میکروب‌ها پیش از پیدایش اکسیژن در زمین احتمالا آرسنیک تنفس می‌کردند

محققان در یکی از دریاچه‌های بسیار شور شیلی میکروب‌هایی کشف کرده‌اند که در محیط عاری از اکسیژن و احتمالاً با تنفس ماده سمی آرسنیک زندگی می‌کنند.

میکروب‌ها پیش از پیدایش اکسیژن در زمین احتمالا آرسنیک تنفس می‌کردند

محققان در یکی از دریاچه‌های بسیار شور شیلی میکروب‌هایی کشف کرده‌اند که در محیط عاری از اکسیژن و احتمالاً با تنفس ماده سمی آرسنیک زندگی می‌کنند.

محققان در یک دریاچه‌ بسیار شور در منطقه‌ای به نام Laguna La Brava واقع در بیابان «آتاکاما» شیلی میکروب‌های فتوسنتز کننده‌ای کشف کرده‌اند که بدون اکسیژن زندگی می‌کنند. «Pieter Visscher»، محقق دانشگاه کنتیکت می‌گوید: «من حدوداً 35 سال لایه‌های میکروبی را مطالعه کرده‌ام. این محل تنها مکان روی زمین است که توانستیم لایه میکروبی زنده بی‌نیاز از اکسیژن را کشف کنیم.»

لایه‌های میکروبی (Microbial mats) از 3.5 میلیارد سال قبل روی زمین وجود داشته‌اند اما در یک میلیارد سال آغازین حیات آن‌ها اکسیژنی روی زمین برای فتوسنتز وجود نداشته است. اینکه لایه‌های میکروبی چگونه توانسته‌اند در این مدت بدون اکسیژن زنده بمانند، هنوز مشخص نشده است اما محققان اخیراً با مطالعه محل زندگی آن‌ها فرضیه جدید مطرح کرده‌اند.

محققان آهن، سولفور و هیدروژن را به عنوان جایگزین‌های احتمالی اکسیژن مطرح کرده‌اند. پس از کشف پدیده‌ای به نام Arsenotrophy در دریاچه‌های بسیار شور Searles و Mono ایالت کالیفرنیا، محققان آرسنیک را نیز به این لیست اضافه کردند.

محققان با مطالعه سنگ‌های رسوبی لایه لایه (استروماتولیت) در غرب استرالیا به این نتیجه رسیدند که به دام انداختن نور و آرسنیک یکی از روش‌های فتوسنتر در دوره «پرکامبرین» بوده است. محققان هنوز فتوسنتز میکروب‌های منطقه La Brava شیلی با استفاده از آرسنیک را ثابت نکرده‌اند، اما اگر «تنفس» آرسنیک توسط این میکروب‌ها تأیید شود، این موجودات زنده کوچک اولین موجوداتی هستند که به این روش در لایه‌های میکروبی عاری از اکسیژن و در شرایطی مشابه دوره «پرکامبرین» زندگی می‌کنند.

اگر این تحقیق ثابت شود، بشر برای یافتن حیات می‌تواند تحقیقات را گسترش دهد. «Visscher» می‌گوید: «برای پیدا کردن شواهد زندگی در مریخ، محققان باید به دنبال آهن و احتمالاً آرسنیک باشند.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Communications Earth and Environment منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان