جنایت علیه محیط زیست و پرندگان مهاجر در خوزستان/ تصاویر

تسنیم نوشت: چند سالی است شکار پرندگان مهاجر توسط صیادان به امری عادی تبدیل شده که نیازمند رسیدگی و برخورد جدی سازمان حفاظت محیط زیست با این نسل‌کشی است.

جنایت علیه محیط زیست و پرندگان مهاجر در خوزستان/ تصاویر

معمولا اولین دسته از پرندگان مهاجر اوایل شهریور هر سال به استان خوزستان مهاجرت می‌کنند، اما همزمان با مهاجرت این پرندگان صید و کشتار آنها نیز آغاز می‌شود، اما مهاجرت دسته‌جمعی بیشتر پرندگان از اوایل مهر ماه به تالاب‌های استان خوزستان آغاز می‌شود که در همین برهه نیز صیادان در کمین آنها نشسته و این پرندگان را صید می‌کنند.

سازمان محیط زیست , بحران های محیط زیست ,

براساس این گزارش، این صید گروهی که نوعی نسل‌کشی پرندگان محسوب می‌شود که توسط دام‌گاه‌هایی بزرگ به‌ نام "محمیه" در آب‌گیرهای دشت آزادگان، هویزه و تالاب هورالعظیم توسط صیادان انجام می‌شود.

**"محمیه"  چیست؟

محمیه‌ها آب‌گیرهای دست‌سازی هستند که توسط متخلفین احداث و قرق می‌شوند تا با توزیع دانه و القاء امنیت ظاهری، پرندگان را به‌ سمت خود جذب می‌کنند، پرندگان آبزی و کنار آبزی که در تعداد زیاد در "محمیه‌ها" گرفتار و سربریده می‌شوند، برای فروش به مقاصد گوناگونی ارسال می‌شوند؛ بخشی از پرندگان به بازار "کیان" اهواز منتقل و به‌ راحتی بدون هرگونه برخورد قانونی در معرض دید عموم به‌ فروش می‌رسند، بخشی دیگر نیز در روستاها و شهرهای کوچک فروخته شده و بخشی نیز به کشورهای مجاور قاچاق می‌شوند، "محمیه‌داری" به‌ نوعی تجارت پُر سود و بی‌ زحمت از سرمایه‌های طبیعی و ملی تبدیل شده که در سایه ضعف در برخورد قانونی روزبه‌روز در حال گسترش است. "محمیه‌"ها مکان‌های کوچکی نیستند که از دید نیروهای محیط زیست مخفی بمانند، در صورت اراده و عزم جدی برای برخورد و جمع‌آوری "محمیه‌"ها، نیروهای محیط زیست می‌توانند از ابتدای فصل مهاجرت پرندگان بساط این اقدام مجرمانه را جمع کنند.

سازمان محیط زیست , بحران های محیط زیست ,

کم‌کاری محیط زیست در برخورد با "محمیه‌"داران منجر به گستاخ شدن متخلفین و گسترش این دام‌گاه‌ها در سطح استان خوزستان شده است، به طوری که در سال‌های آینده برخورد قانونی با این متخلفین را سخت‌تر خواهد کرد.

2347231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان