واکنش‌های بین اللمل به درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه افغانستان از درگیری‌های جاری میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه‌ مورد مناقشه قره‌باغ ابراز نگرانی کرد.

کابل اعلام کرد که این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و افغانستان در این راستا از آذربایجان پشتیبانی می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان خواستار برقراری فوری آتش‌بس و حل مسالمت آمیز اختلاف بر سر این منطقه شده است.

به گزارش فارس، از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

«واکنش عربستان» به درگیری آذربایجان و ارمنستان

رژیم آل سعود در واکنش به تداوم نبرد بین آذربایجان و ارمنستان خواستار حل مسالمت آمیز این درگیری شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آل سعود روز دوشنبه به نبرد بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد و خواستار توقف سریع درگیری‌ها شد.

«خبرگزاری رسمی عربستان» در این باره گزارش کرد که دولت عربستان با نگرانی فراوان تحولات بین ارمنستان و آذربایجان را دنبال می‌کند. رسانه سعودی افزود که ریاض خواستار آتش بس بین طرف‌های درگیر برای حل کشمکش از طریق مسالمت آمیز و مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته یبن جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشوراست.» (جزئیات بیشتر)

درگیری‌ها میان این دو کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی در 24 ساعت گذشته ادامه داشت و دو طرف تجهیزات توپخانه‌ای سنگین در منطقه مستقر کرده‌اند. دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

ماکرون نسبت به بحران در ناگورنو قره‌باغ ابراز نگرانی کرد

سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد، رئیس جمهوری فرانسه طی تماس تلفنی با رئیس جمهوری این کشور نگرانی خود را از بابت تنش‌های فزاینده در ناگورنو قره‌باغ ابراز کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد: "در 27 سپتامبر (6 مهر)، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان تماس گرفت. ماکرون اشاره کرد که کشورش نگران درگیری نظامی در خط تماس ارمنستان و آذربایجان است و بر اهمیت حل درگیری از طریق مذاکرات تأکید کرد.

ریاست جمهوری آذربایجان بار دیگر ایروان را به تضعیف فرآیند مذاکرات از طریق طرح ادعاهای حاکمیت در منطقه ناگورنو قره‌باغ و ایحاد تحریکات نظامی در آنجا متهم کرد.

علی‌اف همچنین به ماکرون گفت که باکو "در مقابل ضدحمله‌های موفقیت‌آمیز انجام می‌دهد" و افزود که تصمیم در مورد اینکه بحران چگونه توسعه پیدا کند، بر عهده ایروان است.

در بیانیه ریاست جمهوری آذربایجان آمده، در جریان مکلالمه تلفنی طرفین متعهد شدند که ارتباطاتی از طریق کانال‌های دیپلماتیک ایجاد کنند.

تنش‌های بزرگ‌ مقیاس نظامی در امتداد خط ارتباطی منطقه خودمختار ناگورنو قره‌باغ، صبح یکشنبه زمانی که آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به تحریکات نظامی متهم کردند، افزایش یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان