اقتصاد در گذر زمان

از حل معضل قحطی و کمبود نان در تهران تا حداکثر قیمت نان ۳ هزار تومان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 مهر 1297، وثوق ‌الدوله قحطی و کمبود نان را در تهران حل کرد و در راس اداره نان یک نفر بلژیکی به نام «مولیتور» را قرار داد و بدین ترتیب بحرانی که از یک سال قبل آغاز شده بود خاتمه یافت.

7 مهر 1309، مجلس شورای ملی اعتباری به میزان دویست‌ هزار تومان از محل ذخیره نقره کشور برای نقل و انتقال و اسکان عشایر لر در اختیار دولت قرار داد.

7 مهر 1310، بر اثر تنزل پوند کمیسیون اسعار خارجی قیمت پوند را از 90 قران به 68 قران تنزل داد.

7 مهر 1322، نانواهای تهران در پاسخ شریدان، مستشار آمریکایی وزارت خواربار اعلام کردند که آرد دولتی آنقدر مخلوط دارد که جای قبول هیچ ماده خارجی حتی خاک رس را هم ندارد.

7 مهر 1337، قرارداد بازرگانی ایران و فرانسه تمدید شد.

7 مهر 1343، قرارداد خرید 140 هزارتن گندم از امریکا به امضا رسید.

7 مهر 1354، ایران یک میلیون و چهارصدهزار پوند برای خانه‌ سازی به اردن کمک کرد.

7 مهر 1369، فرودگاه بین المللی آبادان که طی 10 سال اخیر به خاطر خسارات وارده بر اثر جنگ تحمیلی آسیب های کلی دیده بود بازسازی و آماده بهره برداری شد.

7 مهر 1376، قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکتهای فرانسوی، روسی و مالزیایی در پاریس به امضا رسید.

7 مهر 1388، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک تبصره به ماده 4 قانون برنامه چهارم توسعه با معافیت واردات انواع شمش، طلا و نقره از پرداخت حقوق ورودی موافقت کردند.

7 مهر 1389،  معاون مالیات برارزش افزوده سازمان مالیاتی کشور به طلافروشان هشدار داد اگر تا پایان مهرماه برای نام ‌نویسی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نکنند، مشمول جرائم قانونی و پرداخت جریمه خواهند شد.

7 مهر 1390،  رییس سازمان بازرسی کل کشور پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی را دارای دو لایه پیدا و پنهان توصیف کرد؛ به گفته مصطفی پورمحمدی لایه پنهان این پرونده هنوز کشف نشده است اما لایه آشکار آن به نحوه تعیین سود بانکی باز می‌ گردد؛ اشاره این مقام نظارتی به تعیین دستوری سیاست ‌های پولی و نرخ سود تسهیلات بدون توجه به متغیر‌های اثرگذار مانند نرخ تورم است.

همچنین در این روز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است محمودرضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی و متهم در پرونده سه هزار میلیاردی با پرواز بریتیش ایرویز انگلیس به ایران بازگردد که این امر اتفاق نیفتاد!

7 مهر 1392، بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بازپرداخت تمام تعهدات سر رسید شده دولت جمهوری اسلامی ایران به بانک جهانی انجام شده است و با این اقدام، بانک جهانی ایران را از وضعیت «عدم اجرای تعهدات» خارج و به حالت عادی بازگردانده است.

7 مهر 1394، مرکز آمار گزارش داد که شاخص بهای تولید‌کننده در شهریور‌ماه سال‌جاری تک‌رقمی شده و به 9.3 درصد رسیده است.

7 مهر 1395، مجمع جهانی اقتصاد طبق روال هر ساله رقابتی ‌ترین اقتصادهای جهان را معرفی کرد. در این رتبه ‌بندی که از میان 138 کشور انجام شده است، اقتصاد کشورمان جایگاه 76 را به خود اختصاص داد. 

7 مهر 1398، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به آغاز طرح کنترل قیمت نانوایی‌ها بیان داشت: براساس نرخ‌نامه مصوب جدید حداکثر قیمت نان برای نان سنگک آزادپز دورو کنجد 3 هزار تومان تعیین شده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان