگنال‌های درد تمرکز شده که توسط مغز به سراسر بدن فرستاده می‌شوند. زمانی که این پروتئین‌ها فعال هستند، سلول‌های عصبی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. همین موضوع باعث شد که دانشمندان روی ارتباط ویروس کرونا و سیگنال‌های درد کار کنند.

دو پژوهش که هنوز چاپ نشده‌اند، نشان داده‌اند که شاخک پروتئین‌های روی سطح کووید-19 به پروتئینی به نام «نوروپیلین 1» متصل می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که کرونا می‌تواند با استفاده از این پروتئین به سلول‌های عصبی حمله کند. از آنجایی که نوروپیلین 1 مانند گیرنده ACE2 امکان ورود ویروس به سلول را فراهم می‌کند، ارتباط آن با درد مورد بررسی قرار گرفت.

زمانی که نوروپیلین 1 به پروتئینی به نام «VEGF-A» وصل می‌شود، سیگنال‌های درد ایجاد شده که توسط نخاع به مراکز بالاتر مغز منتقل می‌شود و درد را احساس می‌کنیم. در گذشته تحقیقات به ارتباط VEGF-A و درد اشاره کرده بودند و پژوهشگران از این موضوع اطلاع داشتند.

ویروس کرونا

در مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های عصبی، مشخص شد که ارتباط میان شاخک کرونا و نوروپیلین 1 سیگنال‌های درد را کاهش می‌دهد. در حقیقت زمانی کرونا به این پروتئین وصل می‌شود، مانع از اتصال پروتئین VEGF-A شده و سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند و بنابراین احساس درد چندانی نمی‌کنیم.

اگر چنین موضوعی در انسان‌ها تایید شود، می‌تواند یک راه جدید برای درمان کووید-19 ایجاد کند. در پژوهشی در سال 2018 مشخص شد که یک مولکول کوچک به نام «EG00229» پروتئین نوروپیلین 1 را هدف قرار می‌دهد و محل اتصال آن تفاوتی با شاخک پروتئین ویروس و VEGF-A ندارد. در پژوهش اخیر مشخص شد که این مولکول در موش می‌تواند از احساس درد جلوگیری کند.

تحلیل ساختار گیرنده نوروپیلین 1 می‌تواند باعث خلق داروهایی برای جلوگیری از اتصال ویروس به سلول شود. در حالت کلی با توجه به یافته‌های آزمایشی دو مسیر برای آینده پیش‌بینی می‌شود: مسدودسازی نوروپیلین 1 برای محدود کردن ورود کرونا به سلول یا مسدودسازی نوروپیلین 1 برای کاهش احساس درد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان